BEKLEYEN’DEN BEKLENEN’E NECİP FAZIL KISAKÜREK’TE DEĞİŞEN ŞAİR VE SEVGİLİ İMAJI

Türk edebiyatının önemli şahsiyetlerinden olan Necip Fazıl Kısakürek'in edebi kişiliğini ele alındığında ilk olarak bakılması gereken yer, şiirleridir. Modern ve mistik hamurla yarattığı şiirinde, insanın bireysel varoluşunu sorgulayarak iç benliğe yönelir. Sevgiliyi, ölümü, yaşamı ve şiirinin diğer temel ögelerini bu iç benliğe yönelişte işler. Sevgiliye yazılmış Bekleyen ve Beklenen adlı şiirlerini yine bu içe yönelişlerle vücuda getirmiştir. Necip Fazıl Kısakürek kendi ifadesiyle yaşamını iki bölüme ayırır: 1933 öncesi ve 1933 sonrası. Bu ayrımın dönüm noktasını Abdulhâkim Arvasi ile tanışması olarak ifade eder. Abudlhâkim Arvasi ile tanıştıktan sonra hayatında kökten bir değişim gerçekleştiren Necip Fazıl Kısakürek, birçok türde oluşturduğu eserlerine de bu değişimi yansıtmıştır. Bu çalışmada iki ayrı dönemde sevgiliye yazılmış Bekleyen ile Beklenen şiirini, daha çok sevgili ve âşık imajı etrafında karşılaştırılarak şiirindeki değişimi ortaya konulacaktır. 

THE CHANGING POETRY AND LOVED IMAGE IN NECİF FAZIL KISAKÜREK FROM BEKLEYEN TO BEKLENEN

Necip Fazıl, one of the major figures of Turkish literature, literary personality trough where we need to first look at when we are consider the poem. Modern and mystical poetry created with the dough, the inner self of man's individual existence is directed queries to. Dear, death, life, and other poems in the orientation of this inner self takes. Pending and Proposed Sevilia written poem again with this inward orientation has brought the body. Necip Fazıl Kısakurek basically divides life into two parts: before 1933 and after 1933. In making this distinction is based on getting acquainted with Abdulhakim Arvasi. After meeting with Abudlhâk Arvasi Necip Fazıl Kısakurek perform a radical change in his life, the spread of many kinds of artifacts was created. We expected this study with two separate waiting period of written poetry lover will try to compare

___

  • ARMAĞAN, Yalçın (2017). İmkansız Özerklik Türk Şiirinde Modernizm. İstanbul: İletişim Yayınları
  • EROL, Kemal (2010). Modern Türk Şiirinde Aşk Ölüm ve İntihar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki (1945). Divan Edebiyatı Beyanındadır. İstanbul: Marmara Kitapevi Yayınları.
  • HAKSAL, Ali Haydar, (2012), Necip Fazıl - Büyük Doğu Irmağı, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • HANCIOĞLU, Hümeyra, (2013), Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirlerinde Temalar, basılmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi Yeni Türk Edebiyatı Bilim Doktora Tezi Dalı, s. 274 İstanbul 2013.
  • KARABULUT, Mustafa, (2019), Üslûpbilim (Stilistik) ve Necip Fazıl Kısakürek’in Şiirleri Üzerinde Stilistik Bir İnceleme, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KARATEKELİ, Hakkı, (2008), Necip Fazıl Kısakürek, Kaynak Yayınları, İstanbul.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl. (2017), Bâbıâli, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl, (2008), Çile, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul.
  • KOLCU, Ali İhsan, (2009), Necip Fazıl'ın Poetikası, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum.
  • KÖPRÜLÜ, Fuat (1980). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul
  • MENGÜŞOĞLU, Metin Önal, (2013), Mağrur Öfke: Necip Fazıl, Metaformoz Yayıncılık, İstanbul.
  • OKAY, Orhan, (2009), Necip Fazıl Kısakürek - Kendi Sesinin Yankısı, Etkileşim Yayınları, İstanbul.
  • Osman EROĞLU, “Yapısökücülük ve Necip Fazıl’ın ‘Beklenen’ Şiirine Bir Uygulama Denemesi”, Turkish Studies, Volume 7/1, Winter 2012, p. 1095 – 1106, Turkey
  • PALA, İskender (1995). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • POYRAZ, Yakup (2014). “Âşık Tarzı Türk Şiirinde Divan Şiiri Hayal Ve Mazmunlarının Kullanılması.” Cyprus International University – Folklor/Edebiyat. Cilt:20, Sayı: 80. ss. 245-273.
  • TANYILDIZ, Ahmet (2009). “Sevgilide Güzellik Unsuru Olarak Saç”. Turkish Studies. Sayı: 4/2. ss. 943-960.