İbrahim Paşa Mahallesi’nde Bir Grup Geleneksel Erzurum Evi Üzerine Plan Restitüsyonu Denemesi

Erzurum’un sıra dışı iklim özellikleri geleneksel evlerin mimari biçimlenmesinde başrol oynamıştır. Soğuk ve sert iklimin etkisiyle birbirine sıkı sıkıya yaslanan evler, kent dokusu içinde adeta bir yığın görünümündedir. Küme halindeki geleneksel konutların yanı sıra daha az da olsa bağımsız inşa edilen geleneksel konutlar da bulunmaktadır. Geleneksel konut dokusu içinde görece mütevazı olan bu küme evler hızla yok olmakta ve aralarında yalnızca plan, cephe, iç mekân ve malzeme gibi özellikleri ile ön plana çıkan geleneksel evler tescillenerek korunmaya değer görülmektedir. Oysa ki, tarihi çevreleri bütüncül bir yaklaşımla korumak yerine tek yapı ölçeğine indirgemek geleneksel mahalle ölçeğinde sokak, yapı ve parsel ilişkilerinin zarar görmesine ve geleneksel dokunun yok olmasına neden olmaktadır. Erzurum’da da tarihi çekirdeği oluşturan İç Kale çevresinde dağınık olarak kalan geleneksel konutların bir kısmı, devam eden kentsel dönüşüm çalışmaları nedeniyle yıkılma tehlikesi ile karşı karşıyadır. Erzurum’un tarihsel birikimini ve değerlerini günümüze taşıyan bu yapıların korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması kültürel mirasın yaşatılması için son derece önemlidir. Bu bağlamda, İç Kale’nin yakın çevresinde kentsel sit ve üçüncü derece arkeolojik sit alanı içinde bulunan tarihi İbrahim Paşa Mahallesi’nde tescili bulunmayan bir grup geleneksel Erzurum evi ele alınmıştır. On sekizinci yüzyıl sonlarında bağımsız ancak birbirine bitişik konutlar olarak inşa edilen ve tarihsel süreç içinde bütünleşerek kafe-restorana dönüşen bir grup geleneksel Erzurum evinin mekânsal, yapısal ve işlevsel dönüşümünün izleri incelenmiştir.

A Restitution Study for the Plans of a Group of Traditional Erzurum Houses in İbrahim Paşa District

he aim of this study is to purpose a restitution for the plan of a group of traditional Erzurum houses, which were built as independent but adjacent houses in the second half of the 18th century in the historical city center of Erzurum, by examining the spatial, structural and functional transformation with the abolition of borders while transforming into a café/restaurant. These traditional Erzurum houses are located at the intersection of Raşit Paşa and Salih Yüzbaşı Streets in İbrahim Paşa District, which is one of the historical settlements in the south west of Inner Castle. Houses once used independently began to be used as a single building with a number of changes made in the plan layout. However, during the change of function, facade layout and numerous spaces intertwined under the same roof and this made it difficult to understand the original plan scheme of the buildings. As there is a lack of documentation of the changes made and the presence of ambiguity in the different verbal information sources about the buildings, the main problem of this study is to determine the number of houses the cafe/restaurant consists of. Other important problems are the determination of the boundaries and the spatial organization of the houses. In addition, the scarcity of written sources in literature about these historic adjacent houses, which are numerous but more modest in the urban fabric compared with the two-story independent houses, increases the importance of this study. In order to reveal the changes and transformation of a group of traditional Erzurum houses built independently but adjacent to each other, first of all, traditional Erzurum houses were examined architecturally under the headings of location, plan and facade layout, material and construction technique properties. Then the architectural features and possible traces of change on this group of buildings, which were not mentioned in any source or document, were revealed in terms of location and plan features. After documentation of the current situation, property deeds, cadastral plans, satellite images, old photographs, historical and current maps, traces of the buildings themselves, information about traditional Erzurum houses and comparative studies were used to understand the different building phrases and restitution of the plan of these buildings. When the archive documents are evaluated, it is understood that the group of buildings were built in the second half of the 18th century according to Nene Saliha Hanım’s Foundation record dated to 1791-92. Also, parcel numbers with 6, 7, 8, 9, 10, 11 belong to a foundation named “Nene Saliha Hanım” and parcel numbers with 5, 15, 16, 17, 18, 41 and 42 belong to private property according to the land registers. Within the building group, in addition to eight independent houses analyzed spatially, functionally and structurally, the external body walls and garden boundaries of at least two more houses, which do not exist currently, were identified. Possibly, a khan might have existed in the place of one. Unlike the traditional Erzurum houses mentioned in the literature, these houses, for which a restitution is prepared, have a simple spatial organization consisting of one or two rooms. The studied houses, which contain many clues about the social and cultural life style of the old Erzurum city, yet which are decreasing in number, should be registered as cultural assets by the relevant Conservation Board. Additionally, the reconstruction permit decision given in the Conservation Development Plan for this region that conforms to many protection criteria such as historical, architectural, continuity, rarity and memorial value with its structure, parcel and streets should be re-evaluated. This study is important as it reveals that these single-story houses, which are stacked in a building block on a traditional street texture, with modest architectural organization should be part of the relevant literature on traditional Erzurum houses, which mainly deals with independent separate two-story houses owned by wealthy families. In addition, it is stated for the first time in the literature with this study that the parcels inside the building block get access to the main street through a common closed inner street, in contrast to the houses lined up adjacent to each other on independent lots on the street.

