Ahıska Ahmediye Kütüphanesi

Ahıska, Türk–İslam medeniyeti tarihinde önemi haiz merkezlerdendir. Kale içerisinde asırlarcafaaliyetini sürdürmüş Ahmediye Kütüphanesi bu merkezin en gözde mekanlarındandır.Kütüphanenin kuruluş öyküsü, bölge ilmiye sınıfının yetişmesine katkıları ve faaliyeti ile medeniyettarihi bakımından kültürel bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır. Bölgenin Ruslartarafından işgal edilmesi kütüphanenin kaderinde talihsiz bir dönemi açmıştır. Bu makaledeOsmanlı medrese geleneğinin en güzel örneklerinden biri hesap ettiğimiz Ahıska AhmediyeKütüphanesi araştırılacaktır. Makale aynı zamanda Ahıska Araştırmaları bakımından önemihaiz bir çalışma olacaktır. Özellikle adı geçen kütüphaneden Petersburg’a götürülmüş kitaplarınlistesine ulaşmamız bilim dünyasında makalenin değerine ayrı bir katkı sağlayacaktır.Bu hem de bölgenin, medeniyet tarihi açısından araştırılmasını zenginleştirecektir. Şu da varki Müslüman toplumsal tarihin ilmî kaynaklarının olağanüstü zenginliğine rağmen daha araştırmalaryapılması gereken dönem ve bölgeler bir hayli mevcuttur. Çalışmamız genel hatlarıile bu konuları ihtivâ etmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Ahıska, Kütüphane, Vakıf, Kitap

___

  • Aydın, Y. (2013). Siyasetname. Diyanet İslam Ansiklopedisi. 37. İstanbul. Bakıhanov, Abas Kulu Ağa, (1983). Soçineniya Zapiski Pisma, Bakü. Bingöl, A. (2013). Ebheri. Diyanet İslam Ansiklopedisi. 10. İstanbul. Brosset, M, (1849). Histoire de la Géorgie-1 Partie, Sankt-Pétersbourg. Hacılı, Asif, (1992). Geribem Bu Vetende, Bakü. Hatiboğlu, İ. (2013). Meşâriku’l-Envâri’n-Nebeviyye. Diyanet İslam Ansiklopedisi. 29. İstanbul. Heyet, (2012). Tarihte İlginç Vakıflar, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları / 102, İstanbul. Hızlı, Mefail, (2008). Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler ve Eserler, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), (25-46). http://www.ahiska.org.tr/?page_id=1839 (30.01.2017) http://www.karagozismail.com/makale:kadi-beydavi&start=160 (30.11.2017) İşpirli, M. (2013). Medrese, Diyanet İslam Ansiklopedisi. 28. İstanbul. Karagöz, İsmail, Osmanlı Medreselerinde Tefsir Dersleri ve Kadı Beydâvi Tefsiri. Kırzıoğlu M. Fahrettin, (1998). Osmanlıların Kafkas Ellerini Fethi, Ankara. Niyazov, Ahmed , (2016). “XIX Asır Azerbaycan’nın Şimal-Gerbinde Dini Hayat, İlim ve Medreseler”, Bakü. Niyazov, Ahmed, (2016). “Ahıska Mufassal Defterinde Ahıska Vakıfları”, “Gürcistan’da İslamiyetin Dünü Bu Günü Yarını” Basılmamış Sempozyum Bildirisi, İstanbul. Öktem, Niyazi -Ahmet Ülvi Türkbağ, (2014). Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet, İstanbul . Rıhtım, Mehmet – Halilli, Fariz, (2011). Mövlana İsmail Siraceddin Şirvani, Bakü. Sami Benli, M. (2013). Miftâhu’l-Ulûm, Diyanet İslam Ansiklopedisi. 30. İstanbul. Tiflisskiya Vedomosti, (1829).16 (01). Ülken, Hilmi Ziya, (1992).Mantık tarihî, İstanbul,. Zeyrek, Yunus, (2001). Ahıska Bölgesi ve Ahıska Türkleri, Ankara. 46 Zülfikar, T. (2013).“Dîvânu’l-Meânî” Maddesi, Diyanet İslam Ansiklopedisi. 09. İstanbul.