YENİDOĞAN BAKIMINDA KÜLTÜRLERARASI UYGULAMALAR KONUSUNDA LİTERATÜR İNCELEMESİ

Tarihsel olarak bakıldığında “halka ait” geleneksel uygulamalar, çeşitli biçimlerde ve yeniden üretilerek var olmaktadır. Modern tıptaki gelişmelere rağmen hala geleneksel yenidoğan uygulamaları yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışma “Yenidoğan Bakımında Kültürlerarası Uygulamalar” ile ilgili son 20 yılda yayınlanmış çalışmaların gözden geçirilmesi ve çalışmalardan elde edilen verilerin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Konu ile ilgili literatür incelemesi; Pubmed veri tabanında, 01 Nisan-24 Mayıs 2019 tarihleri arasında Adnan Menderes Üniversitesi Kütüphanesi veri tabanları kullanılarak yapılmıştır. Tüm yayınlar çalışma yöntemleri ve bulguları açısından incelenmiştir. Yenidoğan bakımında kültürlerarası uygulamalar konusunu içeren 3 çalışmaya ulaşılmıştır. 2 çalışmada termal bakım uygulamaları, yaşam koşullarına göre yenidoğan uygulamalarına yer verilmiştir. Diğer 1 çalışmada ise yenidoğan emzirme uygulamaları ve rutin bakıma yer verilmiştir. Toplum sağlığının yükseltilmesi için yenidoğana yönelik zararlı uygulamaların düzeltilmesi ve olumlu davranışların kazandırılması gerekmektedir

THE INVESTIGATION OF LITERATURE ON INTERCULTURAL PRACTICES IN NEONATAL CARE

Looking at it historically “public” traditional practice sexist in various forms and are reproduced. Despite advances in modern medicine, traditional neonatal practices are still widely used. This study was carried out to review the studies published in the last 20 years on “Intercultural Practices In Neonatal Care” and to examine the data obtained from the studies. Literature review on the subject; It was made using the database of Adnan Menderes University Library between 01 April-24 May 2019 in Pubmed database. All publications were examined in terms of study methods and findings. Three studies including intercultural practices in neonatal care have been reached. In two studies, thermal care practices, neonatal practices according to living conditions were included. In another study, neonatal breastfeeding practices and routine care were included. In order to increase public health, harmful practices for neonatal should be corrected and positive behaviors should be gained

___

  • Akman, G.,Gözüyeşil, E. (2018). Doğum sonu dönemde geleneksel uygulamalar yönelik yapılan araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 12, 92-125.
  • Aman, F. (2012).BronislawMalinowski’nin kültür teorisi, T.C. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 21(1), 135-151.
  • Arısoy, A.,Canbulat, N., Ayhan, F. (2014). Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
  • Çalışkan Işık, Z., Yaramış, N., Karataş, N., Koç, N., Gök, Y., ve ark. (2005). Bebeklik ve çocuklukta karşılaşılan sorunlara ilişkin geleneksel inanç ve uygulamalar. 13.Ulusal Neonatoloji Kongresi (Uneko 13) ve Yenidoğan Hemşireliği Kongresi Bildiri Kitabı, Kayseri.
  • Gondwe, A.,Munthali, A.C., Ashorn, P., Ashorn, U. (2014).Perceptionsandexperiences of communitymembers on caringforpretermnewborns in ruralMangochi, Malawi: a qualitativestudy, BMC PregnancyandChildbirth, 14, 399-407.
  • Kaplan, M. (2010). Geleneksel tıbbın yeniden üretim sürecinde kadın. Ankara kent örneğinde kuşaklar arası çalışma, Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları.
  • Karabulutlu, Ö. (2014). Kars ilinde doğum sonu dönemde yenidoğan bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamaların belirlenmesi, DEUHYO ED, 7 (4), 295-302.
  • Meriç, M., Elçioğlu, O. (2004). Halk tababetinin çocuklara yönelik uygulamaları, 1. Halk Bilim Sempozyumu Sempozyum Kitabı, Eskişehir.
  • Osman, A.,Gafferc, Y., Sharkawyc, A., Brandond, D. (2018). Maternalculturalpracticesforneonates’ care in upperEgypt, WomenandBirth 2018, 31, 278-285.
  • Özen Çınar, İ., Korkmaz Aslan, G., Kartal, A., İnci, F.H., Koştu, N. (2015). Annelerin 0-1 yaş bebek bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemlerin incelenmesi, TAF PreventiveMedicineBulletin, 14(5), 378-386.
  • Özvarış, Ş. (2001). Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Ankara.
  • Özyazıcıoğlu, N. (2004). 12 aylık çocuğu olan annelerin sağlık sorunlarda başvurdukları geleneksel uygulamalar, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 30-38.
  • Özyazıcıoğlu, N., Öncel, S. (2012). Çocuk bakımında kültürel (geleneksel) yaklaşımlar. Ü. Seviğ&G. Tanrıverdi (Eds), Kültürlerarası hemşirelik.(pp.203-227). İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • Seviğ, Ü.,Tanrıverdi, G. (2012). Kültürlerarası hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • Shaikh, B.T.,Hatcher, J. (2005). Complementaryandalternativemedicine in Pakistan: prospectsandlimitations,EvidBasedComplementAlternatMed, 2 (2), 139-142.
  • Shamba, D.,Schellenberg, J., Hildon, Z.J.L., Mashasi, I., Penfold, S., Tanner, M., Marchant, T., Hill, Z. (2014). Thermalcarefornewbornbabies in ruralsouthernTanzania: a mixed-methodstudy of barriers, facilitatorsandpotentialforbehaviourchange, BMC PregnancyandChildbirth, 14, 267-275.
  • Tortumluoğlu, G. (2004).Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 47-57.
  • Young, R.J.,Worswick, D., Stoffell, B. (2001). Complementarymedicine in intensivecare: ethicaland legal perspectives, AnaesthesiaandIntensiveCare, 29, 227-238.
  • Young, S.,Guo, K. (2016). Culturaldiversitytrainingthenecessity of culturalcompetenceforhealthcareprovidersand in nursingpractice, HealthCareManag, 35(2), 94-102.
  • Kültür tanımı. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Retrievedfromhttps://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi 05 Mayıs 2020. WHO Recommendations on PostnatalCare of TheMotherandNewborn. (2013). Retrievedfromhttps://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/97603/9789241506649_eng.pdf;jsessionid=E2D0 59CDA7CD59468699283165636962?sequence=1Erişim Tarihi: 12Mayıs 2020.