Marjinlerde Casusluk: George Smiley ve Pug Henry

George Smiley ve Pug Henry yüzyıl ortası Anglo-Amerikan ittifakı için casusluk yaptıklarından onları egemen devletlerin temsilcileri olarak göz ardı etmek çok kolay olurdu. Ancak bu iki karakter sır dolu bürokratik bir kütle içinde kendilerini marjinalleşmiş hissederler. Söylemeye bile gerek yok, daha az güçlü uluslar, tanım gereği, iktidarda olanların elde ettiği kazançların daha da uzağında kalırlar. Bununla birlikte John Le Carre ve Herman Wouk'un betimledikleri bürokratik marjinalizasyon benzer kurumsal çerçeveleri ve anomalileri kaçınılmaz olarak benimseyecek olan yeni yetme ülkelere örnek oluşturur. Küreselleşme ve teknolojinin egemenliğinde ki çağımızda casus romanlarının Soğuk Savaş dönemi entrikalı üslup ögeleri değişecektir. Uluslararası iktisat ve anlık enformasyon akışı çağında, casusluğun romanda temsili için akıl, tutku ve açıklık gizli dünyada bile iyi ve yeterli birer araç olarak kalacaktır.

Spying on the Margins: George Smiley and Pug Henry

George Smiley and Pug Henry engage in espionage for the mid-century Anglo-American alliance, so it would be easy to dismiss them as mere representatives of dominant political states. Yet these two characters feel marginalized within a secretive bureaucratic colossus. Of course, it goes without saying that members of less powerful nations are by definition  even further removed from the benefits accruing to those in power. Stili, the bureaucratic marginalization that John Le Carre and Herman Wouk describe serves as an example newly emerging countries, some of whom will inevitably adopt similar institutional frameworks and anomalies. Elements Of Cold War cloak-and-dagger style in the spy novel will change  given our new era of globalizatıon and technology. Reason, compassion, and openness  even in the secret world will be a good and sufficient means far the novel to represent espionage in an age of international economics and instantaneous information flows. lf we agree with Derrida that any ethical debate can open up a deep, multi-layered philosophical inquiry, complex characters like Pug and Smiley can shape spy novels to come, even if such works remain primarily intended for entertainment

___

  • Bloom, Harold, (ed.) (1987) John Le Carre , Modern Critical Views, New York: Chelsea,
  • Bold, Alan, (ed.) (1988) The Quest for Le Carre, London: Vision