Aristoteles’in Eudaimoniası hakkında iki görüş

Aristoteles'in Nikomakhos Ahlâkında, ortaya koyduğu eudaimonia görüşü hakkında akademik bir tartışma vardır^ 'Akılsalcılar' ya da 'tekçiler' denilen bazı akademisyenler, Aristoteles'in eudaimoniayı tek bir iyiyle, felsefi etkinlikle özdeşleştirdiğini düşünürler. 'Kapsayıcılar' denilen diğer akademisyenlerce, bu görüşü reddeder ve Aristoteles'in onu birden fazla iyinin birliğiyle bir tuttuğunu ileri sürerler. Bu çalışma, Aristoteles'in Nikomakhos Ahlâkı adlı eserindeki eudaimonia görüşünü, J. L. Ackrill'in kapsayıcı ve R. Kraut'un akılsalcı görüşlerini karşılaştırarak incelemeyi amaçlamaktadır.

Two views about Aristotle's Eudaimonia

There is a scholarly debate regarding Aristotle's view of eudaimonia in Nicomachean Ethics. Some scholars called 'intellectualists' or 'monists', think that Aristotle equates eudaimonia with a single good; it is the philosophical activity. But other scholars, called 'inclusivists', reject this view and claim that Aristotle identifies it with the combination of more than one good. This paper aims to investigate Aristotle's view of eudaimonia in the work called Nicomachean Ethics, by comparing J. L. Ackrill's inclusivist and R. Kraut's intellectualist views.

___

Ackrill, J. L., "Aristotle on Eudaimonia", A. O. Rorty (ed.), Essays on Aristotle's Ethics, California, University of the California Press, 1980, s. 15-33.

Aristotle, Eudemian Ethics, Trans, by J. Solomon, The Complete Works of Aristotle, Vol. II içinde, ed. J. Barnes, Princeton, Princeton University Press, 6. basım, 1995.

Aristotle, Metaphysica, Trans, by W. D. Ross, The Works of Aristotle, Vol. VIII içinde, ed. W. D. Ross, Oxford, Clarendon Press, 1928.

Aristotle, Nicomachean Ethics, Trans, by W. D. Ross, revised by J. O. Urmson, The Complete Works of Aristotle, Vol II içinde, ed. J. Barnes, Princeton, Princeton University Press, 6. basım, 1995.

Aristotle, The Nicomachean Ethics of Aristotle, Trans, by F. H. Peters, 5. basım, London, Kegan Paul, 1893.

Aristotle, Politica, Trans, by Benjamin Jowett, The Works of Aristotle, Vol. X içinde, ed. W. D. Ross, Oxford, Clarendon Press, 1946.

Grant, Alexandre, The Ethics of Aristotle, 4. basım, vol. I, London, Longmans, Green, and Co., 1885.

Güremen, Refik, "Nikomakhos&a Etik 1098a3-6 Üzerine", Felsefe Tartışmaları, Sayı: 44, 2010, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, s. 1 -18.

Kenny, Anthony, Aristotle on the Perfect Life, Oxford, Clarendon Press, 2002.

Keyt, David, 'Intellectualism in Aristotle', J. Anton, A. Preus (ed.), Essays in Ancient Greek Philosophy, vol. 2., N.Y., State University of New York Press, 1983, s. 364-387.

Kraut, Richard, Aristotle on the Human Good, Oxford, Princeton University Press, 1989.

May, Hope, Aristotle's Ethics: Moral Development and Human Nature, London, Continuum, 2010.

Roche, T. D., "Ergon and Eudaimonia in Nicomachean Ethics I: Reconsidering the Intellectu-alist Interpretation", Journal of the History of Philosophy, 26/2,1988,175-194.

Stewart, J. A., Notes on the Nicomachean Ethics of Aristotle, vol. I, Oxford, Clarendon Press • 1982.

Tuozzo, Thomas M., 'Aristotle's Theory of the Good and its Causal Basis", Phronesis, 40 1995,s. 293-314.

Urmson, J. O., Aristotle's Ethics, Oxford, Blackwell Publishers Ltd, 1995.

Vranas, P. B. M., "Aristotle on the Best Good: Is Nicomachean Ethics 1094al8-22 Fallacious?", Phronesis, 50,2005, s. 116-128.