TÜRKİYE SİNEMASININ BUGÜNÜ: SİSTEMSEL ELEŞTİRİ DÜZLEMİNDE “BAĞIMSIZLIK” ZİNCİRİ

Türkiye sinemasını; özellikle 50’li yıllardan sonra Lütfi Ö. Akad’la başla-yıp Metin Erksan ve Yılmaz Güney’le devam eden “toplumcu sinema” anlayışının bugünkü sinemamıza olan etkisi üzerinden değerlendirmek kuşkusuz daha doğru bir söylem olacaktır. Özellikle 1990’lı yıllarda baş-layan “1. Bağımsız Sinemacılar” anlayışı ile 2000’li yıllarda devam eden “2. Bağımsız Sinemacılar” anlayışını geçmişin izleğinden hareketle geniş bir perspektifle değerlendirme bu makalenin ana eksenini oluşturmakta-dır. “1. ve 2. Bağımsız Sinemacılar” tanımı üzerinden, “Yeni Sinema Hareketi “ ile “Başka Sinema” oluşumunu da destekleyen nedenlerin ve sonuçlarının ele alındığı bu çalışmada, “auteur” sinemacı anlayışı ile “yapımcı-senarist yönetmen” ilişkisi üzerinden 90’lı yıllardan günümüze Türkiye sinemasının perspektifi ve sorunları makalenin izleği üzerinde önemli yer tutmaktadır. Makalenin 2. Bölümünü ise , Yeşilçam Dönemi “yapımcı-dağıtım ve işletmeci” zincirinin kıskacında “yönetmen” kavra-mının kağıt üzerinde yer aldığı süreçten bugün gelinen “yapımcı-senarist-yönetmen” kimliğinin aynı çatı altında toplanması ve bir sektör olamama durumunun, dağıtım zinciri tekel yapısı oluşturmaktadır. AVM’leştirilen sinema anlayışıyla bugün karşılaştığımız durum tesbiti sistem eleştirisi ile ele alınarak, genel değerlendirme notları arasında bulunmaktadır. Literatür tarama yöntemiyle ele alınan makalede amaç geçmişle bağlantıyı kurarak bugünü doğru tanımlamaktır.

TURKISH CINEMA TODAY: “INDEPENDENCE” CHAIN IN THE LIGHT OF SISTEMIC CRITIC

At the stage of evaluating Turkish cinema, considering the influence of socialist realist understanding which is the period starting from Lüt-fiÖmerAkad and continued with MetinErksan and Yılmaz Güney after 1950’s, would be appropriate. The main axis of this paper is retrospec-tively examining 1st Independent Cinema comprehension starting with 1900’s as well as 2nd Independent Cinema comprehension of 2000’s. In this study, cause and effects of the development process of New Cinema Movement and Another Cinema will be discussed by considering the def-initions of 1st& 2nd Independent Cinemas. The paper will also focus on the concept of auteur and the producer-scriptwriter-director relationship. Therefore, disposition of Turkish Cinema after 1990’s and the problematic issues related to it are significantly important in terms of addressing the issues mentioned below.The second part of the paper is consisting of the sector’s supplying chain monopoly which has not been able to become truly a sector yet. Because the concept director is on paper only since Yeşilçam Era which was cornered by “producer-supplier and manager-ship” chain. The corruption of cinema that is gradually turned into a sort of shopping mall as well as today’s condition faced together are broadly evaluated in the light of a critic of this system.The article, which is hand-led by literature review method, is a compilation.

