Tasavvuf ıstılahlarının teşekkül dönemi açısından şakîk-i Belhî’nin Âdâbü’l-ibâdât’ı

Şakîk-i Belhî (v. 194/810), İbrâhim b. Edhem’in (v. 161/778) mürîdi ve Hâtim el-Esamm’ın (v. 237/851) mürşidi olması dolayısıyla tasavvuf târihinde dikkat çekici yere sâhip sûfîlerdendir. Zîrâ bilindiği kadarıyla Şakîk-i Belhî, tasavvufî te’lif tarzı açısından hâller ve makamlar konusunu sistemli bir şekilde ele alan ilk sûfîlerden birisidir ve ona nisbet edilen Âdâbü’l-ibâdât ismindeki risâle döneminin tasavvufî önceliklerini yansıtan özlü bir metindir. Bu makālede Şakîk-i Belhî’nin sûfî kişiliği hakkındaki kaynaklar değerlendirilerek ona atfedilen Âdâbü’l-ibâdât’ın metin ve içerik bakımından kendi dönemi ve sonrası için neye karşılık geldiğinin tespitine çalışılacaktır. Ayrıca makālenin içerisinde Âdâbü’l-ibâdât’ın Türkçe tercümesine de yer verilecektir.

Shaqīq al-Balkhī’s Ādāb al-ıbādātof sufi terminology with respect to the characteristics of the formative period

Shaqīq al-Balkhī (d.194/810) is one of the most interesting Sufi figures, because he is Ibrahim b. Adham’s (d.161/778) disciple and Khātim al-Asamm’s (d.237/851) master. Probably, Shaqīq al-Balkhī was one of the first Sufis who treated the topic of states (ahwāl) and stations (maqāmāt) in a systematic manner. The epistle, Ādāb al-Ibādāt, attributed to Shaqīq al-Balkhī is a well-composed text which reflects Sufi priorities of the period when it was written. In this article, I have attempted to examine the sources providing information about the personality of Shaqīq al- Balkhī, and tried to identify the context of Ādāb al-Ibādāt by relating it to the cultural environment of its composition period with respect to its textual properties and the issues discussed in it. I have also appended a Turkish translation of Ādāb al-Ibādāt to my article.

