HEIDEGGER'DE GREK FELSEFESİ, BATI METAFİZİĞİ, BİLİM VE MODERN ENDÜSTRİYEL TEKNOLOJİ* İdiris Demirel

Martin Heidegger, esas olarak varlık felsefesi, yani ontoloji ile ilgilenmiş olan bir düşünürdür. O, varlığın anlamını, kendisinin, hermeneutik fundamental fenomenolojik ontoloji yöntemiyle irdeler. Heidegger, Grek felsefesi, Batı metafiziği, bilim ve modern endüstriyel teknoloji gibi hem birbirleriyle hem de varlık felsefesiyle yakından ilişkili konular üzerinde de durmuştur. Ama bu üzerinde duruş, münferit sahalarda söz söylemek için değildir. Gerçekte hep aynı-bir varlığın anlamına geri dönme yani varlığı düşünme içindir. Heidegger açısından: Avrupai niteliğiyle global ölçekte yaygın hâle gelen modern bilimin özü, artalanı yönüyle Platon'dan beri felsefe adıyla adlandırılan Grek düşünme biçiminde temellenmektedir. Modern tekhne ve modern, kapitalist, bilimsel, teknolojikendüstri, Batı düşünme biçiminin; Batı metafiziğinin bir süreği olduğu kadar Batı medeniyetinin de ayırt-edici niteliklerindendir. Heidegger, Batı metafiziği derken, kendisinin ısrarla kaçındığı zaman ve uzayı aşan tözleştirmeleri kasteder. Bu çalışmanın amacı: Heidegger'in, Grek felsefesi, Batı metafiziği, bilim ve modern endüstriyel teknoloji tasavvurlarını; varlık felsefesinin zemininde ve mümkün mertebe sorgulayıcı bir tarzda değerlendirebilmektir

GREEK PHILOSOPHY, WESTERN METAPHYSICS, SCIENCE AND MODERN INDUSTRIAL TECHNOLOGY IN HEIDEGGER

Martin Heidegger is a philosopher mainly interested in the philosophy of being, namely ontology. He inquires the meaning of the being by his own method of hermeneutics fundamental Phenomenological ontology. Heidegger was, as well, interested in the inter-related subjects which also had close relations to the philosophy of being, Greek philosophy, Western metaphysics, science, technique, modern industrial technology. This stance, however, is not meant to comment on specific fields. It is, indeed, meant to head back to the meaning of the being, i.e., to reflect on being. From Heidegger's percpective: In terms of its background, the esence of the modern science, which is globally widespread with its European quality, is based on Greek Thought which has been called 'philosophy' since Plato. Modern techne and technological industry which is modern, capitalist and scientific are among the distinctive qualities of the Western civilization along with being the continuum of the Western thought and metaphysics. By Western metaphysics, Heidegger means the acts of substantializing -which he avoids persistently-transcending time and space. The aim of the study is to make a critical assess Heidegger's perspective of Greek Philosophy, Western metaphysics, science and modern industrial technology, on the platform of philosophy of being

