Özbek Köyü Taş Ocağı Eyleminin, Habermas'ın Kamusal Alan Kavramlaştırması Bağlamında Değerlendirilmesi

Bir örnek olay çalışması (case study) olarak tasarlanan bu makale, Özbek Köyü’nde 4 Mart 2012’de gerçekleşen taş ocağı eyleminin gelişimini, özelliklerini ve eylem sırasında üretilen ilişkileri ele almaktadır. Özellikle eylemin merkezi durumundaki kahvehanelerde yaşanan tartışmalar üzerine yoğunlaşan çalışmada, eylem sırasında oluşan toplumsallığın Habermas’ın kamusal alan yaklaşımı ölçütlerine uygunluğu araştırılmıştır. Bir orman köyü olan Özbek’te, köy halkının, kendi yaşamlarını doğrudan etkileyen bir olayda rasyonel tartışmalar yaparak örgütlenmelerinin ve başarıya ulaşmalarının izlerini sürmenin, Türkiye’deki kamusal alan tartışmalarına katkı sağlayabileceği değerlendirilmektedir.

-

This article is designed as a case study, which examines the relationships and characteristics that generated during the protests of Ozbek Village quarry that took place on 4 March 2012. The study focused on the debates, particularly those within the coffeehouses which were the center of the protests and eligibility of criteria’s were investigated for Habermas's public sphere approach, in terms of the socialization during the protests. As a forest village, in Ozbek, villagers made rational debates, got organized and therefore reached their goals, it’s evaluated that tracing the success story of the Uzbek villagers will contribute to the debates on the public sphere topic in Turkey.

___

  • Adal. R. (2004), Aydınlanma Çağında Kamusal Alan e Heterotopik Mekan
  • İncelemesi: “Palais Royal” ve “Mason Locaları”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Bruinessen, M. V. (2006), Ağa, Şeyh, Devlet, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Çetin, A. (2006), Kamusal Alan ve Kamusal Mekan Olarak Sokak.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Coşkun, M. K. (2006), “Toplumsal Hareketler ve Proleter Kamusal Alan”, Ekonomik Yaklaşım, 17(60-61): 143-155.
  • Demir, G. (2011), “Habermas ve Foucault: Müzakereci Demokrasi ve Yönetimsellik”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 22: 48-71.
  • Habermas, J. (Ed.) (2004), “Kamusal Alan”, Kamusal Alan İçinde, (Meral Özbek, Çev.), Hil Yayınları, İstanbul.
  • Habermas, J. (2012), Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Bora, T. ve Sancar, M. Çev.), İletişim Yayınları, Ankara.
  • Hasdemir, T. A. ve Coşkun, M. K. (2008), “Kamusal Alan ve Toplumsal Hareketler”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 63(1): 121-149.
  • Heise, U. (2001), Kahve ve Kahvehane, (Mustafa Tüzel, Çev.), Dost Kitabevi, Ankara.
  • Kalaycı, N. (2007), “Kamusal Alan” Kavramı Üzerine Bir İnceleme: Aristoteles-Marx-Habermas, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kırık, H. (2005), Kamusal Alan ve Demokrasi, Salyangoz Yayınları, İstanbul.
  • Kömeçoğlu, U. (Ed.) (2009), Homo Ludens ve Homo Sapiens Arasında Kamusallık ve Toplumsallık:Osmanlı Kahvehaneleri: A. Yaşar, “Osmanlı Kahvehaneleri: Mekân, Sosyalleşme, İktidar”, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Özbek, M. (Ed.) (2004), Kamusal Alan: “Kamusal Alanın Sınırları”, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Sankır, H. (2010), “Osmanlı İmparatorluğu’nda Kamusallığın Oluşumu Sürecinde Kahvehanelerin Rolü Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13: 185-210.
  • Timisi, N. (2003), Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost Kitabevi, Ankara.
  • TÜİK, (2012), “Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları: Address Based Population Registration System Results 2012”, www.tuik.gov.tr/Icerik Getir.do?istab_id=139 .
  • Yaşar, A. (Ed.) (2009), Geçmişini Arayan Osmanlı Kahvehanesi: “Osmanlı Kahvehaneleri: Mekân, Sosyalleşme”, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Yaşar, A. (2005), “Osmanlı Şehir Mekânları: Kahvehane Literatürü”, Türkiye Araştırmaları Literatürü Dergisi, 3(6): 237-256.
  • Yükselbaba, Ü. (2008), “Kamusal Alan Modelleri ve Bu Modellerin Bağlamları”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 67(2): 227-272. www.sondakikagazetesi.com