ALMAN DİZİLERİNDE GÖÇMEN TEMSİLİ: DOGS OF BERLİN ÖRNEĞİ

Temsil kavramı bir anlamlandırma sürecidir. Dilin düşünceyle kurduğu dolaylı ilişkinin sergilendiği bir pratiktir. Bu pratik medya metinlerine uygulandığında, anlam kimliklerin oluşturulması ile sağlanmaktadır. Özellikle televizyon dizileri görüntünün ve sesin bir arada kullanılması, geniş bir kitleye hitap etmesi, karakterlerin ve olayların istenildiği gibi kurgulanması açısından etkili medya metinleri olmakla beraber temsil pratiğinin sıklıkla sergilendiği alanlardır. Çalışmanın amacı, medya metinlerinin kimlikleri inşası ve inşa edilmiş kimlikleri yeniden nasıl sunduğunu açıklayan çalışmalara, dijital iletişim boyutunda katkı sağlamaktır. Bu çerçevede araştırmanın kapsamı, dijital içerik platformu Netflix’e özel olarak üretilen Dogs of Berlin dizisi ve dizide yer alan 38 göçmen karakterin temsilidir. Araştırmanın yöntemi nitel bir desene sahiptir. Verilerin analizi için betimsel analiz tekniği kullanılmış ve dizideki temsil kodları, oluşturulan kategoriler bağlamında değerlendirilmiştir. Buna göre dizide yer alan 38 göçmen karakter suç, toplumsal uyum, ruh hâli, meslek, aile ilişkileri, mekân, sınıf, diğer kategorileri oluşturularak, bu kategorilerdeki olumlu ve olumsuz durumları ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular göçmen temsili bağlamında tartışılmış, Stuart Hall’un temsil ve Edward Said’in oryantalizm kavramlarından yararlanılmıştır.

___

  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve Simülasyon (Çev. O. Adanır). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. ve Raud, R. (2018). Benlik Pratikleri (Çev. M. Ekinci). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, N. (1999). Kolektif Kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Chambers, I. (2005). Göç, Kültür, Kimlik (Çev. İ. Türkmen ve M. Beşikçi). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connolly, W. E. (1995). Kimlik ve Farklılık: Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri (Çev. F. Lekesizalın). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Deutsche Islam Konferenz (2019). “Almanya Müslümanlarının Tarihi” http://www.deutscheislamkonferenz.de/Dık/Tr/Magazin/Lebenswelten/Zahlendatenfakten/Geschichteıslam/Geschichteislam-Node.Html (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Domid (2019). “Essay: Migration History in Germany” https://domid.org/en/service/essays/essay-migration-history-in-germany/ (Erişim Tarihi: 27.11.2019).
  • Elkind, D. (1979). Erik Erikson: İnsanda Gelişimin Sekiz Evresi (Çev. A. Dönmez). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt (12-1): 27-38.
  • Ewen, S. ve Ewen, E. (1992). Channels of Desire Mass Images and The Shapping of American Consciousness. Minnesota: Universty Of Minnesota Press.
  • Freud, S. (2011). Haz İlkesinin Ötesinde Ben ve İd (Çev. A. Babaoğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2014). Sosyolojide Temel Kavramlar (Çev. A. Esgin). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Hall, S. (1999). Kültür, Medya ve İdeolojik Etki. M. Küçük (Ed.), Medya, İktidar, İdeoloji içinde (ss. 199-245). Ankara: Ark.
  • Hall, S. (2017). Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (Çev. İ. Dündar). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Jenkins, R. (2008). Social Identity. London: Routledge.
  • Kellner, D. (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası (Çev. G. Seçkin). Doğu Batı Dergisi, Cilt (15): 187-219.
  • Korotepe, D. (2002). Türkiye’den Göçün 41. Yılında Bir Durum Değerlendirmesi:Almanya’daki Göçmenler Ne Durumda?. Gelenek Dergisi, Cilt (74): 1-14.
  • Levi-Strauss, C. (1963). Stuructural Anthropology (Çev. C. Jacobson ve B. Schoepf). New York: Basic Books Inc Publishers.
  • Levi-Strauss, C. (1983). Din ve Büyü (Çev. T. Yücel). İstanbul: Yol Yayınları.
  • Levi-Strauss, C. (1994). Yaban Düşünce (Çev. T. Yücel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Levi-Strauss C. (2013). Mit ve Anlam (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Maalouf, A. (2008). Ölümcül Kimlikler (Çev. A. Bora). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü (Çev. O. Akınhay ve D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mead, G. H. (1964). Mind: Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W. J. T. (1995). Represantation. F. Lentricchia ve T. McLaughlin (Ed.), Critical Terms for Literary Study içinde. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mutlu, E. (1995). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark.
  • Prendergast, C. (2000). The Triangle of Representation. New York: Columbia University Press.
  • Said, E. (1998). Oryantalizm (Çev. N. Uzel). İstanbul: İrfan Yayımcılık.
  • Salim, I. (1997). Die “Auslanderfrage” in Deutschland. I. Salim (Ed.), Fakten, Defizite Und Handlungsimperative içinde. Frankfurt: Vas-Verlag Für Akademische Schrifte.
  • Saussure, F. (1998). Genel Dilbilim Dersleri (Çev. B. Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Schleninger, P. (1994). Medya Devlet ve Ulus (Çev. M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tajfel, H. ve Turner, J. C. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. J. Jost ve J. Sidanius (Ed.), Political Psychology içinde. New York: Psychology Press.
  • Tajfel, H. (1982). Social Identity and Intergroup Relations. New York: Cambridge University Press.
  • Turner, J. C. (1984). Psychological Group Formation. The Social Dimension: European Developments in Social Psychology, 2: 518-38, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı (2019). “Almanya Künyesi” http://www.mfa.gov.tr/almanya%20-kunyesi.tr.mfa (Erişim Tarihi:12.11.2019).
  • Unat, N. A. (2002). Bitmeyen Göç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Varol, S. F. (2016). Temsil İdeoloji Kimlik. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Webb, J. (2009). Understanding Represantation. London: Sage Publications.