KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KURAMINA ELEŞTİREL BİR BAKIŞ: DÖVÜŞ KULÜBÜ FİLMİ ÖRNEĞİ

Kültür endüstrisini; modern toplumun “özne” olarak konumlandırdığı bireylerin, ideolojik simgelere dönüşen kültür ve sanat ürünleriyle edilgen ve vaatlerle kandırılan “nesnelere” dönüşüm serüveni olarak değerlendirmek mümkündür. Filmler de bütünselleştirici ve standartlaştırıcı sanat ürünlerine bir örnektir. İşte bu çalışma, insanın biricikliğini yitirip anlamsızlaştığı bir düzende, kendini tüketim kültürünün bir ürünü gibi hissedenlerin buluşma noktasını ifade eden Dövüş Kulübü filmini, kültür endüstrisi kuramı çerçevesinde analiz etmeyi amaçlamaktadır.

___

  • Adorno, Theodor W. (2007), Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev.) Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Adorno, Theodor W., Max Horkheimer (2014), Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul, Kabalcı Yayıncılık.
  • Benhabib, Seyla (2006), “Modern ve eleştirel Kuramın Çıkmazları”, Frankfurt Okulu, (Ed.) H. Emre Bahçe, 2. Baskı, Ankara, Doğu Batı Yayınları.
  • Bocock, Robert (1993), Tüketim, (Çev.) i. Kutluk, Ankara, Dost Kitabevi.
  • Çiğdem, Ahmet (1993), Aydınlanma Felsefesi, İstanbul, Ağaç Yayıncılık. Hegel, Tinin Görünbilimi (1986), (Çev.) A. Yardımlı, İstanbul, İdea. 1986. Horkheimer, Max (1986), Akıl Tutulması, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Kant, Immanuel (1984), “Aydınlanma Nedir Sorusuna Yanıt 1784”, I. Kant Seçilmiş Yazılar, (Çev. Ve Der.) N. Bozkurt,İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Kızılçelik, Sezgin (2000), Frankfurt Okulu, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Palahniuk, Chuck (2001), Dövüş Kulübü, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Slater, Phil (1998), Frankfurt Okulu: Kökeni ve Önemi, Marksist Bir Yaklaşım, (Çev.) Ahmet Özden, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.
  • Tourine, Alain (2014), Modernliğin Eleştirisi, (Çev.) Hülya Uğur Tanrıöver, 9. Baskı, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Ongur, Hakan Övünç (2011), Tüketim Toplumu, Nevrotik Kültür ve Dövüş Kulübü, İstanbul Ayrıntı Yayınları.