___

  • Abdullah b. Mübârek, Kitâbü’l-cihâd (thk. Nezîh Hammâd), Cidde [ty].
  • Algar, Hamid, “İmâm Mûsâ Kâzım ve Ahbâr-ı Ehl-i Tasavvuf” (trc. Azremîduht M. Ferîdunî), Maârif, sayı: 29-30, 1372hş./1993, s. 42-55.
  • Arûsî, Mustafa, Netâicü’l-efkâri’l-kudsiyye fî beyâni meânî şerhi’r-Risâleti’l-Kuşeyriyye I-IV (nşr. Abdülvâris Muhammed Ali), Beyrut 2000. [Tasavvuf İlmine Dair Kuşeyrî Risâlesi (trc. Süleyman Uludağ), İstanbul, 2003.]
  • Attâr, Ferîdüddin, Tezkiretü’l-evliyâ (thk. Muhammed İsti’lâmî), Tahran 1390hş./2010 [Evliyâ Tezkireleri (trc. Süleyman Uludağ), İstanbul 2007].
  • Attâr, Ferîdüddin,, İlâhînâme (trc. Abdülbaki Gölpınarlı), İstanbul 2014.
  • el-Bağdâdî, Ebû Bekr el-Hatib Ahmed, Târîhu Bağdâd I-XVII (thk. B. Avvâd Ma’rûf), Beyrut 2002.
  • Başer, H. Bayram, “Sûfîlerin Ahlâkî Değer Odaklı Toplumsal Hiyerarşi Anlayışları: Tasavvufî Bilginin Mahiyeti Üzerine Bir Değerlendirme”, Gelenek ve Modern Ara- sında Bilgi ve Toplum, İstanbul 2013, s. 146-160.
  • Bedevî, Abdurrahman, Târîhu’t-tasavvufi’l-İslâmî –mine’l-bidâye hattâ nihâyetü’l-karni’s- sânî–, Kuveyt 1975.
  • Belhî, Şakîk, “Âdâbu’l-ibâdât”, Trois Oeuvres Inédites de Mystiques Musulmans (haz. Paul Nwyia), Beyrut 1982, s. 17-22.
  • Bidârfer, Muhsin, “Mukaddime”, [Abdürezzak Kâşânî] Şerhu Menâzili’s-sâirîn, Kum 1385hş./2002, s. 8-10.
  • Bilgin, Mustafa, “Abdülaziz b. Ebû Revvâd”, DİA, I, 189-190.
  • Bolat, Ali, Bir Tasavvuf Okulu Olarak Melâmetîlik, İstanbul 2003.
  • Bolat, Ali, “Şakîk-i Belhî”, DİA, XXXVIII, 305, 306.
  • Câmî, Abdurrahman, Nefahâtü’l-üns min hadarâti’l-kuds (thk. Mahmud Âbidî), Tahrân 2004 [Evliyâ Menkıbeleri –Nefahâtü’l-üns– (tercüme ve şerh: Lâmiî Çelebi; hazırlayanlar: Süleyman Uludağ, Mustafa Kara) İstanbul 1995].
  • Ceyhan, Semih, “Tasavvufun Doğuş Devrini Anlamada Anahtar-Kavram Olarak Zühd’ün Hakîkati ve Dereceleri: Gazzâlî Yaklaşımı”, 900. Vefât Yılında İmâm Gazzâlî, İstan- bul 2011, s. 457-471.
  • Dihhudâ, Ali Ekber, Lugatnâme I-XVI, Tahran 1998.
  • Erginli, Zafer, Hâris Muhâsibî ve Nefis Kavramı, Rize 2008.
  • Erginli, Zafer, Tasavvuf Düşüncesinde Muhâsibî, Rize 2008.
  • Gördük, Yunus Emre İmam Cafer es-Sâdık ve Ona İsnâd Edilen İşârî Tefsir, İstanbul 2011.
  • Gramlich, Richard, Alte Vorbilder des Sufitums –Zweiter Teil: Scheiche des Ostens–, Wiesbaden 1996.
  • Herevî, Abdullah Ensârî, Tabakātu’s-sûfiyye (thk. Muhammed Server Mevlâyî), Tahran 1386hş./2007.
  • Hudūd al-‘Ālam –The Regions of the World– (haz. V. Minorsky), London 1970.
  • el-Hücvîrî, Ali bin Osman, Keşfu’l-mahcûb (thk. Mahmud Âbidî), Tahran 2006 [Keşfu’lmahcûb –Hakîkat Bilgisi– (trc. Süleyman Uludağ), İstanbul 1982].
  • İbn Asâkir, Ebu’l-Kāsım Sikatüddîn, Târîhu medîneti Dımaşk I-LXXX (thk. Muhibbüddin el-Amrevî), Beyrut 1998.
  • İbn Hallikân, Ebu’l-Abbas Şemseddin, Vefeyâtü’l-a’yân ve enbâu ebnâi’z-zamân I-VIII (thk. İhsan Abbas), Beyrut 1978.
  • İbn Mülakkın, Ebû Hafs Sirâceddin, Tabakātü’l-evliyâ (thk. Nûreddin Şerîbe), Kāhire 1994.
  • İbnü’l-Cevzî, el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem I-IXX (thk. Mustafa Abdülkādir Atâ, Mahmud Abdülkādir Atâ), Beyrut 1992.
  • İbnü’l-Cevzî, Sıfatu’s-safve I-IV (thk. Mahmûd Fâhûrî, M. Revvâs Kal’acî), Beyrut 1985.
  • el-İsfahânî, Ebû Nuaym, Hilyetü’l-evliyâ ve tabakātü’l-asfiyâ I-XII (thk. Mustafa Abdülkādir Atâ), Beyrut 2002.
  • el-İsfahânî, Ebu’l-Kāsım, Siyerü’s-selefi’s-sâlihîn I-III (thk. Kerim b. Hilmi b. Ferhat b. Ahmed) Riyad 1999.
