Alman idealizmi ve Fichte'nin sübjektif idealist Tanrı kavramı

Realizm, materyalizm ve natüralizmin karşısında yer alan idealist felsefenin önemli ismi JOHANN GOTTLIEB FICHTE (1762 Oberlausitz-1814 Berlin), felsefe tarihinin en bilinen tartışmalarından Ateizm Tartışması (Atheismusstreitytıda, dile getirdiği Tanrı kavramıyla dikkati çekmiş ve ateist olmakla suçlanmıştır. Tanrı anlayışı ve din felsefesinin re-konstrüksiyonu ancak felsefe sisteminin bütünlüğü içinde yapılabileceğinden, idealist felsefe' Alman idealizmi ve FICHTE'nin sübjektif idealist felsefesinin ana hatları verildikten sonra onun çok tartışmalı Tanrı kavramı ele alınmıştır. Tanrı varlığına ilişkin klasik kanıtlamaları yöntemsel olarak eleştirmekle başlayan FICHTE, kendi felsefesine bütünüyle bağlı kalarak bir Tanrı anlayışını ortaya koymaktadır. FICHTE felsefesinin iki farklı döneme ayrılması din felsefesinde ve Tanrı kavramında söz konusu değildir. Hıristiyanlığın Tanrı anlayışındaki antropomorfizm, FICHTE tarafından çok, sert bir biçimde eleştirilmiştir. Bu konudaki haklılığı, kısa bir süre sonra L. FEUERBACH (1804-1872) tarafından yapılan eleştirilerde ortaya çıkacaktır.

German idealism and Fichte's subjective idealist concept of God

JOHANN GOTTLIEB FICHTE (1762 Oberlausitz-1814 Berlin), who is an important figure in the idealist philosophy, which opposes realism, materialism, and naturalism, attracted attention with a concept of God in an Atheism Debate (Atheismusstreit), which is one of the most famous discussions of the history of philosophy, and was accused of being an atheist. Because the reconstruction of the perception of God and the philosophy of religion may only be performed within the integrity of the phiolosphy system, first the main points of idealist philosophy, German idealism, and subjective idealist philosophy of FICHTE will be provided and a multifaceted discussion of the perception of God will follow. FICHTE asserted his opinions by theoretically critiquing the textbook proofs of the existence of God. He also presented his conception of God, which is completely based on his philosophy. Although FICHTE philosophy was split up in two periods, it is not valid for the philosophy of religion and the conception of God. The anthropomorphism of Christianity in the conception of God was seriously criticized by FICHTE. His critique was then supported by L. FEUERBACH (1804-1872).

___

  • Cevizci, Ahmet: Felsefe Tarihi. Say Yayınlan, İstanbul, 2009.
  • Erdmann, Johann Eduard: Die Entwicklung der deutscherı Spekulatiorı seit Kant. 2 Bânde.Fr. Frommanns Verlag. Stuttgart 1931.
  • Fichte, Johann Gottlieb: Sâmmtliche Werke, (SW) 8 Bânde, hrg. von I. H. Fichte, Berlin 1845/46. 2/221. Tıpkıbasım, ek olarak 9-10-11. ciltler, Berlin 1971.
  • Fichte, Johann Gottlieb.Gesamtausgabe der bayerisehen Akademie der Wissenschaften. (GA) Hrg. R. Lauth ve H. Jacob, Stuttgart 1964'ten itibaren. Bu toplu basım dört ana bölüm halinde düzenlenmiştir: Gesamtausgabe I Werke, II Nachgelassene Schriften, III Briefe, IV Kollegnabhschriften.
  • Flasch, Kurt: Das philosophisehe Denken im Mittelalter. Reclam, Stuttgart, 1987.
  • Gökberk, Macit: Felsefe Tarihi. Remzi Kitabevi, İstanbul, 5. Baskı, 1985.
  • Güçlü, Abdülbâki ve diğerleri: Felsefe Sözlüğü. Bilim ve Sanat, Ankara, İkinci Baskı 2003.
  • Hirschberger, Johannes: Geschichte der Philosophie. Kornet, 2000,2 Bânde.
  • Historisches Worterbuch der Philosophie, 1971-2007, Schwabe Verlag, Basel.
  • Kant, I.: Immanuel Kant. Werke in Zehn Bânden. Hrg. von Wilhelm Weischedel. 1968,Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.
  • Kılıçaslan, Eyüp Ali- Ateşoğlu, Güçlü: Alman İdealizmi I. Fichte. Doğu-Batı, Ankara, 2006.
  • Kroner, Richard: Von Kant bis Hegel. 2 Bânde. Verlag von J. C. B. Mohr, Tübingen, 1921.
  • Marsch, Wolf-Dieter: Philosophie im Schatten Gottes. Gütersloher Verlagshaus Gerd Mohn, Gütersloh, 1973.
  • Orman, Enver: On Hegel's Concept of the Absolute. Kaygı, Sayı 15, Güz 2010. 11-18.
  • Schaeffler, Richard: Religionsphilosophie. Albert Studienausgabe. Freiburg-München, 2002.
  • Schmidt, Josef: Philosophisehe Theologie. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart, 2003.
  • Schulz, Walter: Die Vollendung des Deutschen Idealismus in der Spatphilosophie Schellings.Kohlhammer, Stuttgart, 1955.
  • Soykan, Ömer Naci: Schelling. Yaşamı Felsefesi Yapıtları. MTV Yayıncılık, İstanbul, 2006.
  • Weber, Alfred: Felsefe Tarihi. Çev. H. Vehbi Eralp. Sosyal Yayınlan, İstanbul, 5. Baskı, 1993.
  • Windelband, Wilhelm: Lehrbuch der Geschichte der Philosophie. Verlag von J. C. B.Mohr, Tübingen, 1919.
  • Wittekind, Folkart: Religiositât als Bewuptseinsform Kaiser Verlag Haus, Gütersloh, 1993.