SİVAS MEBUSU AHMED ŞÜKRÜ BEYİN TEVŞÎH-İ KAVÂİD-İ FIKHİYYE ADLI RİSALESİ

1861 yılında Silistre’de doğan Ahmed Şükrü Bey, İstanbul’da hukuk eğitimi aldıktan sonra pek çok yerde öğretmenlik ve son olarak da Sivas mebusu olarak görev yapmış biridir. Ahmed Şükrü Bey, iyi Arapça bilgisinin yanında şairliği ve hukuk alanına duyduğu ilgi ile öne çıkmaktadır. Mekteb-i Hukukta iken Mecelle mualliminden not ettiği bilgilerle fıkıh kitaplarından aldığı bilgileri kısaca yansıttığı Tevşîh-i Kavâid-i Fıkhiyye adlı çalışması, kendisinin de eserinin mukaddimesinde belirttiği üzere Mecelle’nin ilk yüz maddesinin, yeni başlayanlar için kısa ve özlü bir şerhidir. Bu özelliğiyle eseri, Mecelle şerhleri arasına girebilmiştir. Bu çalışmada Ahmed Şükrü Bey’in hayatı ve Mecelle şerhleri arasında onun Tevşîh-i Kavâid-i Fıkhiyye adlı eseri incelenecek, sonra bu eserin transkripsiyonlu ve kısmen sadeleştirilmiş tam metni verilecektir.

___

  • Beyhakî, Ahmed b. Hüseyn, es-Sünenü’l-Kübrâ, Mekke: Mektebetü Dari’l-Baz, 1994.Mustafa Baktır, “Kaide”, TDV İslâm Ansiklopedisi, (Ankara: TDV Yayınları, 2001), 24: 205-210.Ahmed Şükrü Bey, Tevşih-i Kavaid-i Külliye, İstanbul: Necm-i İstikbal Matbaası, 1327/1909.Karaman, Hayreddin, Anahatlarıyla İslam Hukuku, İstanbul: İz Yayıncılık, 2008.Kırkıl, Emin, “Sivas Mebusu Ahmed Şükrü Bey’in Meclis-i Mebusan’daki Faaliyetleri”, Osmanlılar Döneminde Sivas Sempozyumu Bildirileri, Sivas: 2007.Serahsî, Ebû Bekr Şemsü’l-Eimme Muhammed, el-Mebsût, thk. Halil Muhammed el-Meys, Beyrut: Daru’l-Fikr, 2000.---------------Usûl, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1993.