SOSYAL EPİSTEMOLOJİ’DE İNANÇLARIN STATÜSÜ SORUNU

Bilgi, öznel yargıların epistemik statülerinin yükseltilmesidir. Bilgi kuramları arasındaki farklılıklar, bu yönüyle statü yükseltme (doğruluğunu gösterme veya nesnelleştirme) sürecinin nasıl oluşturulduğu ile ilgilidir. Sosyal epistemoloji, statü yükseltmenin zihinsel süreçlerden ziyade toplumda bireyler arası etkileşimden doğan yöntemlerle sağlanabileceğini ileri sürer. Birçok versiyonu olan bu yaklaşım içinde Alvin Goldman, ılımlı bir sosyal epistemoloji savunur. Bilgi, sosyal süreçlerde bireyler arası etkileşimle elde edilir. Bu yönüyle bilgi, "kurumsallaşmış inanç" olarak tanımlanır

STATUS OF THE BELIEFS IN SOCIAL EPISTEMOLOGY

The knowledge is the raising of epistemic status for the subjective verdicts. The differences among epistemologies are closely related how to occur the processes of the raising epistemic status (evincing the truth or objectification). Social epistemology rejects the ideas of truth or objectivity as traditionally accepted, and asserts which raising the statue in knowledge is obtainable with methods emerging from cross-personal interaction in social processes rather than mental ones. Alvin I. Goldman defends more moderate one in this approach that have various versions. Knowledge is achieved with cross-personal interaction in social processes. Hence it is defined as “institutionalized belief”

___

Chisholm, Roderick M.; Foundations of Knowing, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1983.

Code, Lorraine; “Testimony, Advocacy, Ignorance: Thinking Ecologically about Social Knowledge”, Social Epistemology, ed. Adrian Haddock, Alan Millar ve Duncan Pritchard, New York: OUP, 2010.

Corlett, Angelo; “Analyzing Social Knowledge”, Social Epistemology, sayı: 21/3, 2007.

Fuller, Steve; Social Epistemology, Indianapolis: Indiana University Press, 1988.

el-Farabî, Ebu Nasr; Şerâitu’l-Yakîn, çev: Mübahat Türker Küyel, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1990.

Goldman, Alvin I.; Knowledge in a Social World, Oxford: Oxford University Press, 1999.

––––; “Internalism Exposed”, Epistemology: Internalism and Externalism, ed. Hilary Kornblith, Blackwell Publishers, 2001b, ss. 207-230.

––––; Pathways to Knowledge: Private and Public, Oxford: Oxford University Press, 2002.

––––; “Social Epistemology: Theory and Applications”, Royal Institute of Philosophy Supplement, sayı: 64, 2009.

––––; “Whay Social Epistemology is Real Epistemology?”, Social Epistemology, ed. Adrian Haddock vd., Oxford: OUP, 2010.

Hekman, Susan; Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik: Mannheim, Gadamer, Foucault ve Derrida, çeviren: Hüsamettin Arslan ve Bekir Balkız, İstanbul: Paradigma Yayınları, 1999.

İbn Sina; İşaretler ve Tembihler, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.

Lemos, Noah; “Epistemology and Ethics”, The Oxford Handbook of Epistemology, Oxford: OUP, 2002.

––––; An Introduction to the Theory of Knowledge, Cambridge: CUP, 2007.

Platon; Theaetetus, 151e, 201c, 202c, 206c, 208c, 210b.

Rorty, Richard; Philosophy and the Mirror of Nature, Princeton, NJ: Princeton University Press, 1979.

Sosa, Ernest; “Rational Intuition: Bealer on Its Nature and Epistemic Status”, Philosophical Studies, sayı: 81, 1996, ss. 151-162.

––––; Reflective Knowledge: Apt Belief and Reflective Knowledge, Volume II, Oxford UP, 2009.

Steup, Matthias; “Epistemology in the Twentieth Century”, Routledge Companion to Twentieth Century Philosophy, ed. Dermot Moran, London: Routledge Press, 2008.

Traiger, Saul; “Experience and Testimony in the Hume’s Philosophy”, Episteme, sayı: 7/1, 2010, 2010, ss. 42-57.

Türer, Celal; “Pragmatizmin Doğruluk Evi”, Bilimname, sayı: XVII, 2, 2009, ss. 165-185.

Wray, K. Brad; Kuhn’s Evolutionary Social Epistemology, Cambridge: Cambridge University, 2011.