İbn Sînâ ve Descartes’ın Bilgi Anlayışları Bakımından Karşılaştırılması –II

İbn Sînâ, Orta Çağ’da yaşayıp çok değerli eserler vücuda getiren ve sonraki asırlarda da Doğu’da ve Batı’da uzun süre etkisi devam eden bir filozof olmuştur. Felsefenin her alanında olduğu gibi bilgi felsefesinde de sistematik bir kuram geliştirerek, özgün bir bilgi anlayışı ortaya koymuştur. Rene Descartes ise Avrupa felsefe tarihinde bir dönüşümü temsil ederek modern felsefenin öncüsü kabul edilen ve bilgi felsefesi ile ön plana çıkan bir Yeni Çağ filozofudur. Bu makalede felsefe tarihinde köşe başını tutan filozoflardan olan İbn Sînâ ve Descartes’ın bilgi anlayışları ele alınmıştır. Girişte filozofların bilgi meselesine genel yaklaşımları verilmiş, takip eden bölümde filozoflara ait bilgi kuramları incelenerek, sonuçta karşılaştırmalı bir değerlendirme yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: İbn Sînâ, Descartes, Bilgi, Bilgi felsefesi, Faal Akıl, Akıl.

-

Living in the Middle Ages, Ibn Sînâ was a philosopher who gave many valuable works throughout his life, and has been very influencial in the Eastern and Western parts of the world throughout centuries. Like in every field of philosophy, he also molded a systematic theory in epistemology, and thus presented a unique and way-out epistemic understanding. As for René Descartes, he was a philosopher of the New Age, representing a quintessential shift in the history of European philosophy; hence was regarded as one of the salient figures of Modern philosophy. Like Avicenna, he gave special place and weight to epistemology in his works. In this article, the epistemological understandings of Ibn Sina and Descartes, both of who were the corner stones of the history of philosophy, will be examined in details. In the first part of the study, general approaches of the two philosophers to epistemology has been made subject matter; in the latter part, their respective epistemological theories have been presented; and in the last section, a general comparison and evaluation has been carried out
Keywords:

-,

___

  • Cevizci, Ahmet, Felsefe Tarihi, İstanbul, Say Yayınları, 2011.
  • Cottingham, John, Descartes Sözlüğü, çev. Bülent Gözkan, v. dgr., Ankara, Doruk Yayıncılık, 2002.
  • Descartes, René, Discourse on MethodandtheMeditations, çev. F. E. Sutcliffe, London, Penguin Books, 1968.
  • Descartes, René, Aklını İyi Kullanmak ve Bilimlerde Doğruyu Aramak İçin Metod Üzerine Konuşma, çev. Mehmet Karasan, Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, 1997.
  • Descartes, René, Felsefenin İlkeleri, çev. Mehmet Karasan, İstanbul: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, 1988.
  • Descartes, René, İlk Felsefe Üzerine Metafizik Düşünceler, çev. Mehmet Karasan, İstanbul: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, 1998.
  • Descartes, René -, Descartes’ Meditations (Preface, 1-6), çev. John Veitch, 1901, www.wright.edu/cola/descartes/preface.html (01.08.2014).
  • Descartes, René, Aklı Yönlendirme Kuralları Yöntem Üzerine, çev. Can Şahan, İstanbul: Kuram Yayınları, t.y.
  • Descartes, René, The Philosophical Writings of Descartes, Vol. I, çev. John Cottingham vd., Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
  • Descartes, René, Regulae ad Directionem İngenii, İdea Yayınevi, İstanbul, www.ideayayinevi.com/metinler/regulae/desk01l.htm (01.08.2014).
  • Descartes, René, Ahlak Üzerine Mektuplar, çev. Mehmet Karasan, Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, 1992.
  • Druart, Thérêse-Anne, “TheSouland Body Problem: Avicennaand Descartes”, Arabic Philosophy an dthe West, ed. Thérêse-Anne Druart, Washington, D.C., Georgetown University Press, 1988, s. 29-34.