ÇOKKÜLTÜRCÜLÜK VE GÖÇ

Göçler toplumların çokkültürlülüğüne kaynaklık eden en önemli bileşenlerden biri olsa da aynı zamanda günümüzdeki çokkültürcü politikaları tartışmalı hale getiren en önemli unsurlardan biri olmuştur. Bu çalışma göçün kültürel çoğulculuğu arttıran bilindik özelliklerini değil, göçün bugün çokkültürcü politikaları neden dönüştürdüğü üzerine bir inceleme yapmaktadır. Göç ve çokkültürcülük arasındaki ilişki tarihsel, politik ve sosyolojik dinamiklerle şekillenmiştir. Çokkültürcülük, çokkültürlülüğün politik alandaki temsilidir ve çokkültürlülüğün varlığını muhafaza etme iddiası taşır. Kültürel çeşitliliğin yüceltildiği dönemler bugün yerini farklı tartışma zeminlerine bırakmıştır. Her yeni göç hem toplumda varolan etnik toplulukların hacmini arttırmış hem de göç edilen topluma yeni etnik topluluklar eklemiştir. Ancak sığınmacı, mülteci ve düzensiz göçmen sayısının giderek arttığı günümüz dünyasında göç edenlerin nicelik ve nitelikleri bu paradigma değişimlerinde en etkili unsurlardan biri olmuştur.

MULTICULTURALISM AND MIGRATION

Although migration is one of the most important components of multicultural societies, it has also been one of the most important elements of the discussion of today's multiculturalist policies. This study does not examine the familiar features of migration that increase cultural pluralism. It examines the impact of migration on multicultural policies. The relationship between migration and multiculturalism has been shaped by historical, political and sociological dynamics. Multiculturalism is the political representation of multicultural societies and it claims to retention the cultural diversity of societies. The periods when cultural diversity aggrandize have been replaced by different discussions. New migrations both increased the volume of ethnic communities and revealed new ethnic communities. The increase in the number of asylum seekers, refugees, irregular immigrants and the quantity and quality of the migrants has been one of the most effective factors in this change.

