SHAKESPEARE'iN FIRTINA 'SINDAN DISNEY'iN POCAHANTAS'INA SÖMÜRGECİLİK STRATEJİLERİ

Ronesans'dan giiniimiize kadar, Shakespeare ismi ve eserleriyle Bati kiiltiirii iizerinde onemli bir etkide bulundu. Oyunlan sanatta, edebiyatta, popiiler kiiltiirde saylSlz kereler sahnelendi, yeniden yorumland1, atlfta bulunuldu ve taklit edildi. Shakespeare kiiltii, diinyanm heryerinde ve ozellikle de Amerika'da ya§atllmaya devam ediyor. Shakespeare'in Amerika'daki kabulii, onu daima kiiltiirel iistiinliik, bilgelik ve uygarhkla ozde§- le§tirmi§tir. Bu olumlu kabuliin bir diger nedeni de Shakespeare'in oyunlannm Amerikan kiiltiiriiniin hala s1ki s1kiya bagh oldugu geleneksel ataerkil yap1, milliyetr;ilik, muhafazakarhk gibi 91kanmlanm giir;lendirmesidir. Shakespeare'in eserleri aym zamanda Amerika'daki politik ve kiiltiirel lngiliz emperyalizmin de gostergesidir. Popiiler kiiltiiriin onemli bir yans1mas1 olan ve her ya§tan r;ocuklara hitap eden Disney filmleri de benzer degerleri empoze ederler. Bu filmlerin kitleler tarafmdan CO§kulu kabulii, yukar1da ad1 ger;en degerlerin giintimiiz toplumunda da onemli bir yer tuttugunu bize gosterir. Bu bildiride Shakespeare'in oyunu Firtma (The Tempest) ve Disney filmlerindenPocahantasolarak incelenmekte, Yeni Diinya'nm ve ir;inde ya§ayanlarm somiiriilmesi hakkmdaki gorii§leri kar§1la§tlnlmaktad1r.  

SHAKESPEARE'iN FIRTINA 'SINDAN DiSNEY'iN POCAHANTAS'INA SOMURGEC1L1K STRATEJ1LER1

Ronesans'dan giiniimiize kadar, Shakespeare ismi ve eserleriyle Bati kiiltiirii iizerinde onemli bir etkide bulundu. Oyunlan sanatta, edebiyatta, popiiler kiiltiirde saylSlz kereler sahnelendi, yeniden yorumland1, atlfta bulunuldu ve taklit edildi. Shakespeare kiiltii, diinyanm heryerinde ve ozellikle de Amerika'da ya§atllmaya devam ediyor. Shakespeare'in Amerika'daki kabulii, onu daima kiiltiirel iistiinliik, bilgelik ve uygarhkla ozde§- le§tirmi§tir. Bu olumlu kabuliin bir diger nedeni de Shakespeare'in oyunlannm Amerikan kiiltiiriiniin hala s1ki s1kiya bagh oldugu geleneksel ataerkil yap1, milliyetr;ilik, muhafazakarhk gibi 91kanmlanm giir;lendirmesidir. Shakespeare'in eserleri aym zamanda Amerika'daki politik ve kiiltiirel lngiliz emperyalizmin de gostergesidir. Popiiler kiiltiiriin onemli bir yans1mas1 olan ve her ya§tan r;ocuklara hitap eden Disney filmleri de benzer degerleri empoze ederler. Bu filmlerin kitleler tarafmdan CO§kulu kabulii, yukar1da ad1 ger;en degerlerin giintimiiz toplumunda da onemli bir yer tuttugunu bize gosterir. Bu bildiride Shakespeare'in oyunu Firtma (The Tempest) ve Disney filmlerindenPocahantasolarak incelenmekte, Yeni Diinya'nm ve ir;inde ya§ayanlarm somiiriilmesi hakkmdaki gorii§leri kar§1la§tlnlmaktad1r.  ,>

___

Bryne, Eleanor ve Martin McQuillan. Deconstructing Disney. Virginia: Pluto Press, 1999.

Carroll, Peter N. and David W. Noble. The Free and The Unfree: A New History of the United States.New York: Penguin Books, 1988.

Cartelli, Thomas. Repositioning Shakespeare: National Formations, Postcolonial Appropriations. New York: Routledge, 1999. Colt, George Howe. "Who was Pocahontas" Life. (July 1995): 64-70.

Giroux, Henry A. The Mouse that Roared: Disney and the End of Innocence. New York: Rowman and Littlefi eld Publication, 1999. Jennings, Francis. Invasion of America: Indians, Colonialism, and the Cant of Conquest. New York: W.W.Norton&Company, 1976 · .

Loomba, Ani a. Kolonya/izm, Postkolonyalizm. <;":ev. Mehmet Kiii;:iik. Istanbul: Ayrmu Yaymla- n, 2000.

Pocahantas. Disney Production, 1995.

Shakespeare, William. F1rtina. <;ev. Can Yi.ice!. Istanbul: Adam Yaymlan, 1991. Skura, Anne Meredith. "The Case of Colonialism in The Tempest" Caliban. Ed. Harold Bloom. New York: Chelsea House Publishing, 1992. (221-242)