Condillac'ta düşünce-dil ilişkisi

Bu makalenin konusu, Condillac'ın düşünce ile dil arasındaki ilişkiye yaklaşımıdır. Condillac insan müdrikesinin ameliyelerini/işlemlerini açığa çıkarmak bakımından dile özel önem atfetmiş bir filozoftur. Ona göre hafızayı meydana getiren şey, işaretlerdir ve bu bakımdan da "işaretten yoksun hafıza" çelişkili, yani mümkün olmayan bir mefhumdur. Condillac idealarm birbirine ancak işaretler vasıtasıyla bağlandığını savunur. Condillac için dil, esasen bir işaretler sistemidir. İnsanın dil öncesi ya da dil-dışı bir düşünceye sahip olması, Condillac'ın nezdinde imkânsızdır. Düşünce ancak işaretler, yani dil sayesinde şekillenebilir. Condillac'a göre, konuşmak, muhakeme etmek, soyut idealar üretmek, temelde aynı şeydir.

The relation between the thought and language in condillac

The sübject of this article covers Condillac's approach on the relation between the thought and language. Condillac is a philosopher who attached a particular weight on language so as to expose the human understanding operations. To his mind, the things that create the memory are signs and in this respect "a memory without signs" is an inconsistent, in other words an impossible notion. Condillac aserts that ideas connect to each others only via signs. For Condillac, language is essentially a system of signs. According to Condillac, it is impossible for a human to have a pre-linguistic or extra-linguistic thought. The though may form only by virtue of signs in other words language. For Condillac, speaking, reasoning and generating abstract ideas are fundamentally same things.

___

  • Altıok Füsun (1966) "Condillac: işaretler teorisi", Araştırma, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, cilt:4, Ankara, 1966, s.229-237
  • Berkeley George, (1985) Un Traite concernant les Principes de la Connaissance humaine,CEuvres içinde, cilt:I, Fr. çev.: Marilene Phillips, Paris: PUF.
  • Blay Michel (2003) Grand Dictionnaire de la Philosophie, Paris: Larousse.
  • Condillac Etienne Bonnot de (1780) La Logique ou les premiers developpements de l'art depenser, Paris: Libraire d'Esprit.
  • Condillac Etienne Bonnot de(1798) Principes generaux de grammaire pour toutes les langues, Paris: Librairie A.J. Ducour.
  • Condillac Etienne Bonnot de(1798) Traite des sensations, in CEuvres completes de Condillac, tome: III, Paris: Ch.Houel.
  • Condillac Etienne Bonnot de(1801) La Langue des calcules, Paris (yayınevi belirtilmemiş).
  • Condillac Etienne Bonnot de (2010) Essai sur l 'origine des connaissances humaines, (elektronik edisyon):
  • http://fr.wikisource.org/wiki/Essai_sur_rorigine_des_connaissances_humaines
  • Condillac Etienne Bonnot de (2010) Traite des animaux, (elektronik edisyon):
  • http://www.ac-nancy-metz.fr/enseign/philo/textesph/ TRAITE_DES_ANIMAUX_Originel.pdf
  • Descartes Rene (1966) Discours de la Methode, Paris: Garnier-Flammarion.
  • Didier Jean (1911) Condillac, Paris: Librairie Bloud.
  • Harns Roy, TAYLOR Tablot J. (2002) Dil Bilimi Düşününde Dönüm Noktaları I, f çev:Eser E. Taylan, Cem Taylan, Ankara: TDK yay.
  • Hobbes Thomas (1996) Leviathan, traduction française par François Tricaud, Paris: Sirey.
  • Lalande Andre (1993) Vocabulaire technique et critique de la Philosophie, Paris: PUF.
  • Leibniz Gottfried Wilhelm (1998) Recherches Generates sur 1'Analyse des Notions et des Verites, introduction et notes par Jean-Baptiste Rauzy; textes traduits du latin par Emmanuel Cattin et les autres, Paris: PUF.
  • Locke John (1998) Essai Philosophique concernant I'Entendement Humain, traduit par Pierre Coste, (5.basim), Paris: J. Vrin.
  • Montaigne Michel de (2010) Essais, (elektronik edisyon):
  • http://homepage.mac.com/guyjacqu/montaigne/livre2/trad/chap013/013.html