___

  • Akın, G. (1991). Tütekliklli örtü geleneği: Anadolu cami ve tarikat yapılarında tüteklikli örtü. Vakıflar Dergisi, 22, 323-54.
  • Akok, M. (2019, 29 Temmuz). Erzurum Arşivi. Resim Galerisi. http://erzurumarsivi.com/cumhuriyete-kadar-erzurum/
  • Eldem, S. H. (1984). Türk Evi Osmanlı dönemi. Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlendirme Korperatifi Derneği Yayınları.
  • Erzurum Arşivi. (2019, 2 Eylül). Resim Galerisi, Kafkasyalı Fuat Bey’in Erzurum haritası-1904 yılı. http://erzurumarsivi.com/ harita-dokuman/
  • Erzurum Arşivi. (2021, 12 Şubat). Resim Galerisi, 1960’lı yıllar Erzurum haritası. http://erzurumarsivi.com/harita-dokuman/ Erzurum Büyükşehir Belediyesi Dijital Arşivi. (2018). Koruma amaçlı imar planı (KAİP). Büyükşehir Belediyesi, Erzurum.
  • Erzurum Tapu Kadastro Müdürlüğü Dijital Arşivi. (2020). İbrahim Paşa Mahallesi güncel kadastral planı. Tapu Kadastro Müdürlüğü, Erzurum.
  • Erzurum Tapu Kadastro Müdürlüğü Dijital Arşivi. (1961). İbrahim Paşa Mahallesi tarihi kadastral planı. Tapu Kadastro Müdürlüğü, Erzurum.
  • Gök, Y., Kayserili, A. (2013). Geleneksel Erzurum evlerinin kültürel coğrafya perspektifinden incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 30, 175-216. http://DOI: 10.17295/dcd.08961
  • Gündoğdu, H. (1997). Genel özellikleriyle Erzurum evleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 3, 27-37. https://dergipark.org.tr/ tr/pub/ataunigsed/issue/2565/33028
  • Hotan, H. (1946). Erzurum’da sivil mimari ve özellikleri. Arkitekt, 171-172, 62-4.
  • Hotan, H. (1947). Mimarlık etüdleri: Erzurum evleri. Arkitekt, 181-182, 27-30.
  • Kahya, Y. (1998). Geleneksel Türk evleri bibliyografyası. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karpuz, H. (1993). Türk İslam mesken mimarisinde Erzurum evleri. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Köşklü, Z. (2005). Eski Erzurum mutfağında tandır: yapılışı, kullanımı ve Doğu Anadolu’daki yeri üzerine. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 155-77.
  • Köşklü, Z. (2016). Geleneksel Erzurum evlerinde kurunlu çeşmeler. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 36, 111-36.
  • Kuban, D. (1995). Türk “Hayat”lı evi. MTR: Mısır Matbaacılık A.Ş.
  • Küçük, C. (1995). Erzurum. İslam Ansiklopedisi. (Cilt 11). Türk Diyanet Vakfı.
  • Küçükuğurlu, M., Tüfekçi M.T. (2017). Osmanlı dönemi Erzurum haritası. Erzurum Teknik Üniversitesi.
  • Pamuk, B. (2007). İpekyolu ticareti ve Erzurum. Tarih İncelemeleri Dergisi, 22(2), 125-43.
  • Sağlam, T., Yurttaş, H. (2020). Geleneksel Erzurum evlerinde istatistiki veri analizi. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 67, 405-42. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4301
  • Tozlu, S., Küçükuğurlu, M. (2002). Erzurum evleri, tarihi kayıt ye şahitlere göre. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 9(20), 313-29.
  • Tuztaşı, U., Aşkun, İ. Y. (2013). “Türk Evi” idealleştirmesinde “Osmanlı Evi” ve “Anadolu Evi” kavramlarının ortaklıklarına ilişkin işlevsel açıklamalar. bilig, 66, 273-96.
  • Vakıflar Bölge Müdürlüğü Dijital Arşivi. (2013). Erzurum evleri eski fotoğrafları, Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Erzurum.
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi. (1929a). Saliha Hanım Vakfiyesi transkripsiyonu, (614_28_0005 nolu defter). Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara, s. 7-8.
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi. (1929b). Saliha Hanım Vakfiyesi transkripsiyonu, (614_28_0005 nolu defter). Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara, s. 9-10.
  • Yurttaş, H. (2000). Fuat Bey’in Erzurum haritası. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15, 49-71.
  • Yurttaş, H., Özkan, H., Köşklü, Z., Tali, Ş., Okuyucu, D., Geyik, G., Kındığılı, M. (2008). Yolların, suların ve sanatın buluştuğu şehir Erzurum. Kariyer Matbaacılık Ltd. Şti.