Liberteryen Teoride Özgürlüğün ve Siyasetin Sınırları

Liberteryenizm, liberalizmi rasyonalist–objektif bir etik temelde yeniden tanımlamayı amaçlayan bir teoridir. Liberteryenler,“öz sahiplik” ve “saldırmazlık aksiyomu” kavramlarıyla bireye mutlak ve sınırsız bir özgürlük alanı oluşturmayı çalışırlar. Liberteryenizmi liberal çizgiden farklılaştıran en önemli özellik, bireysel özgürlüğü, liberalizmin ortaya çıkaracağı sonuçlar üzerinden değil, tamamen objektif bir ahlâkî kod üzerinden savunmasıdır. Bu makale, liberalizmin özgürlük nosyonunu ve sınırlı devlet ilkesini bireysel özgürlüklerin korunması açısından yeterli görmeyen liberteryenizmin liberal gelenek içindeki yerini belirleyerek, devletsiz bir toplum modelinin kuramsal ve tarihsel açıdan gerçekçiliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Özgürlüğe yönelik en büyük tehdidin devletten kaynaklandığını öne süren liberteryenler, devletin cebir tekelini elinde tuttuğu bir siyasal sistem yerine, “güvenlik” ve “adâlet” hizmetlerinin özel firmalarca sunulduğu anarko kapitalist modeli savunurlar. Liberteryen teorisyenler, bu sistemin insanın rasyonalist doğasına en uygun model olduğuna inansalar da, liberteryen toplumda bireyler arasındaki hak ve özgürlük çatışmasının nasıl önleneceği, toplumsal barışın ve düzenin nasıl sağlanacağı, devletin var olmadığı bir siyasal sistemde güven ve istikrar sorununun nasıl çözüleceği gibi sorulara yeterli ve ikna edici cevaplar sunamazlar.

The Limits of Freedom and Policy in Libertarian Theory

Libertarianism is a social theory which aims to re-define liberalism on the base of a rationalist-objective ethic. Libertarians seek to build an absolute and unlimited realm of freedom, by means of self-ownership and non-aggression axiom, for individuals. The prominent feature of libertarianism, which differentiates it from classical liberal tradition, is that it defends individual freedom on an ethical code or value, not its consequences. This essay aims to examine whether anarcho-capitalist model of society is historically and cognitively realistic or not, thereby identifying its position within the liberal tradition. Libertarians, who hold the state as the greatest threat to freedom, advocate anarcho-capitalism, in which private firms provide justice and security, against the state with coercive monopoly. Libertarians are convinced that the stateless society is the best fit model to the rational nature of human. However, they fail to provide sufficient and compelling answers about how to resolve the tensions of rights or freedoms among individuals, how to ensure social order and peace in an anarcho-capitalist society.

