Kastamonu Masallarında İnanç ve Adetler

Halk biliminin önemli bir parçasını oluşturan inanç ve âdetler, kültürelhayatımızı yansıtmakla birlikte toplumların farklı zamanlarda benimsedikleri inançsistemlerinden izler taşıması bakımından da önemlidir. Toplumsal yapının oluşmasındaetkin bir rol üstlenen âdet ve inançlar, insanların davranışlarının şekillenmesindeönemli bir yaptırım gücüne sahiptir. İnsan hayatının her safhasında (doğum, evlilik,ölüm, vb.) etkisini devam ettiren ve buna bağlı olarak da sözlü kültüre de yansıyan âdetve inançlar, anlatmaya dayalı türlerden olan masallarda da karşımıza çıkmaktadır. Buyazımızda, “Kastamonu Masalları (Araştırma-İnceleme-Metin)” adlı çalışmada yeralan 75 adet masal metnindeki inanç ve âdetler tespit edildikten sonra beş ana başlıkaltında tasnif edilerek ele alınacaktır
Anahtar Kelimeler:

Âdet, inanç, masal, Kastamonu

Kastamonu Masallarında İnanç ve Adetler

Keywords:

-,

___

  • ABDULKADİROĞLU, Abdulkerim (1997), “Kastamonu’da Dinî Folklor veya Dinî- Manevî Halk İnançları”, Türk Halk Edebiyatı ve Folklor Yazıları, Akademi Kitabevi, İzmir, s. 158-188.
  • ATLI, Sagıp (2010), “Şeyh Şa‘bân-ı Velî’nin Kerametleri Etrafında Oluşan Halk İnançları”, III. Tasavvuf Geleneği ve Mevlâna Sempozyumu, (Basılmamış Bildiri), Manisa.
  • __________(2011), Kastamonu Masalları (Araştırma-İnceleme-Metin), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • ÇELEBİOĞLU, Amil – ÖKSÜZ, Yusuf (1995), Türk Bilmeceler Hazinesi, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • ÇIPLAK, Nilgün (2008), “Teknoloji Çağında Kültürel Miras Olan Masalların Korunması”, TÜBAR-XXIII-/2008-Bahar, s. 39-50.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul (2003), Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • GÖNEN, Sinan (2005), “Dede Korkut Hikâyeleri’nden Günümüze Yansıyan Doğum Âdetleri”, TÜBAR-XVIII-/2005-Güz, s. 103-112.
  • GÜVENÇ, Ahmet Özgür (2009), “Kırk Sayısının Halk Edebiyatı Ürünlerinde Kullanımı Üzerine Bir İnceleme”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41, s. 85-97.
  • KARAKAŞ, Ayhan (2005), Feke Halk Kültürü Araştırmaları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • KARAMAN, Fikret (2010), “Büyü” maddesi, Dinî Kavramlar Sözlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • KAYA, Doğan (2001), Folklorumuzda Beddua Söyleme Geleneği ve Türk Halk Şiirinde Beddua, Atatürk Kültür Merkezi Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • NASMAN, Ufuk (2001), “Köçekler”, Birinci Kastamonu Kültür Sempozyumu (21-23 Mayıs 2000) Bildirileri, Kastamonu Valiliği İl Özel İdare Yayınları, Kastamonu, s. 369-377.
  • ÖRNEK, Sedat Veyis (1995), Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • PEHLİVAN, Gürol (2009), “Dinî Şahsiyetler Hakkında Oluşan Anlatılar”, Millî Folklor, S.83, s. 88-96.
  • ŞİMŞEK, Esma (2003), “Bilmeceler” maddesi, Türk Dünyası Ortak Edebiyatı Türk Dünyası Ortak Edebiyat Tarihi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara, s. 224-250.
  • TANYU, Hikmet (1992), “Büyü” maddesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, C.6, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • TÜRKAN, Kadriye (2009), “Türk Masallarında Mimari: Hamam ve İşlevleri”, Millî Folklor, S.84, s. 162-174.
  • USLU, Şükrü (2004), “Darende ve Çevresinde Halk İnançları”, Millî Folklor, S.61, s. 90-101.