___

  • Adamson, F. B. (2006). Crossing borders: International migration and national security. International security, 31(1), 165-199. Adıgüzel, Y. (2016) Göç Sosyolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Alkan, M. N. (2015). Avrupa’da Yükselen Irkçılık: Pegida Örneği. Gazi Akademik Bakış, (16), 275-296.
  • Barfield, T. (2021) Afganistan Politik ve Kültürel Bir Tarih, Çev. Burhan Yüksekkaş, İstanbul:VakıfBank Kültür Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik,Çeviren: İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı.
  • Betts, A. ve Collier P. (2017) Refuge: Transforming a Broken Refugee System. Penguin, New York.
  • BMMYK (2001). Dünya Mültecilerinin Durumu, İnsani Yardımın Elli Yılı. (Çev. Gamze Göktaş vd.), BMMYK Türkiye Temsilciliği: Ankara.
  • BMMYK (1997). Dünya Mültecilerinin Durumu, Bir İnsanlık Sorunu. Oxford University Press, (Çev. Y. Boyacılar, V. Çıdam, Ç. Orhaner, N. Yetkin, E. Gündoğdu, S. Çoşar). Ankara: BMMYK Türkiye Temsilciliği.
  • Brubaker, R. (2022), Farklılık Zeminleri. Çev. R. A. Koruyucu, Ankara: GAV Perspektif Yayınları.
  • Castles, S. ve Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı, Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. (Çev. Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Canatan, K. (2007). Avrupa Toplumlarında Çokkültürcülük, Sosyolojik Bir Yaklaşım, Sivil Toplum Düşünce ve Araştırma Dergisi, Sayı: 06.st.16.
  • Clyne, M., Jupp, J. (2011). Multiculturalism and integration: A harmonious relationship, ANU Press.
  • Craig, G. (2015). Migration and integration: A local and experiential perspective. IRIS Working Paper Series, No. 7/2015.
  • Danish Refugee Council (DRC) (2022) Global Displacement Forecast, https://reliefweb.int/report/world/global-displacement-forecast-2022 (15.01.2023).
  • Engelhardt, M. (2020). Sığınmacı Devrimi, Çev. İ. Aka, Sığınmacı Devrimi Son Göç Dalgası Nasıl Tümüyle Dünyayı Değiştirdi? M. Engelhardt (Ed.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Habermas, J. (2015). "Öteki" Olmak, "Öteki"yle Yaşamak, Siyaset Kuramı Yazıları (8. Baskı). (Çev. İlknur Aka), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Heckmann, F. (2006). Integratıon and Integration Policies, Bamberg: European Forum For Migration Studies.Institute at the University of Bamberg.http://www.efms.uni-bamberg.de/pdf/INTPOL%20Final %20Paper. pdf. (06.12.2022).
  • Huysmans, J. (2000). The European Union and the securitization of migration. JCMS: Journal of Common Market Studies, 38(5), 751-777.
  • Ferrie, J. P., ve Hatton, T.J. (2013). Two Centuries of International Migration, IZA Discussion Paper No. 7866.
  • Geyik Yıldırım, S. (2022). Suriye ve Afganistan Kaynaklı Kitlesel Göçler, Türkiye ve İran Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz, Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • Geyik Yıldırım S. (2018a). Kanada’da Çokkültürcülüğün Ortaya Çıkış Nedenleri, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2018, 8 (1), 22-42.
  • Geyik Yıldırım S. (2018b). Göç ve Afganlar: “İstikrarlı Mülteciler”, Göç Araştırmaları Dergisi, 4(2), 128-159.
  • Goldin, I., Cameron, G., Nalarajan, M. (2022). Sıra Dışı İnsanlar, Göç Dünyamızı Nasıl Şekillendirdi ve Geleceğimizi Nasıl Tanımlayacak? (Çev. Akın Emre Pilgir), Ankara: GAV Perspektif Yayınları.
  • Göksel, G. U. (2019). Göçmen Entegrasyonu ve Tanınma Teorisi: Adil Entegrasyon, (Çev. Müge Kızıltuğ), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • İçduygu, A., ve Ayaşlı, E. (2019) Geri Dönüş Siyaseti: Suriyeli Mültecilerin Dönüş Göçü İhtimali ve Gelecek Senaryoları. MiReKoc Çalışma Notları, 1-17.
  • International Organization for Migration (IOM) (2022) World Migration Report 2022, https://publications.iom.int/ system/files/pdf/WMR-2022.pdf (05.01.2023).
  • Kalaycı, H. (2006). Batılı Demokrasilerde Ayrılıkçı Milliyetçilik: Quebec Milliyetçiliği, Doğu Batı Yayınları, Yıl:10, Sayı:39, 9-30.
  • Kale, N. (2002). Modernizmden Postmodernist Söylemlere Doğru, Ankara: Doğu-Batı Yayınları, Dünya Neyi Tartışıyor? II Yeni Düşünce Hareketleri, 6(19), 31-51.
  • Kaya, İ. (2007). Müslüman Amerikalılar, Göç, Kimlik ve Entegrasyon, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Kymlicka, W. (2015). Çokkültürlü Yurttaşlık (2. Basım). (Çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marthoz, J.P. (2004) Freedom and migration, International Labor Organization (ILO) 2004 “Migrant Workers,” Labour Education 2002/4. No. 129. Geneva: International Labour Office.
  • Modood, T. (2014). Çokkültürcülük, Bir Yurttaşlık Tasarımı. (Çev. İsmail Yılmaz), Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Nuhoğlu Soysal, Y. (2021). Vatandaşlığın Sınırları, Avrupa’daki Göçmenler ve Ulus-Ötesi Üyelik. (Çev. Ezgi Su Dağabak), Ankara: GAV Perspektif Yayınları.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Schnapper, D. (2005). Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki. (Çev. Ayşegül Sönmezay), İstanbu: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Taylor, C. vd.(2014). Tanınma Politikası. (4. Baskı), (Çev. Yurdanur Salman), Hazırlayan: Amy Gutmann, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Triandafyllidou, A. (2017). From Eastern Enlargement to Jıhad: The Double Challenge For Migrant İntegration in Europe, s.138-143, Bauböck, R., & Tripkovic, M. (Ed.) The Integration of Migrants and Refugees. An EUI Forum on Migration, Citizenship and Demography. European University Institute.
  • Uluslararası Af Örgütü (2016). Güvenli olmayan sığınak Türkiye’de sığınmacılar ve mülteciler etkili korumaya erişemiyor. https://www.amnesty.org/en/wpcontent/uploads/2021/05/EUR4438252016TURKISH.pdf (03.05.2023).
  • UNHCR (2000). The State of the World's Refugees, https://www.unhcr.org/3ebf9bb87.pdf, (20.11.2022).
  • UNHCR(2023) Refugee Statistics https://www.unrefugees.org/refugee-facts/statistics/(03.05.2023).
  • West, D. (2013). Kıta Avrupası felsefesine giriş (3. Baskı). (Çev. Ahmet Cevizci) İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Yalçın, C. (2002). Çokkültürcülük Bağlamında Türkiye’den Batı Avrupa Ülkelerine Göç. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs Cilt:26 No:1,s. 45-60.