Arapça Dîbâceleri Bakımından Mevlânâ Mesnevîsi

Mevlânâ’nın Arapça dîbâcelerdeki (önsöz) sözleri ile bazı Mesnevî şârihlerinin ve âlimlerinMesnevî hakkındaki görüşleri, Mesnevî’yi Kur’an’a benzetme hatta onunla denk görme anlayışınıortaya koymaktadır. Bu anlayışı, klasik İslam akidesi ve düşüncesiyle bağdaştırmak, mümkün gözükmemektedir.Bunun izahını, tasavvuf ehlinin vahiy ve ilham anlayışında aramak bir çıkış yoluolabilir.

___

  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, Hâkezâ Tekelleme İbn Arabî, el-Hey'e el-Mısriyye el-Âmmeli'l- Kitâb, Kahire, 2002.
  • İbn Arabî, Muhyiddîn, el-Futûhâtu’l-Mekkîyye, Dâru’s-Sadr, Beyrut, trsz.
  • Karadâvî, Yusuf, Mevkifu’l-İslam mine’l-İlham, Mektebetu Vehibe, Kahire,1994.
  • Kâşânî, Abdurrezzak, Istılahâtu’s-Sûfiyye, Dâru’l-Menâr, Kahire, 1192.
  • Konuk, Ahmed Avnî, Mesnevî-i Şerif Şerhi, Kitapevi, İst., 2006.
  • Leknevî, Muhammed b. Nizam, Fevâtihu’r-Rahemût, Dâru’l-Kutub el-İlmiyye, Beyrut, 2002.
  • Rızâî, Îrec, Vahy-u İlham ve Meratib-i Ân der Mesnevî-i Molevî, Edebiyat ve İnsanî İlimler Fakültesi Dergisi (Tebriz Üniversitesi), Yıl: 46, Sonbahar Sayısı.
  • Rumî, Mevlânâ Celaleddin Muhammed, Mesneviy-i Ma’nevî, Reynold Nicholson nüshası, Gencine-i Nasır, Tahran, trzs.
  • Schimmel, Annemarie, İslam’ın Mistik Boyutları, Çev. Ergun Kocabıyık, Kabalacı Yayınevi, İst. 1999.
  • Serahsî, Muhammed b. Ahmed, Usûlu’s-Serahsî, Daru’l-Kitab el-İlmiyye, Beyrut, 1993.
  • Taberî, İbn Cerîr, Câmu’l-Beyan an Te’vîl-i Âyi’l-Kur’ân, Dâru Hecer, Kahire, 2001.
  • Tâhiru’l-Mevlevî, Şerh-i Mesnevî, Selam Yayınları, Konya, 1971.
  • Yazır, Elmalılı M. Hamdi, Hak dini Kur'an Dili, Eser Neşriyat, İst. 1979