Üsküdar Kadısı Ali Nureddin Yüce ve Kasîde fî Esmâi’s-Süver Tercümesi

Öz: Arapların Müslümanlığı kabulünden sonra, asırlardır önemli bir gelenek olarak yaşattıklarışiirin muhtevâsında bazı değişiklikler olmuştur. Hz. Peygamber devrinden başlayıp günümüzekadar gelen peygamber methiyeleri, İslam ile beraber Arap şiirinin önemli bir nazım türü halinegelmiştir. Söz konusu methiyelerden biri de İbn Câbir el-Endelüsî’nin her beyitte Kur’ân-ı Kerîmsûrelerinin adlarını telmîh yoluyla verdiği kasîdesidir. Son devir Osmanlı âlimlerinden ÜsküdarKadısı Ali Nureddin Efendi bu kasîdeyi Türkçeye çevirmiş ve Cevâhiru’z-zevâhir adlı eserinin içerisindeneşretmiştir. Bu makalede Ali Nureddin Efendi’nin hayatı anlatılıp eserleri tanıtılacak,ardından mezkûr tercümesinin çeviriyazımı verilecektir.Anahtar Kelimeler: Ali Nureddin, Üsküdar Kadısı, Kasîde fi Esmâi’s-Süver, İbn Câbirel-Endelüsî.Uskudar’s Judge Ali Nureddin Yuce and His Translation of “Qasidah fi Asmâ Al-Suver”Abstract: The contents of Arabian poems, which had kept its existance for centuries, changed toa certain extent after the Arabs embraced Islam. The panegyric odes of the prophet, that startedin his day and continued to modern-day, became an important genre of prose in the Arabian poetrywith Islam. One of these odes is Ibn Caber al-Andalusi’s qasidah, which makes references tothe names of Quranic suras in each couplet. Ali Nureddin, the judge of Uskudar, who lived inthe last period of the Ottoman State, translated and published this qasidah in his bookCevâhiru’z-zevâhir. This article analyzies Ali Nureddin’s life and works, followed by the translationof the said qasidah.Keywords: Ali Nuraddin, Uskudar’s Judge, Qasidah fi Asma al-Suver, Ibn Caber al-Andalusi.

-

The contents of Arabian poems, which had kept its existance for centuries, changed to a certain extent after the Arabs embraced Islam. The panegyric odes of the prophet, that started in his day and continued to modern-day, became an important genre of prose in the Arabian poetry with Islam. One of these odes is Ibn Caber al-Andalusi’s qasidah, which makes references to the names of Quranic suras in each couplet. Ali Nureddin, the judge of Uskudar, who lived in the last period of the Ottoman State, translated and published this qasidah in his book Cevâhiru’z-zevâhir. This article analyzies Ali Nureddin’s life and works, followed by the translation of the said qasidah.

___

  • Ayvansarâyî, Hüseyin, Hadîkatu’l-cevâmi, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1281.
  • Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1333.
  • Çankırılı Sadreddin Efendi, Mefâtîhu kunûzi’l-islâm, el-Esed Kütüphanesi, Yazma Eserler: 10650.
  • Dikici, Recep, “Kâzî ‘İyâz’ın Hz. Peygamberi Medhettiği Kasîdesi”, Diyanet İlmî Dergi, c. 28/3, s. 45-52. Ebû Ya‘lâ, Ahmed b. Ali, Müsned, (thk. Hüseyin Selim Esed), Dâru’l-Me’mûn li’tTürâs, Dımaşk 1989.
  • Heytemî, Mecmau’z-zevâid ve menba’u’l-fevâid, (thk. Abdullah Muhammed edDervîş), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1994.
  • İstanbul Barosu Arşivi, Sicil No: 284. İstanbul Müftülüğü Meşihat Arşivi: Sicill-i Ahvâl Dosyaları, No. 111. Sicil Defterleri, I, 197. Başbakanlık Osmanlı Arşivi: Sadaret, Mühimme Kalemi Evrakı, Dosya no: 440, Gömlek no: 35 Sadâret, Mühimme Kalemi Evrakı, Dosya no: 440, Gömlek no: 81. DH. SAİD. Dosya No: 72, Gömlek No: 249. İrâdeler, Taltîfât, Dosya no: 13, 1310/B-039.
  • Makkarî, Nefhu’t-tîb, (thk. İhsan Abbas), Dâr Sâdır, Beyrut 1988.
  • Mardin, Ebu’l-Ulâ, Huzur Dersleri, (yay. haz. İsmet Sungurbey), İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi, İstanbul 1966.
  • Mehmed Süreyyâ, Sicill-i Osmânî, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1308.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn el-Kuşeyrî en-Nîsâburî, Sahîhu Muslim, I-V, (thk. Muhammed Fuad Abdülbaki), İstanbul 1992, 2. bsk.
  • Nesâî, es-Sünenü’l-kubrâ, (thk. Hasan Abdülmün’im), Müessesü’r-Risâle, Beyrut. Revnakoğlu, Cemaleddin Server, İstanbul Tekkeleri Tarihi, Süleymaniye Kütüphanesi, Cemaleddin Server Revnakoğlu Arşivi, (234). Suyûtî, Câmi‘u’l-ehâdîs, (thk. Abdülkadir Arnavut), Mektebetu Dâri’l-Beyân, Dimaşk. eş-Şattî, Muhammed, A‘yâni Dımaşk fi’l-karni’s-sâlis aşer ve nısfi’l-karni’r-râbi aşer, Dâru’l-Beşâir, 409-411. Kılıç, Hulusi, “İbn Câbir”, DİA, XIX, 384-385. Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ, el-Câmi’, I-V, (thk. Ahmed Muhammed Şâkir), İstanbul 1992, 2.