BAHÂÎLİK, BAHÂÎLİĞİN GÖRÜŞLERİ, İSLÂM DÜŞÜNCESİNDEKİ YERİ VE ONA DAİR BAZI YORUMLAR

İslâmî düşünce bağlamında itikadî-fıkhî yorum ve görüşlerin, erken yıllarda başladığını söylememiz mümkündür. Kur’an’ın lâfzî tarafına müdahale edemeyen bazı kişi ve fırkalar, hiçbir kaide ve kurala bağlı kalmadan Kur’an’ı tevil etmiştir. Hatta bu yorumların öncülerinden bazısı, risaletin bitmediğini iddia edecek kadar ileri gitmiş, kendini peygamber konumunda lanse etmiş, Kur’an’ı da maksadının dışında yorumlamıştır. Bu tür akımlar, tarihi süreç içinde hep olagelmiştir. Söz konusu akımlardan biri de Bahailik’tir. Batınîlikten beslenen bu akımın öncüsü (1817–1892) tarihleri arasında yaşamış olan Mirza Hüseyin Bahâullah’tır. Bahaîliğin, tahrif etmediği Kur’an ayeti neredeyse yok gibidir. İman, namaz, oruç, hac ve zekât gibi İslâm’ın ana dinamiklerini tamamen değiştiren bu akım, İslam coğrafyası dışında birçok kesimler tarafından da desteklenmiştir. Bu çalışmada Bahâullah’ı ve Bahaîliğin temel düşüncelerini, felsefesini, emir–yasaklarını ve ibadet şekillerini ele alacağız.

BAHAISM, VISIONS OF IT, ITS PLACE IN THE ISLAM AND SOME COMMENTS CONCERNING IT

It is possible to say that in this history of Islamıc thought, assesment and comments on belief have began in early years. Some people and groups who could not make any modificstions on Quran words explained the verses without considering any method ory system. Even, some of the pinoneers of this opinion claimed that the prophethood time has not been finished. Even they declared themseves as prophets. They translated the verses far from its purpose. These kind of political currents have always been during the procers of history. One of this current is Bahaism. Mirza Hosayin Bahaollah who lived between (1817- 1892) is the leader of this current which has drown inspiration from Batinism. Nearly there are no any of Quran that have not been changed by Bahaism. The legion who changed the main dynamics of Islam such as faith, prayer, fasting, hajj anda offering have been recpected by many people who live in out side of Islamıc geography 

___

  • Abdülhamid, Muhsin, İslâm ’a Yönelen Yıkıcı Hareketler-Babilik ve Bahaîliğin İçyüzü- çev. Yeprem, M. Saim – Güleç, Hasan, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1986.