Sappho- Rosetti-Willams’ den Lirik Temsiller ve Kompozisyonlar

Antik Yunan dünyası'nın en büyük kadın şairi olarak bilinen Sappho, İ.Ö. IV. Yüzyılda Lesbos Mythilene (Midilli) adasında yaşamıştır. Tarih boyunca lehçesi ile ünlü Lesbos geleneğine bağlıdır. Bu geleneği aynı yüzyılda dört telli lire üç tel ekleyen Terpandros başlatmıştır. Lirik şiir en basit anlamda lir eşliğinde söylenen şiir olarak tanımlanır. Sappho destandan lirizme geçmiştir. Genellikle aşklarını, nefretlerini, sevdiklerine karşı duyduğu ihtirasını, rakiplerine karşı kıskançlıklarını konu alan şiirleri, zarif fakat aylak, geçici zevklerin ve aşkların yaşandığı bir toplum olan Lesbos toplumu ve ortamını yansıtsa da daha çok kendi duyarlıklarını dile getirdiği için bugünkü anlamıyla "lirizmin" başlangıcı kabul edilebilir. Sappho betimleyici şiir yazmayıp kendisine özgü bir dil kurmuştur. Bu tragedyaya geçişin izlerini taşıyan bir dildir ve vezin ilkesi üzerine kurulmuş olması müzikle ilişkisini göstermektedir. Lirik diyebileceğimiz yaklaşımlarıyla Sappho'nun kendisinden yüzyıllar sonra etkisini duyumsayabileceğimiz yapıtlar üretmiş olan bir grup sanatçı, geleneksel ahlak kurallarını hiçe sayan, romantizmin tehlikeli ucunda, dizginlenemeyen coşkuyla hareket ettikleri için "Sapphic" sıfatı ile Tanrı Dionysos ile ilişkilendirilebilir. Resim sanatında Pre-Raphaelitler ile eş zamanlı olan 19. yüzyıl şairlerini Sappho'nun ardılları olarak tanımlayabiliriz. Pre-Raphaelitler’den şair ve ressam Dante Gabriel Rosetti'nin soneleri İngilizce'de en çok müzikal olanlardandır. "Şehvet Okulu"na ait olarak tanımlanmış ve eleştirilmiştir. Toplumsal sorunlara ilgi göstermeyen Rosetti’ye göre şiir duygulara dayalı olmalıdır ve ressam olduğu için de ressam gözüyle yazılmışlardır. Rosetti’nin İtalya ile ilişkisi edebiyat alanının dışına çıkmamıştır. Dante'nin "İlahi Komedya"sının görsel temsili olan 1863'te yaptığı "Beata Beatrix" Londra Tate Galerisindedir. Rosetti'nin en az altı yıl üzerinde çalıştığı bu resim Dante'nin "Yeni Yaşam'ındaki Kutsanmış Beatice'i göstermektedir. Dante'nin "Vita Nuova" (Yeni Yaşam) sını ve XIV. yüzyıl İtalyan şairlerinin yapıtlarını 1845-1864 yılları arasında İngilizce'ye çevirmiştir. Rosetti aşk ve güzellik üzerine yazdığı şiirleri "The House of Life" (Yaşam Evi)nde toplamıştır. Şiirlerini toplam 30 yılı aşkın bir sürede 1847-81 yılları arasında yazmıştır. Waughan Williams’ın, uzun yaşamında çeşitli müzik türlerinde olan yapıtlarından konu ile ilişkili döneminin müziklerinder örnekler alınmıştır. Williams, Rosetti'nin "Yaşam Evi" şiirlerinden Silent Noon, Hearts Heaven ve Love Sight'ı bestelemiştir. “Arts and Crafts” Müziğini ve dönemin ruhunu yansıtırlar. Başta Rosetti olmak üzere arkadaşlarının da ruh ve bedeni ustaca bütünleştirmesi; ruh kadar bedeni de şiirlerine ve resimlerine konu yapmaları bize Sappho'nun etkilerini düşündürmektedir. Sappho kadın hakları için uğraş vermiştir. Bir kadın okulu kurması bunun kanıtıdır. Rosetti'nin de kadınların gelişmesi için özellikle Londra yakınlarında yaptığı çalışmalar yadsınamaz. Yüzyıllar sonrasında “arkaik” Yunan Dünyasını bir Ege adası- Lesbos lirizmiyle bize yaşatan Sappho ve yine bir ada-Britanya’da Londra’nın hem Victorya Dönemi hem de kenar mahallelerinden 19. yüzyıl 2. yarısının etnik-yerel yaşamını, lirik bir biçimde yansıtan Rosetti ve müzikleriyle Waughan Williams bu çalışmada ele alınacaktır.

