Çocukla Terapötik İletişim ve Oyun

İnsan gelişimi açısından en hassas dönem, üçüncü trimester ile başlayıp çocukluk yılları boyunca devam etmektedir. Bu hassas dönemde çocukla kurulan sağlıklı bir iletişim, yaşanan olayların ve durumların çocuğun gelişim düzeyine göre doğru bir şekilde aktarılması, çocuğun zihinsel ve ruhsal yönden tüm hayatını etkilemektedir. Bu bağlamda ebeveynler ya da çocuğun bakım ihtiyacını sağlayan bireyler çocuklarla gelişim dönemlerine uygun şekilde iletişim kurmalı ve çocukların gelişimini desteklemelidir. Çocukla iletişim kurmanın en kolay ve etkili yollarından biri oyun ile iletişim kurmaktan geçer. Çocuk için oyun kimseden öğrenemeyeceği bilgileri kendi tecrübeleriyle öğrenmesine yardımcı olan bazen psikolojik bazen fizyolojik bazen de sosyolojik içerikli bir fenomendir. Literatürde “çocuğun işi” olarak adlandırılan oyun, çocuğun hastanede kalmasıyla sekteye uğrayabilir. Bununla birlikte çocukta olumsuz duygular oluşmasına, stres yaşamasına ve buna bağlı olarak tedaviye uyumunu geciktirebilir. Bu noktada terapötik oyun kavramından bahsedilir. Pediatri hemşireleri hasta çocuğun duygu ve düşüncelerini ifade etmesini sağlamak için veri toplama ve tedavide terapötik oyunu etkili bir yöntem olarak kullanmaktadır. Pediatri hemşirelerinin bakım niteliğini yükseltmek açısından oyunu tüm çevresiyle tanıması, çocuklarla ilgili faaliyetlerde kullanması önemlidir. Bu derlemede, çocuk ile terapötik oyun ve iletişim kurmanın teknikleri ve şekillerinin açıklanması amaçlanmıştır.

___

  • Arslan, B. Ş., & Buldukluoğlu, K. (2015). Çocukla Terapötik Görüşmenin Hemşirelik Sürecine Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 11–13.
  • Aytaş, G., & Uysal, B. (2017). Oyun Kavramı Ve Sınıflandırılmasına Yönelı̇k Bı̇r Değerlendı̇rme. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1–1. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.298146
  • Baranowski, T., Blumberg, F., Buday, R., DeSmet, A., Fiellin, L. E., Green, C. S., … Young, K. (2015). Games for Health for Children—Current Status and Needed Research. Games for Health Journal, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.1089/g4h.2015.0026