___

  • Kaynakça ARISTOTELES, Nikomakhos’a Etik, Bütün Yapıtları -5, çev.: Furkan Alderin, Say Yayınları, İstanbul 2014.
  • ARNHART, Larry, Plato’dan Rawls’a Siyasi Düşünce Tarihi, çev.: Ahmet Kemal Bayram, Adres Yayınları, Ankara 2004.
  • BARRY, Norman P., “Tradition of Spontaneous Order”, Literature of Liberty, Vol. 5, N. 2, Summer, 1982, ss. 7-58.
  • BARRY, Norman P., On Classical Liberalism and Libertarianism, The Macmillan Press, London 1986.
  • BARRY, Norman P., The Concept of “Nature” in Liberal Political Thought”, Journal of Libertarian Studies, Vol. VIII, N.1, 1986, ss.1-17.
  • BARRY, Norman P., Modern Siyaset Teorisi, çev.: Mustafa Erdoğan-Yusuf Şahin, Liberte Yayınları, Ankara 2003.
  • BAŞDEMİR, Hasan Yücel, Liberalizm Ahlâkî Temeller, Liberte Yayınları, Ankara 2009.
  • BLOCK, Water, “Toward A Libertarian Theory of Inalienability: A Critique of Rothbard, Barnett, Smith, Kinsella, Gordon, And Epstein”, Journal of Libertarian Studies, Vol. 17, No. 2, 2003, ss. 39–85.
  • CHILDS, Roy A., “The Invisible Hand Strikes Back”, Journal of Libertarian Studies, Vol.1, No. 1, 1977, ss. 23-33.
  • COLUMAN, Paul, “For A New Libertarianism: Problems and Perspectıves in The Thought of Ayn Rand, Murray Rothbard And Davıd Friedman”, Philosophical Notes, No. 39, 1996, ss.1-10.
  • DRURY S.B., “Locke and Nozick on Property”, Political Studies, Vol.30 , N. 1, 1982, ss.28-41.
  • EABRASU, Marian, “Rothbard’s and Hoppe’s Justifications af Libertarianism: A Critique”, Politics Philosophy Economics, Vol. 12, 2013, ss. 288-307.
  • ERDOĞAN, Mustafa, Liberal Toplum Liberal Siyaset, 2. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara 1998.
  • ERDOĞAN, Mustafa, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi, Ankara 2007.
  • ERDOĞAN, Mustafa “Liberalizme Yeniden Bakış: Tarihi ve Felsefi Temelleri”, Liberalizmin El Kitabı, (Ed. Cennet Uslu), Kadim Yayınları, Ankara 2013, ss.51-83.
  • FESER, Edward, “Self-Ownership, Abortion, and The Rights Of Children: Toward a More Conservative Libertarianism”, Journal of Libertarian Studies, Vol. 18, No. 2, ss. 91-114.
  • FREEMAN, Samuel “İlliberal Liberteryenler”, çev.: Atilla Yayla, Hangi Liberalizm, (Ed. Atilla Yayla), Liberte Yayınları, Ankara 2013, ss. 11-76.
  • FRIEDMAN, David, The Machinery of Freedom: Guide to Radical Capitalism, 2nd Edition, , Open Court Publishing, Chicago and La Salle, Illinois,1995.
  • HAMOWY, Ronald, The Encyclopedia of Libertarianism, (Ed. R. Hamowy), London- Sage Publications, Singapore-New Delhi 2008.
  • HOBBES, Thomas, “Leviathan’dan Seçme Parçalar”, çev.: Semih Lim, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar - Yeni Çağ-, Der. Mete Tunçay, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2002, ss. 209-51.
  • HOPPE, Hans Herman, The Economics and Ethics of Private Property, Second Edition, Ludwig von Mises Institute, Auburn- Alabama 2006.
  • HOPPE, Hans Herman, “Takdim”, Özgürlüğün Etiği, çev. Recep Tapramaz, Liberte Yayınları, Ankara 2009.
  • HOPPE, Hans Herman, The Private Production of Defense, Ludwig von Mises Institute, Auburn- Alabama 2009.
  • KROY, Moshe, “Political Freedom and Its Roots in Metaphysics”, Journal of Libertarian Studies” Vol.1, No. 3, ss. 205-13.
  • LOCKE, John (2002), “Uygar Yönetim Üzerine İkinci İnceleme’den Seçme Parçalar”, çev. : Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar: Yeni Çağ, (Der. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2002, ss.261-93.