Lyric Representations and Compositions from Sappho-Rosetti-Willams

Sappho, known as the greatest woman poet of the ancient Greek world,. She lived in Lesbos- Mythilene island in the Vl.century BC. It is linked to the Lesbos tradition, which is famous for its dialect throughout history. Terpandros, who added three strings to a four-string lyre, started this tradition in the same century. Lyric poetry is simply defined as poetry accompanied by a lyre. Sappho has gone from epic to lyricism. Although her poems are usually about her loves, hate, her passion for loved ones, jealousy towards her rivals, reflecting the society and environment of Lesbos, a society of graceful but idle, fleeting pleasures and love, it can be accepted as the beginning of "lyricism" in its present sense because it expresses its own sensitivities. Sappho did not write descriptive poetry but established a language of her own. This is a language that bears the traces of the transition to tragedy and its foundation on the principle of meter shows its relationship with music. A group of artists who have produced works that can be felt by Sappho centuries later with their approach that we can call lyrical, can be associated with God Dionysos with the title "Sapphic" because they disregard traditional moral rules and act with unbridled enthusiasm at the dangerous end of romanticism. We can describe some of the 19th century poets who were concurrent with the Pre-Raphaelites in painting as the successors of Sappho. From the Pre-Raphaelites, the poet and painter Dante Gabriel Rosetti's sonnets are among the most musical in English. It has been described as belonging to the "School of Lust" and has been criticized. According to Rosetti, who does not show interest in social problems, poetry should be based on emotions and since he is a painter, it was written with the eyes of a painter. Rosetti's relationship with Italy did not go beyond the realm of literature. The visual representation of Dante's "Divine Comedy", "Beata Beatrix" made in 1863, is at the Tate Gallery in London. This painting, which Rosetti worked on for at least six years, depicts the Blessed Beatice in Dante's "New Life." Rosetti collected his poems on love and beauty in "The House of Life." The last 52 of Youth and Change) are divided into two parts as "Change and Faith." Almost all of the first part is about love and the second part deals with different topics. He wrote his poems over a total period of 30 years between 1847-81. Waughan Williams composed Silent Noon, Hearts Heaven and Love Sight, one of Rosetti's "House of Life" poems. Later in the 1960s, Maurice Johnstone edited Heart's Heaven and Love Sight. They reflect the "Arts and Crafts" spirit and of course the spirit of Rosetti. The skillful integration of the soul and body of Rosetti and his friends; The subject of the body as well as the soul in his poems and paintings makes us think of Sappho's effects. Sappho has worked for women's rights. Establishing a women's school is proof of this. Rosetti's work, especially near London, for the development of women is undeniable. Sappho, who brought us to the "archaic" Greek World centuries later with the lyricism of the Aegean island - Lesbos, and Rosetti, which lyrically reflects the ethno-local life of the second half of the 19th century from both the Victorian Era and the suburbs of London in Britain. and Waughan Williams with his music will be discussed. In this study, the works of Williams, Rosetti & Dante and Sappho will be analyzed by means of intertextuality-intersemiotics.

___

  • I. Dinçmen, K., Sapfo'nun Şiirleri, Arion Yayınevi, İstanbul,1997 2. Erhat, A., Sappho, İstanbul, 1979
  • 3. Humpreys, R., TheTate Britain Companion to British Art, Tate Publishing, 2001, London 4. Krantz, W., Antik Çağda Felsefe, Sosyal Yayınlar, Çev.Y.S.Baydur Sosyal Yayınları, İstanbul I994.
  • 5. Page, D., Sappho and Alcaeus, London, 1955 6. Robinson, D.,M, Sappho and Her Influence, Pensilvania,I930
  • 7. Thorney,G.,C.,Outline of EngIish Longman, Honkong, 1989 8. Urgan, M., İngiliz Edebiyat Tarihi, YKY, İstanbul, 2004 9. www.victorianweb.org/painting. 10.www.victorianweb.org/painting. 11.www.rosettiarchive.org./racs/doubleworks 12. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi c.3, Yem Yayınları, İstanbul, 1997
  • 13. Lesbos Şiiri — Sappho, Alkaios, çeviren: Erdal Alova, Gendaş Kültür, İstanbul 2004 14.https://www.classicfm.com/composers/vaughan-williams/guides/vaughan-williams-15-facts-about-great-composer/ralph-vaughan-williams-15/
  • 15.https://rvwsociety.com/comprehensive-biography/ 16.https://www.fabermusic.com/we-represent/ralph-vaughan-williams
  • 17. Civelek, Y., “Ferdiyetçilik, Kolektivizm ve Sanayi Üçgeninde Sanat ve Zanaat: “Geleneksel Sanatlar” Meselesinin Avrupa’da Yükselişi ve Düşüşü” FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi Sayı/Number 10 Yıl/Year 2017 Güz/Autumn © 2017 Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, DOI: 10.16947/fsmia.372589 – s.65 http://dergipark.gov.tr/fsmia - http://dergi.fsm.edu.tr