Locke’un Siyasal Zoolojisi: Yasa, Hayvan ve Egemen

İnsanlığın siyasal tahayyülü devasa bir hayvanat bahçesidir. Siyasal düşünce çoğunlukla negatif veya pozitif olarak hayvanı içeren metaforik bir dil üzerinden inşa ve ifade edilmiştir. Klasik siyasal yazında egemen kudretli hayvanlarla temsil edilmiştir. Bir çeşit yasasız orman olan doğa durumunu düzene dönüştüren bu kudretli hayvanlar daima olumlanmışlardır. Düzen/yasa varlığını egemenin kudretine borçlu iken egemen ise varlığını salt kudretine borçludur. Bu yazıda öncekilerden farklı olarak John Locke’ta kudretli hayvanların negatif bir imgeye dönüştüğünü gösterecek ve bunu onun siyasal teorisiyle ilişkilendireceğim. Anayasal düzenin savunucusu olan Locke’ta kudretin simgesi olan hayvanlar yasa dışılığın ve vahşiliğin simgesi olarak negatif bir imgeye dönüşürler. Salt kaba güce istinat ederek aklı terk eden ve yasaya tâbi olmayan bu hayvanlar insan yaşamı için daima tehdit ve tehlike oluşturacağından hukuk ile tanımlanan siyasal düzenin dışına itilirler. Egemen hayvan, hukukun egemen olduğu siyasal/sivil düzende kendine yer bulamaz.

Locke’s Political Zoology: Law, Animal and the Sovereign

The political picture of humanity is a giant zoo. Political thought has often been constructed and expressed through a metaphorical language including animals negatively or positively. In the classical political discourse, the sovereign has been represented by powerful animals. A jungle-like state of nature ordered by animals has always been affirmed. Whereas the law/order owes its presence to the power of sovereign, the sovereign owes its presence to his own power. In this article, I will demonstrate the idea that the powerful animals in John Locke’s analogies turn into a negative symbol and I will relate this idea with his political theory. In Locke’s political philosophy, which rigorously defends the constitutional order, animals which are allegedly the symbol of power transform into a negative image as the symbol of savagery and unlawfulness. Animals are excluded out of the political and jurisdictional order because animals that are not subject to the law and leave the reason by appealing to the brute force pose a threat to and danger for human life. This absolute image of the sovereign cannot take any place in the political/civic order in which the law occupies the role of sovereign.

___

  • AGAMBEN, Giorgio, Açıklık: İnsan ve Hayvan, çev.: Meryem Mine Çilingiroğlu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2009.
  • ARİSTOTELES, Politika, çev.: Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul 1993.
  • ARİSTOTELES, Nikomakhos’a Ethik, çev.: Saffet Babur, Ayraç Yayınevi, Ankara 1998.
  • BARBER, Benjamin R. Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age, University of California Press, Berkeley 1984.
  • BODİN, Jean, Six Books of the Commonwealth. Abridged and translated by M. J.. Tooley. Oxford: Blackwell’s Political Texts, Pp. xlviii + 212, 1955. http://www.yorku.ca/comninel/courses/3020pdf/six_books.pdf
  • ÇORUHLU, Yaşar, Türk Mitolojisinin Ana Hatları, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2002.
  • DARMON, Jean P., “Hayvanlar ve Mitoloji. Yunan Mitolojisinde Hayvanların Anlamsal Değeri”, Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü I. Cilt (A-K), (yöneten Yves Bonnefoy; yay. haz. Levent Yılmaz), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara 2000.
  • DUNN, John, Locke, çev.: Hakan Gür, Dost Yayınları, Ankara 2009.
  • ERASMUS, Desiderius, The Education of a Christian Prince, Edited and translated by Lisa Jardine. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
  • HOBBES, Thomas, Leviathan, çev.: Semih Lim, 3. baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2001.
  • LOCKE, John, İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme, çev.: Meral Delikara Topçu, Öteki Yayınevi, Ankara 1999.
  • LOCKE, John, “The Second Treatise on Government”, Ian Shapiro (Ed.), Two Treatises of Government and A Letter Concerning Toleration, (ss. 100-214) içinde, Yale University Press, New Haven, Conn. 2003.
  • LOCKE, John, “The First Treatise: The False Principles and Foundation of Sir Robert Filmer”, Ian Shapiro (Ed.), Two Treatises of Government and A Letter Concerning Toleration, (s. 7-99) içinde, Yale University Press, New Haven, Conn. 2003.
  • KALFF, Sabine, “Are Cranes Republicans? A Short Chapter in Political Ornithology”, Karl A. E. Enenkel & Paul J. Smith (ed) Zoology in Early Modern Culture: Intersections of Science, Theology, Philology, and Political and Religious Education içinde, Brill Academic Publishers, 2014, s. 437-459.
  • KRELL, David Farrell, Derrida And Our Animal Others: Derrida’s Final Seminar, The Beast And The Sovereign. Bloomington:Indiana University Press, 2013.
  • MACHİAVELLİ, Niccolo, Prens, çev.: Nevin Yeni, Alfa Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • WOOLHOUSE, Roger, John Locke, çev.: Akın Terzi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2011.
  • WORCESTER, John, Correspondences of the Bible: The Animals, New Edition Boston: Massachusetts New Church Union, 1926.
  • TOKU, Neşet, John Locke ve Siyaset Felsefesi, Liberte Yayınları, Ankara 2003.
  • YILDIRIM, Nimet, Fars Mitolojisi Sözlüğü, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2008.