Sağlık bilimleri amblemleri ve kökenleri

Health sciences emblems and their origins

The snake was the constant element of most emblems used by health professions and institutions in our country. It was again observed that the emblems of main health disciplines such as pharmacy and dentistry, especially the most well-established medical faculties of our country, dated back to Anatolian Seljukian Dar Al-Shifas. Apart from these, different snake figures intertwining a tree, branch, stick, wand, pencil, torch, itself or one another were present in the symbols of other professions and institutions in the field of health.

___

  • 1. Başar Z. Halk Hekimliğinde ve Tıp Tarihinde Yılan. Ankara: Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Yayınları, 1978.
  • 2. Tümer G. Yılan. Argos Yeryüzü Kültür Dergisi 1990;25:127-42.
  • 3. Erdemir A.D. Tıp Tarihi ve Deontoloji. Bursa: Güneş & Nobel Yayınları; 1996. s187-94.
  • 4. Erk N. Veteriner Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayınları: 195; 1978. s1-26.
  • 5. Akça T. Evaluation of The Pergamon Asklepieion with The Medical Point of View. Cukurova University Health Sciences Institute. Adana: Doctoral Program in Medical History and Ethics; 2013.
  • 6. Leventi I. The Iconography Of Health in The Classical Years. Athens: Hellenic National Archive of Documents; 1991. s137.
  • 7. Yöndemli F. Tarih Öncesinden Günümüze Yılan. Ankara: Piramit Yayıncılık; 2004.
  • 8. Gülegül G. Türk Folklorunda Yılan, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Türk Halk Edebiyatı Bilim Dalı; 2012. s151, 179-180.
  • 9. Biray N. Snake: In our world of term, concept, meaning, in terms of structer. Avrasya Terim Dergisi 2013;1:95-113.
  • 10. Black J, Green A. Mezopotamya Mitolojisi Sözlüğü, Tanrılar, İfritler, Semboller. İstanbul: Aram Yayıncılık; 2003. s237.
  • 11. Orozobaev M. Snake in kyrgyz folk belief and folk medicine practice. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 2012;15:107-23.
  • 12. Şahin S. The Symbol Snake, as a rituel Figure in Turkish and German Mythology. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012;21(2):159-68.
  • 13. Yöndemli F. Hayat Ağacı Ejder Yılan. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi; 2006.
  • 14. Tavkul U. Kültürel Etkileşim Açısından 12 Hayvanlı Türk Takviminin Yayılışı. Modern Türk Araştırmaları Dergisi 2007;4:24-45.
  • 15. Bayat AH. Tıp Tarihi. Genişletilmiş 3. Baskı. İstanbul: Merkezefendi Geleneksel Tıp Derneği; 2016. s70-1.
  • 16. Girland Kültür Sanat Galerisi Sanal Müzesi; 2010. Erişim adresi: http://girlandkultursanat.Com/2010/12/Sifa-Tasi/.
  • 17. Kemaloğlu M. The cottage houses in the seljuk empire between XI.-XIII.centuries. Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 2014;7(13):289-301.
  • 18. Tandoğan A. Hastahanelerde Yatan Hasta Katlarının İç Mekân Analizi, Adana Örneği, Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık Anasanat Dalı; 2012.
  • 19. Kemaloğlu M. Aggregation of Turkey Seljuks institutions and words. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi 2014;1(4):9.
  • 20. Bayhan AA, Salman F, Çelik A. Some figured plastic decorations from Çankırı. Journal of Fine Arts Faculty 2011;20:13-24.
  • 21. Mesara G, Özen ME. Süheyl Ünver’in Konya Defterleri. İkinci Baskı. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı Yayıncılık; 2013. s26.
  • 22. Özbek Y, Arslan C. Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kayseri Taşınmaz Kültür Varlıkları Envanteri. Cilt 1-3. Ankara: Aydoğdu Ofset Matbaacılık; 2008. s321-7.