SEVİNÇ ÇOKUM’UN ROMANLARINDA ŞAHISLARIN SUNUMUNDA KULLANILAN TEKNİKLER

Romanda şahısların ayrıntılı ve başarılı sunulması büyük önem arz eder. Çünkü romanda, seçilen şahıslar vasıtasıyla hem mesajın iletilmesi hem de bir fikre yaşanmışlık kazandırılması sağlanır. Bir anlatıda kurgulama görevini üstlenen yazar, ele aldığı temanın gerektirdiği yönde bir düzen kurabilmek için şahsını buna göre kurgular. Bu temanın gözler önünde sergilenişini sağlayıp onu anlaşılır kılan unsur da insandır. Zaten anlatı içinde olay örgüsünü belirleyen iletişim ortamının oluşması, kurgulanan şahısların varlığına ve eylemine bağlıdır. Bu açıdan anlatı şahısları bütün yönleriyle tamamlanmış şekilde okura tanıtılmalıdır. Bu da ancak birtakım teknikler sayesinde gerçekleşir. Bu çalışmada bir anlatıda şahısların tanıtımında kullanılan tekniklerden kısaca bahsedildikten sonra, Sevinç Çokum’un romanlarında şahısların sunumunda kullanılan teknikler tespit edilmeye çalışılmıştır.

THE TECHNIQUES USED IN THE PRESENTATION OF PERSONS IN SEVİNÇ ÇOKUM’S NOVELS

In the novel, detailed and succesfull submission of the persons are of great importance. Because in the novel, with the selected persons, the transmission of the message as well as life experiences give to an idea is provided. In a narrative, with the task of editing the author, in order to establish an order in the direction required of the theme accordingly fictions the person. Provides understanding of the theme, by provides presentation of this theme in front of the eye. Already, in narrative, the formation of communation medium determining the chain of event, depends on the action and presence of edited people. In this respect, persons of narrative should be presented to the reader in all aspects of the completed form. This can only be accomplished by some of the techniques. In this study, a narrative, the techniques used in the presentation of persons after briefly mentioning, the techniques used in the presentation of persons in Sevinç Çokum’s novels tried to be determined.

___

  • Aristoteles (2006). Poetika (Çev. İsmail Tunalı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ay, İlknur (2014). Sevinç Çokum’un Roman Tekniği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Chatman, Seymour (2009). Öykü ve Söylem (Çev. Özgür Yaren), Ankara: de ki Yayınları.
  • Çakır, Hasan (2002). Öykü Sanatı (2. Baskı), Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çokum, Sevinç (1978). Zor, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • _________(2012). Bizim Diyar, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • ________ (1993). Hilâl Görününce, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________(2009). Ağustos Başağı, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________ (1999). Çırpıntılar, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________ (1999). Karanlığa Direnen Yıldız, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________ (2008). Deli Zamanlar, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________(2010). Gülyüzlüm, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________(2004). Gece Rüzgârları, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________(2009). Tren Burdan Geçmiyor, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • _________ (2012). Arada Kalmış Tebessüm, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • __________(2011). Lacivert Taşı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • __________(2013). Çok Yapraklı İlişkiler, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Forster, E. M. (1985). Roman Sanatı (Çev. Ünal Aytür), İstanbul: Adam Yayınları.
  • Kantarcıoğlu, Sevim (1988). Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, Ankara:Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (2000). Hikâye Tahlilleri (7. Baskı), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kolcu, Ali İhsan (2010). Edebiyat Kuramları (2. Baskı), Erzurum: Salkım Söğüt Yayınları.
  • Plısnıer, Charles (2003). Roman Üzerine Düşünceler (Çev. Hilmi Uçan), Ankara: Hece Yayın- ları.
  • Pospelov, Gennady (2005). Edebiyat Bilimi (Çev. Yılmaz Onay), İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Stevıck, Philip (2010). Roman Teorisi (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara: Akçağ Yayınları. Tekin, Mehmet (1989). Roman Sanatı ve Romanın Unsurları, Konya: Selçuk Üniversi- tesi Yayınları.