  • Karatay, Fehmi Edhem, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Arapça Yazmalar Katalogu I-IV, İstanbul 1969.
  • el-Kindî, Muhammed b. İbrâhim, Beyânu’ş-şer’ V (thk. Sâlim el-Hârisî), Ummân 1984.
  • Konuk, Ahmed Avni, Mesnevî-i Şerîf Şerhi I-XIII (haz. M. Tahralı, S. Arpaguş vd.), İstaNbul 2011.
  • Kummî, Muhammed Rızâ Ensârî, “Tavzîhâtî der Bâre-i Rivâyet-i Mülâkāt-ı Şakîk-i Belhî bâ İmâm Kâzım”, Maârif, sayı: 33, 1373hş./1994, s. 30-40.
  • Knysh, Alexandar, Tasavvuf Tarihi (trc. İhsan Durdu), İstanbul 2012.
  • Massignon, Louis, Essays on the Origins of the Technical Language of Islamic mysticism (trc. Benjamin Clark), Notre Dame 1997.
  • Ma’sûm Ali Şah, Tarâiku’l-hakāik I-III, Tahran 1339hş./1961.
  • McNamara, Patrick, The Neuroscience of Religious Experience, Cambridge 2009.
  • el-Mekkî, Ebû Tâlib, Kūtu’l-kulûb fî muâmeleti’l-mahbûb I-III (thk. M. İ. Muhammed Rıdvânî), Kāhire 2001.
  • el-Mevsılî, İbn Hamîs, Menâkıbü’l-ebrâr ve mehâsinü’l-ahyâr I-II (thk. Said Abdülfettâh), Beyrut 2006.
  • el-Muhâsibî, Hâris b. Esed, el-Mekâsib (thk. A. Ahmed Atâ), Beyrut 1987 [Helal Rızık ve Namazın Anlaşılması (trc. Muhammet Coşkun), İstanbul 2012].
  • Münâvî, Zeynüddin Muhammed Abdurraûf, el-Kevâkibu’d-dürriyye fî terâcimi’s-sâdeti’s- sûfiyye I-V (thk. M. Edîb el-Câdir), Beyrut 2007.
  • en-Neşşâr, Ali Sâmî, Neş’etü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm III –ez-zühd ve’t-tasavvuf fi’l-karneyni’l- evvel ve’s-sânî el-hicriyeyn–, Kāhire 1980.
  • Nwyia, Paul, Exégèse Coranique et Langage Mystique, Beyrut 1970.
  • Nwyia, Paul,“Tefsîr-i Kur’ânî ve Zebân-ı İrfânî (4): Sâhtâr ve Vâjegân-ı Tecrübe-i İrfânî” (trc.
  • İsmâil Saâdet), Maârif, sayı: 21, 1369 hş./1991, s. 50-68.
  • Öngören, Reşat, “Tasavvuf”, DİA, XL, 119-126.
  • Özköse, Kadir (ed.), Tasavvuf El Kitabı, Ankara 2012.
  • Purcevâdî, Nasrullah, “Risâle-i Âdâbü’l-ibâdât-ı Şakîk-i Belhî”, Maârif, sayı: 10, 1366hş./1987, s. 106-120.
  • er-Râzî, İbn Ebû Hâtim, el-Cerh ve’t-ta’dîl I-IX (thk. Abdurrahman b. Yahyâ el-Muallimî), Haydarâbâd 1953.
  • Sehlegî, Ebu’l-Fazl Muhammed b. Ali, “Kitâbü’n-nûr”, Defter-i Rûşenâyî ez Mîrâs-ı İrfânî-yi Bâyezîd-i Bistâmî- (haz. M. R. Şefiî Kedkenî), Tahran 1384 hş./2006, s. 103-321.
  • es-Sîrcânî, Ebu’l-Hasan Ali b. Hasen, Kitâbü’l-beyâz ve’s-sevâd min hasâisi hikemi’l-ibâd fî na’ti’l-mürîd ve’l-murâd (thk. Muhsin Pûrmuhtâr), Tahran 1390hş./2011.
  • es-Sülemî, Ebû Abdurrahman, Tabakātu’s-sûfiyye (thk. Nûreddin Şerîbe), Kāhire 1986.
  • es-Sülemî, Ebû Abdurrahman, Hakāiku’t-tefsîr I-II (thk. Seyyid İmrân), Beyrut 2001.
  • es-Sülemî, Ebû Abdurrahman, “Cevâmiu âdâbi’s-sûfiyye”, Mecmûa-i Âsâr-ı Ebû Abdurrahmân es-Sülemî, Tahran 2009, I, 131-408.
  • Sviri, Sara, “Sufism: Reconsidering Terms and Definitions in the Formative Period of Islamic Mysticism”, Les Maîtres Soufis et Leurs Disciples –IIIe-Ve siecles de l’hégire–, Beyrut 2012, s. 17-34.
  • Sviri, Sara,“The Self and Its Transformation in Sufism With Special Reference to Early Literature”, Self and Self-Transformation in the History of Religions, Oxford 2002, s. 195-215.
  • Şa’rânî, Ebu’l-Mevâhib Abdülvehhâb, Tabakātü’l-kübrâ (thk. Süleyman es-Sâlih), Beyrut 2005.
  • eş-Şeybî, Kâmil Mustafa, es-Sıla beyne’t-tasavvuf ve’t-teşeyyu’ I-II, Bağdad 2011. Uludağ, Süleyman, “Bâyezîd-i Bistâmî”, DİA, V, 238-241.
  • ez-Zehebî, Ebû Abdullah Şemseddin, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ I-XXIII (thk. Şuayb el- Arnavûd vd.), Beyrut 1985.