Başörtülü Kadının Ne Kadar “Kapalı” Olduğunun Sorunsallaştırılması Üzerine

Son dönemde deizm tartışmaları ile birlikte bazı muhafazakârlar ve aşırı sekülerler tarafından el birliği ile gündeme oturtulan tartışma konularından bir tanesi de, başörtülü kadınlardan oluşan bir grup kadının, davranış, inanç ve samimiyetlerine ilişkin olumsuz tespitler vasıtası ile bu kadınların kişilik haklarına saldırılmasıdır. Konuyu ötekileştirme kavramı ile ilişkilendiren bu çalışma, bahsedilen sorunun aslında bir güç alanı mücadelesi olduğunu ortaya koymaktadır. Öte yandan, bu yazı, değişen sosyo-ekonomik, hukuki ve kültürel şartlar neticesinde, önceden daha kristal olan kimliklerin daha çok melezleşmesinin kaçınılmaz olduğunu öne sürmektedir. Tüm bu tartışmalar sürerken, çalışma, meselenin kadın üzerinden yürütülmesinin anlamlı olduğunu ve kişisel özgürlükleri sınırlarken kadına yöneltilen daha dezavantajlı durumun, bu özgürlüklerden bir kısmı elde edildikten sonra da ötekileştirme yolu ile sürdürüldüğünü ifade etmektedir.

On the Problematization of to What Extent a Headscarved Woman is “Veiled”

One of the controversial issues that have recently been put on Turkey’s agenda by some conservatives and extreme secularists along with discussions on deism is the attack towards the personal rights of a group of headscarved women through vocalizing adverse determinations considering their behaviors, beliefs, and even sincerity of these women. This study, which elucidates the issue with the concept of otherization, suggests that the problem stems actually from a struggle to preserve the established power spaces. On the other hand, due to the changing socio-economic, legal and cultural conditions, this study asserts that the more hybridization of previously more crystalline identities is inevitable. While these discussions are taking place, it is meaningful as well that the issue is carried out on women per se; and on the more disadvantaged situation directed to the woman regarding limiting the personal freedoms. This paper indicates even some of these freedoms are obtained, the disadvantaged position of women is perpetuated through otherization

___

  • De BEAUVOIR, Simone. The Second Sex, çev.: H. M. Parshley, Vintage Books, New York 1989, c1952.
  • FRIEDMAN, Milton, The Counter-Revolution in Monetary Theory, Institute of Economic Affairs, London 1970.
  • FROMM, Erich, Özgürlükten Kaçış, çev.: Ş emsa Yeğ in, Pagel Yayınları, İstanbul 1996.
  • FOUCAULT, Michel, The Archeology of the Knowledge and the Discourse on Language, çev.: A. M. Sheridan Smith, Pantheon Books, New York 1972.
  • GÖLE, Nilüfer, Melez Desenler: İslam ve Modernlik Üzerine, Metis, İstanbul 2002.
  • HEGEL, Georg Wilhelm Fredrich, The Phenomenology of Spirit, çev.: Terry Pinkard, Georgetown University, Washington DC , Michael Baur, Fordham University, New York 2018.
  • LEVINAS, Emmanuel, Time and the Other and Additional Essays, çev.: Richard A. Cohen, Duquesne University Press, Pittsburgh 1987.
  • NAGEL, Thomas, “What Is It Like to Be a Bat?”, The Philosophical Review, Oct. 1974, Vol. 83, No. 4, ss. 435-450.
  • NAVARO-YASHIN, Yael, Faces of the State: Secularism and Public Life in Turkey, Princeton University Press, Princeton, N.J. 2002.
  • ÖZKAN, Fadime, Yemenimde Hare Var: Dünden Yarına Başörtüsü. Elest Yayınları, İstanbul 2005.
  • SEGGI, Fatma Nevra, Religion and the State in Turkish Universities: The Headscarf Ban, Palgrave Macmillan, New York 2011.
  • Internet Kaynakçası
  • BOLBOL, Rasim, “İmam hatipli deist başörtülü ateist (mi?)”, Yeni Akit, 5 Nisan 2018 (Erişim: 13 Nisan 2018). https://www.yeniakit.com.tr/yazarlar/rasim-bolbol/imam-hatipli-deist-basortulu-ateist-mi-23725.html.
  • EKŞİ SÖZLÜK, “Başörtüsünü kazandık ama tesettürü kaybettik”, 6 Nisan 2018, https://eksisozluk.com/basortusunu-kazandik-ama-tesetturu-kaybettik--5616148 (Erişim: 18 Nisan 2018)
  • EKŞİ SÖZLÜK, “Türbanlının jeep kullanmasını içime sindiremiyorum”, 21 Mayıs 2016, https://eksisozluk.com/turbanlinin-jeep-kullanmasini-icime-sindiremiyorum--5113671?p=1 (Erişim: 10 Nisan 2018)
  • EKŞİ SÖZLÜK, “bol makyaj + dar kıyafetler + türban”, 18 Haziran 2013, https://eksisozluk.com/bol-makyaj-dar-kiyafetler-turban--3899143 (Erişim: 10 Nisan 2018)
  • EKŞİ SÖZLÜK, “Türban takıp makyaj yapmak”, 26 Ekim 2014, https://eksisozluk.com/turban-takip-makyaj-yapmak--1231351?p=37 (Erişim: 10 Nisan 2018)
  • EKŞİ SÖZLÜK, “Türban takıp daracık kıyafetler giymek”, 23 Aralık 2008, https://eksisozluk.com/turban-takip-daracik-kiyafetler-giymek--2005011 (Erişim: 10 Nisan 2018)
  • EKŞİ SÖZLÜK, “Başörtülü kızların Kadife Sokakta aradıkları”, 30 Ekim 2016, https://eksisozluk.com/basortulu-kizlarin-kadife-sokakta-aradiklari--5217824 (Erişim: 10 Nisan 2018)
  • IMDB (Internet Movie Database), Üç Kağıtçı, https://www.imdb.com/title/tt0254001/mediaviewer/rm3999151616 (Erişim: 25.04.2018).
  • KAPLAN, Yusuf, “Başörtüsü Mücadelesini Kazandık ama Tesettürü Kaybettik!”, Yeni Şafak, 15 Mayıs 2016 (Erişim: 11 Nisan 2018). https://www.yenisafak.com/yazarlar/yusufkaplan/baortusu-mucadelesini-kazandik-ama-tesetturu-kaybettik-2029048
  • Milli Gazete, “Mesele ciddi, başörtülü ateistler var”, 20 Mart 2018, https://www.milligazete.com.tr/haber/1519759/mesele-ciddi-basortulu-ateistler-var (Erişim: 12 Nisan 2018) NTV, “Suudi Arabistan’da ilk Moda Haftası başladı” 13 Nisan 2018, https://www.ntv.com.tr/galeri/yasam/suudi-arabistanda-ilk-moda-haftasi-basladi,pCJQxznHOEyBO0YjeAtowA (Erişim: 15 Nisan 2018).
  • ODA TV, “Türbanlı Ateistler Yayılıyor”, 17 Mart 2018, (Erişim: ). https://odatv.com/turbanli-ateistler-yayiliyor-17031826.html (Erişim: 1 Mayıs 2018).
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, “Öteki”, TDK, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=öteki (Erişim: 30.03.2018).