___

  • Doğan Özlem; "Giriş: Heidegger ve Teknik.", Martin Heidegger, Tekniğe İlişkin Soruşturma, çev. Doğan Özlem, İstanbul, Paradigma, 1998.
  • İdiris Demirel; "Batı Avrupa Bilimine Ontolojik Temelleri ve Avrupamerkezci İdeolojik İçe- rimleri Ekseninde Heideggeryen Bir Yaklaşım", Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bi- limler Fakültesi Dergisi, C: XXVII, S: 1, 2008.
  • Glenn J. Gray; "Heidegger'in "Varlık"ı, Heidegger, çev. ve haz. Ahmet Aydoğan, Say, İstan- bul,2008.
  • Gregory Fried; Heidegger's Polemos From Being to Politics, New Haven-London: Yale Uni., 2000.
  • Iain D. Thomson; Heidegger Ontoteoloji Teknoloji ve Eğitim Politikaları, çev. Hüsamettin Arslan, İstanbul, Paradigma, 2012.
  • Joanna Hodge; Heidegger and Ethics, London, Routledge, 2001.
  • Jürgen Habermas; "Eser ve Weltanschauung: Alman Perspektifinden Heidegger Olayı", Hei- degger ve Nazizm, çev. ve haz: Ahmet Demirhan, Ankara, Vadi, 2002.
  • Kaan H. Ökten; "Varlık Ve Zaman" Kılavuzu, İstanbul, Agora, 2008.
  • Kasım Küçükalp; Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger Ve Derrida, İstanbul, Sen- tez, 2008.
  • Martin Heidegger; The Question Concerning Technology and Other Essays, çev. William Lo- vitt, New York-London: Garland, 1977.
  • ----; Early Greek Thinking, çev. David Farrell Krell and Frank A. Capuzzi, Harper San Fran- cisco, USA, 1984.
  • Martin Heidegger; Basic Writings from Being and Time (1927) to The Task of Thinking (1964), Ed: David Farrell Krell, USA, Harper, 1993.
  • ----; Being And Time, çev. Joan Stambaug, Albany, USA: SUNY, 1996.
  • ----; Bilim Üzerine İki Ders, çev. Hakkı Hünler, İstanbul, Paradigma, 1998.
  • ----; Tekniğe İlişkin Soruşturma, çev. Doğan Özlem, İstanbul, Paradigma, 1998.
  • ----; Teknik ve Dönüş, çev. Necati Aça, Ankara, Bilim ve Sanat, 1998.
  • ----; Being And Time, çev. John Macquarrie and Edward Robinson, UK, Oxford, Blackwell, 2001.
  • ----; Zaman ve Varlık Üzerine, çev. Deniz Kanıt, Ankara, A, 2001.
  • ----; "Bizi Yalnızca Bir Tanrı Kurtarabilir", Heidegger ve Nazizm, çev. ve Ed: Ahmet Demir- han, Ankara, Vadi, 2002.
  • ----; "Discourse on Thinking", Heidegger, Philosophical And Political Writings, çev. John M. Anderson and E. Hans Freund, Ed: Manfred Stassen, New York, The Continuum Int., 2003.
  • ----; Metafizik Nedir?, çev. M. Ş. İpşiroğlu, S. K. Yetkin, İstanbul, Kaknüs, 2003.
  • ----; "Only a God Can Save Us: Der Spiegel's Interview (September 23, 1966)", çev. Maria P. Alter and John D. Caputo, Heidegger Martin, Philosophical and Political Writings, Ed: Manfred Stassen, New York, The Continuum Int., 2003.
  • ----; "Teknolojiye İlişkin Soruşturma", çev. A. Kadir Çüçen, A. Kadir Çüçen, Heidegger'de Varlık ve Zaman, Bursa, Asa, 2003.
  • ----; "The Phenomenological Method of the Investigation", çev. Joan Stambaugh, Martin Heidegger, Philosophical and Political Writings, Ed: Manfred Stassen, New York, The Continuum Int, 2003.
  • ----; "Din Fenomenolojisine Giriş", çev. Kaan H. Ökten, Kaan H. Ökten, Heidegger Kitabı, İstanbul, Agora, 2004.
  • ----; Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, İstanbul, Agora, 2008.
  • ----; "Physis ve Varlık", Heidegger, çev. Ve Yay. Haz. Ahmet Aydoğan, Say, İstanbul,2008.
  • ----; Düşünmek Ne Demektir? çev. Rıdvan Şentürk, İstanbul, Paradigma, 2009.
  • ----; Hümanizm Üzerine, çev. Yusuf Örnek, Ankara, TFK, 2013.
  • Michael Inwood; Heidegger Dictionary, UK, USA, Blackwell, 1999.
  • Michael E. Zimmerman; Heidegger Moderniteyle Hesaplaşma Teknoloji, Politika, Sanat. (Türkçesi: Hüsamettin Arslan), İstanbul, Paradigma, 2011.
  • Miguel de Beistegui; Heidegger and the Political, London, Routledge, 2002.
  • Otto Pöggeler; "Heidegger, Bugün", çev. Doğan Özlem, Otto Pöggeler, Beda
  • Allemann; Heidegger Üzerine İki Yazı, çev. Doğan Özlem, İstanbul, Paradigma, 2001.
  • Paul Hühnerfeld; Heidegger Bir Filozof Bir Alman, çev. Doğan Özlem, Ankara, Gündoğan, 1994.
  • Richard J. Bernstein; Objektivizmin ve Rölativizmin Ötesi Bilim, Hermenoytik ve Praxis, çev. Feridun Yılmaz, İstanbul, Paradigma, 2009.
  • Theodore Kisiel; "Heidegger ve Bilimin Yeni İmgeleri", çev. Mehmet Elgin, Heidegger, Ed: Ö. Aktürk ve M. Bal, Ankara, Doğu Batı, 2010.
  • William Ebenstein-Alan Ebenstein; Great Political Thinkers Plato to the Present. USA: Thomson/Wadsworth, 2000.