___

  • Atam,Zahit, “Türkiye Sinema Tarihini Yeniden Yazmak”, Yeni İnsan/Yeni Sinema Dergisi, Bahar-Yaz 2004
  • Ayça, Engin, 1992, “Türk Sineması Seyirci İlişkileri”, Kurgu Dergisi, sayı:11
  • Daldal.Aslı, 2005, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik” İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Erksan, Metin (1985) Türkiye’de EntelijansiyaYok, Ve Sinema dergisi, Kitap 1, İstanbul: Hil Yayınları.
  • Evren, Burçak, 1985, “Arabesk Olayı ve Sinema”, Gelişim Sinema Dergisi, Sayı:14
  • Esen Kuyucak, Şükran, 2012,”Türkiye Sineması’nın 90’lı Yılları”, editör Deniz Yavuz, “Türkiye sinemasının 22 yılı:1990-2011”. İstanbul: Antrakt Sinema Kitaplığı.
  • Güvemli Zahir, 1961, “Sinema Tarihi”, Ankara, Varlık Yayınları.
  • Kolker, R. 2011, Film, Biçim ve Kültür, Ed. Ertan Yılmaz, İstanbul: Deki Yayınları.
  • Onaran, Alim Şerif, 2001, LütfiÖmer Akad’ın Sineması, Ankara:Altın Portakal Kültür ve Sanat vakfı.
  • Pösteki, Nigar (2005), Türk Sinemasına Yeni Bir Bakış: Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları.
  • Refiğ Halit, 1971, Ulusal Sinema Kavgası, İstanbul:Hareket Yayınları
  • Saydam, Barış, 2011, “GiovanniScognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam”, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Scognamillo. G,Yeni Film Dergisi, Sayı 5, Nisan-Haziran 2004, “Yeşilçam Mitolojisi” .
  • Scognamillo, G. 1987,Türk Sinema Tarihi –İstanbul:Kabalcı Yayınları
  • Scognamillo, Giovanni, 1987, Türk Sinema Tarihi Cilt 2, İstanbul: Metis Yayınları
  • Şener, Erman, 1970, “Yeşilçam ve Türk Sineması”, İstanbul:Kamera Yayınları
  • Tunalı Dilek, 2006, “Batıdan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram”, Anka- ra,:Aşina Kitaplar.
  • Yasalar Turgut, Antrakt Dergisi,Sayı 1, Ekim 1991, Dosya: Lütfi Akad
  • Yavuz, Deniz, 2012, “Türkiye sinemasının 22 yılı:1990-2011”. İstanbul: Antrakt Sinema Kitaplığı
  • Yavuz, Deniz, 2013, 2000’li yıllar Türkiye Sineması, Antalya:Antalya Kültür sanat Vakfı
  • Yıldırım, Müjgan, 2013, Evrensel Gazetesi, 19 Ocak, “Sinema Hareketleniyor” MAKALE
  • Güngör Arif Can, 2012, “Auteur Kavramı ve Metin Erksan Sineması”, International Journal of SocialScience, 30. Sayı, Kış
  • Kasım M, Atayeter D, “1960’lı yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik”, e- GİFDER dergisi, Sayı:4, Eylül 2012.
  • Özön, N, 1966, “Türk Sinemasına Eleştirmeli Bakış”, Yeni Sinema Dergisi.
  • Yıldırım, Müjgan, 1991, “İlk Türk Filmini Kimin Çektiği Bilinmiyor”, Tempo Dergisi, Nisan, Sayı:16- (Evren B, 2000, “ Sigmund Weinberg, Türkiye’ye Sinemayı Ge- tiren Adam, İstanbul” kitabında makale olarak yayımlanmıştır.)
  • ELEKTRONİK KAYNAK-MAKALE
  • Çetin, Sabahattin, 2013, “Türkiye Sinemasını Bekleyen Tehlike: Sinema Salonlarında Tekelleşme”, www.sadibey.com, (erişim tarihi: 17 ağustos 2017).
  • Kara Mesut(2012) “ Toplumsal Gerçekçi Sinema Metin Erksan’la Başlar, İnternet sitesi/ Sadibey.com (Erişim tarihi 15 Ağustos 2017)
  • Nihan Ölmez, 2012, “Türk Sineması’nın “En…” Yönetmeni: Metin Erksan”, www. Filmhafizasi.com (erişim tarihi 17 Ağustos 2017)
  • Saydam Barış, 2016, “2016 da Bağımsız Sinemanın Durumu”,www. tsa.org.tr (erişim 17 Ağustos 2017)
  • Saydam Barış, 2015, “2014-15” Yılında Bağımsız Türk Sineması”,www.tsa.org.tr,(erişim tarihi: 17 ağustos 2017)
Kesit Akademi Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti.
Sayıdaki Diğer Makaleler

TURİZM AÇISINDAN YÖRESEL YEMEKLERİN PAZARLAMA ARACI OLARAK KULLANILMASI: KARAMAN İLİ ÖRNEĞİ

Serkan AYLAN, Meral İŞ, Pınar YEŞİLÇİMEN

TÜRKİYE SİNEMASININ BUGÜNÜ: SİSTEMSEL ELEŞTİRİ DÜZLEMİNDE “BAĞIMSIZLIK” ZİNCİRİ

Müjgan YILDIRIM

ENGELLİ BİREYLERİN YOKSULLUK İLE MÜCADELESİNDE GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER

Ekrem AKBUĞA, Murat ELİÖZ, Ali TEKİN, Mehmet ÇEBİ

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DERS BAŞARISINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN KARAR AĞACI TEKNİKLERİ İLE BELİRLENMESİ DETERMINATION OF FACTORS AFFECTING COURSE SUCCESS OF UNIVERSITY STUDENTS BY DECISION PAPER TECHNIQUES

Şengül CAN, Tuncer ÖZDİL, Cengiz YILMAZ

İNGİLTERE’DE ÖĞRETMEN STANDARTLARI VE COĞRAFYA EĞİTİMİ TEACHER STANDARDS AND GEOGRAPHY EDUCATİON İN ENGLAND

Vedat ŞAHİN

EKOLOJİK OTELLERİN ETKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ ÖRNEK EKOLOJİK OTELLER

Murad Alpaslan KASALAK, Dilara BAHTİYAR

RTÜK’ÜN ÇOCUKLARA YÖNELİK KARARLARININ ÇOCUK VE TELEVİZYON İLİŞKİSİ YÖNÜYLE İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE İNCELENMESİ

Onur KAFADAR

İSRAİL PROPAGANDA AFİŞİ ÇALIŞMALARI ÜZERİNDEN BİR GRAFİK SANATÇISI İNCELEMESİ; DAVİD TARTAKOVER

Tuğba GAYRET

ANTHONY BURGESS’İN OTOMATİK PORTAKAL ADLI ROMANINDA ŞİDDET VE SOSYAL ÖĞRENME

Ayla OĞUZ

TÜRKMEN TÜRKÇESİNDE -XP ZARF-FİİL EKİNİN KULLANIM ÖZELLİKLERİ VE İŞLEVLERİ

Emre TÜRKMEN