NEDÎM DÎVÂNI’NDA ATEŞ VE ATEŞLE İLGİLİ KELİMELERİN KULLANIMI

Bu makalede 18.Yüzyılda yaşamış şiirlerinde zevk ve sefayı, devrinin yaşam şeklini işlemiş olan  Divan Edebiyatı şairlerinden Nedîm’in Divânı’nda  ateş kelimesini  nasıl kullandığı ortaya konulmaya çalışılmıştır.Nedîm ateş  kelimesini yalın olarak, bileşik şekillerde, soyut  ve  somut olarak kullanmıştır. Ayrıca ateş kelimesine beyitlerde olumlu, olumsuz anlamlar yüklemiş, ateşle ilgili deyimleri kullandığı gibi ateşle zıtlık ifade eden kelimelere de yer vermiştir.

___

  • Afîfî, Rahîm (1391/2012). Ferhengnâme-i Şi’rî, 3.Baskı. C.1. Tahran.
  • Demirel, Şener (2000). “Ateş Redifli İki Matla Beytinin Karşılaştırmalı Tahlili”, F.Ü Sosyal Bilimler Dergisi, C.10. S.2. s.65-89.
  • Komisyon (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kurtuluş, Rıza (2007). “Örfî -i Şîrâzî”, TDV İslam Ansiklopedisi. C.34. s.96-97. İstanbul: TDV Yayınları.
  • Macit, Muhsin (1997). Nedîm Divanı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Onay, Ahmet Talat (2000). Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzâhı. (hzl. Cemal Kurnaz) Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özkan, Mehmet Sadık (2015). Nedim Divanında Kültür Unsurları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Pala, İskender; (1995) Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Pürcavâdî, Nasrullah (1998). Can Esintisi, İslâmda Şiir Metâfiziği. (çev. Hicabi Kırlangıç) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Selçuk, Bahir (2005). “Fuzûlî'de Gözyaşı”. Ekev Akademi Dergisi. Yıl: 9. Sayı: 25. (Güz). s.233-246.
  • Uludağ, Süleyman (1996). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Uygun, Mehmet Nuri (2007). “Ney”. TDV İslam Ansiklopedisi. C.33. İstanbul: TDV Yayınları. s.68-69.
  • Yıldırım, Ali (2002). “Nedim’in Şiirlerinde Somutlaştırma” F.Ü Sosyal Bilimler Dergisi. C.12/2. S.2. s.211-218.
  • Yıldırım, Nimet (2006). Fars Mitolojisi Sözlüğü, Ankara: Kabalcı Yayınevi.