TOPLUMSAL KiMLiK VE KADIN YAZARLIĞI

Simon De Beauvoir 1949 da yay1mlanan lkincisi Cins adh kitabmda kadmlann herhangi bir eyleme ge9erken kendilerini mutlaka tammlamalan gerektigini ileriye surer. Oysa erkegin boy le bir gereksinimi yoktur 9iinkti Beauvoir' a gore erkek insanla ozde§tir, insanhk degerlerinin ve ozelliklerinin hepsi onda vard1r, oysa eksigi, olumsuzu, s1mrhhg1 temsil eden kadm siirekli kendini anlatmak, daha kotiisii kendini savunmak zorundadir, (ed. Selden 1988: 533-4) Aristoteles' e gore kadm "baz1 ozellikler kendisinde eksik oldugu i9in" kadmdir ve "kadmm dogasmdan gelen bozukluklan oldugunu kabul etmemiz gerekir". St. Tomas' a gore kadm "kusurlu erkek"tir. lncil Havva'nm, Adem'in kemiklerinden yapild1g1m bize soyler. 18. yy lngiliz yazarlarmdan Pope, "9ogu kadm ki§ilikten yoksundur" derken, La Bruyere "Kadmlar hep a§m u9ta gezinirler. Erkeklerden ya daha iyi yada kotiidiirler" diyor. Frans1z Michelet'ye gore kadm "o goreceli varhk"tir, yine Frans1z yazar Benda'ya gore "erkegin govdesi kadmdan ayn olarak tek ba§ma anlam ta§ir, oysa kadmm govdesi tek ba§ma anlams1zd1r. .. erkek kendini kadms1z dti§tinebilir ama kadm asla" (Ibid: 539). Freud kad1m irasyonel, ki§i- / liksiz ve had1m olarak tammlar, kadmm baskI altmda tutulan bir varllk oldugunu kabul etmekle birlikte "yap1sal olarak sahtekar oldugunu ileriye siirer" (Showalter 1992: 144).

TOPLUMSAL KiMLiK VE KADIN YAZARLIGI

Simon De Beauvoir 1949 da yay1mlanan lkincisi Cins adh kitabmda kadmlann herhangi bir eyleme ge9erken kendilerini mutlaka tammlamalan gerektigini ileriye surer. Oysa erkegin boy le bir gereksinimi yoktur 9iinkti Beauvoir' a gore erkek insanla ozde§tir, insanhk degerlerinin ve ozelliklerinin hepsi onda vard1r, oysa eksigi, olumsuzu, s1mrhhg1 temsil eden kadm siirekli kendini anlatmak, daha kotiisii kendini savunmak zorundadir, (ed. Selden 1988: 533-4) Aristoteles' e gore kadm "baz1 ozellikler kendisinde eksik oldugu i9in" kadmdir ve "kadmm dogasmdan gelen bozukluklan oldugunu kabul etmemiz gerekir". St. Tomas' a gore kadm "kusurlu erkek"tir. lncil Havva'nm, Adem'in kemiklerinden yapild1g1m bize soyler. 18. yy lngiliz yazarlarmdan Pope, "9ogu kadm ki§ilikten yoksundur" derken, La Bruyere "Kadmlar hep a§m u9ta gezinirler. Erkeklerden ya daha iyi yada kotiidiirler" diyor. Frans1z Michelet'ye gore kadm "o goreceli varhk"tir, yine Frans1z yazar Benda'ya gore "erkegin govdesi kadmdan ayn olarak tek ba§ma anlam ta§ir, oysa kadmm govdesi tek ba§ma anlams1zd1r. .. erkek kendini kadms1z dti§tinebilir ama kadm asla" (Ibid: 539). Freud kad1m irasyonel, ki§i- / liksiz ve had1m olarak tammlar, kadmm baskI altmda tutulan bir varllk oldugunu kabul etmekle birlikte "yap1sal olarak sahtekar oldugunu ileriye siirer" (Showalter 1992: 144).

___

Bloom, Harold (1977) The Anxiety of Influence. Oxford University Press.

Gilbert Sandra M. and Gubar Susan (1979) T~e Madwoman in the Attic. Yale University Press.

Laski, Marghanita (1973) Geroge Eliot. Thames and Hudson.

Moers, Ellen (1976) literary Women. London: The Woman's Press.

Plath, Sylvia ( 1965) Ariel. <;eviri: Yusuf Eradam ( 1995). 1mge Yaymlan.

Showalter, Elaine (1977) A Literature of Their Own. Princeton University Press.

Showalter, Elaine ed. ( 1986) The New Feminist Criticisim London: Virago.

Selden, Raman ed. ( 1988). The Theory Criticism: From Plato to the Present. London: Longman.

Woolf Virginia (1929). A Room of One's Own. ed. Michele Barrett (1993) Penguin.