  • MACK, Eric ve Gerald F.Gaus, “Classical Liberalism and Libertarianism” The Handbook of Political Theory”, (Ed. Gerald Gaus and Chandran Kukathas) Sage Publications, London 2004.
  • MACK, Eric “Robert Nozick’s Political Philosophy”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/nozick-political/ (erişim:10.09.2018) MISES, Ludwig von, Liberalism: Classical Tradition, The Ludwig von Mises Institute, Auburn-Alabama 2005.
  • NARVESON, Jan, The Libertarian Idea, Temple University Press, Philadelphia 2008. NOZICK, Robert, Anarşi, Devlet ve Ütopya, çev.: Alişan Oktay, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2006.
  • RAND, Ayn, Bencilliğin Erdemi, çev.: Nejdet Kandemir, Plato Film Yayınları, İstanbul 2006. RAND, Ayn, Kapitalizm: Bilinmeyen İdeal, çev:. Nejdet Kandemir, Plato Film Yayınları. İstanbul 2004.
  • RASMUSSEN, Douglas B. and J.Den Douglas UYL , Norms of Liberty: A Perfection Basis For Non-Perfectionist Policies, The Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 2005.
  • ROTHBARD, M.N., “Society without a State”, Libertarian Forum, Vol. VII, No.1, 1975, ss. 3-5.
  • ROTHBARD, M. N., Power and Market-Government and Economy, Sheed Andrews and Mcmeel Inc, Kansas City 1977.
  • ROTHBARD, M. N., “Law, Property Rights and Air Pollution”, Logic of Action Two, Edward Elgar Publishing Ltd, Cheltenham UK 1997, ss. 121-170.
  • ROTHBARD, M. N., For A New Liberty: Libertarian Manifesto, Fourth Edition, Fox&Wilkes, San Francisco 2006.
  • ROHBARD, M.N., Özgürlüğün Etiği, çev.: Recep Tapramaz, Liberte Yayınları, Ankara 2009.
  • ROHBARD, M.N., Eşitlikçilik-Doğaya Bir Başkaldırı, çev.: Mustafa Acar, Liberte Yayınları, Ankara 2009.
  • SMITH, George, “Defending-non-aggression-principle-reply-matt-zwolinski-part-2” https://www.libertarianism.org/publications/essays/excursions/defending-non-ggression-principle-reply-matt-zwolinski , 2013.
  • TANER, Ahmet, Murray N. Rothbard (Liberal Gelenekte ve Siyaset Felsefesindeki Yeri), Liberte Yayınları, Ankara 2010.
  • TANER, Ahmet , “Çağdaş Liberalizmde Yeni Yol Ayrımı: Anarko Kapitalist Liberalizme Karşı Minimal Devletçi Liberalizm”, Liberal Düşünce Dergisi, No. 69-70, Ankara 2013, ss. 227-243.
  • TOFFLER, Alvin “The Playboy Interview with Ayn Rand”, The Libertarian Reader, (Ed. David Boaz), The Free Press, New York, London, Toronto, Sydney, Singapore 1997, ss. 161-168.
  • USLU, Cennet, “Robert Nozick: Anarko-Kapitalizme Karşı Minarkizm”, Liberal Düşünce, Yaz-Sonbahar, Ankara 2007, ss.143-169.
  • USLU, Cennet, “Objektif ve Subjektif Doğal Hak Arasında Meta-Normatif İlkeler”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Vol. 12, No. 1, Sivas 2011, s. 87-105.
  • YAYLA, Atilla, Özgürlük Yolu: Hayek’in Sosyal Teorisi, 2. Baskı, Liberte Yayınları, Ankara 2000.
  • YAYLA, Atilla, Liberalizm, 4. Baskı, Liberte Yayınları, Ankara 2008.
  • YOUNINS, Edward, “Ayn Rand and F. A. Hayek: A Comparision” Libertarian Papers, Vol. 9, No. 1, 2017.
  • ZWOLINSKI, Matt, “Six Reasons Libertarians Should Reject the Non-Aggression Principle,” https://www.libertarianism.org/blog/six-reasons-libertarians-should-reject-non-aggression-principle, 2013 (erişim. 09.09.2018)
  • ZWOLINSKI, Matt, “Property Rights, Coercion, and the Welfare State”, The Independent Review, Vol. 19, No. 4, Spring, 2015, s. 515-529.
  • ZWOLINSKI, Matt, “The Libertarian Nonaggression Principle”, Social Philosophy and Policy, Vol. 32, No. 2 , 2016, s. 62-90.
  • ZWOLINSKI, Matt, “Libertarianism”, Internet Encyclopedia of Philosophy, http://www.iep.utm.edu/libertar/ 2018.