SEMRA AKTUNÇ’UN “KOMŞU” ADLI KÜÇÜREK ÖYKÜSÜNDE BİREYSEL VE SOSYAL HAYAT

Küçürek öykü, sıkıştırılmış anların yoğunluğunu az kelime ile anlatan bir mahiyete sahiptir. Yapısı ve içeriği itibariyle, okuyucunun zihninde aynı anda birden fazla kavramı ya da durumu çağrıştıran farklı bir edebi türdür. Kendine özgü niteliği ve yapısı, bu metinlere çok yönlü bakış açısıyla yaklaşmayı gerekli kılar. Bu nedenle, küçürek öykü incelemesinde okuyucunun perspektifi ve yaklaşım yöntemi oldukça önemlidir. Günümüz yazarlarından Semra Aktunç, bu türde başarılı ürünler verir. “Komşu” adlı küçürek öyküsünde, karakterler üzerinden verdiği birkaç kelimelik mesajla, gündelik kuşatma altındaki insanın trajik durumunu yansıtır. Metinde, yazarın alımladığı anlık görüntüde hapis kalan kişiler, tekdüzeliğin donukluğunda yaşamını idame ettirirler. Metnin en önemli figürü Nizamettin Bey ve diğer karakterlerin durumları durağan bir atmosferde gösterilir. Yazar, vurucu cümlelerle, okuyucuyu özel bir andan genel yaşantıya ulaştırmayı amaçlar.

INDIVIDUAL AND SOCIAL LIFE IN SEMRA AKTUNÇ'S SHORT-STORY NAMED "NEIGHBOR"

The short story has a nature that tells the intensity of compressed moments with few words. In terms of its structure and content, it is a different literary genre that evokes more than one concept or situation at the same time in the reader's mind. Its unique nature and structure make it necessary to approach these texts from a multi-faceted perspective. For this reason, the perspective and approach method of the reader are very important in the short story analysis. Semra Aktunç, one of today's authors, gives successful products of this type. In her short - story called “Neighbor”, she reflects the tragic situation of the person under everyday siege with a few words of messages on the characters. Persons who are imprisoned in the text, in the snapshot taken by the author, survive in the opacity of monotony. The states of Nizamettin Bey, the most important figure of the text and other characters, are shown in a static atmosphere. The author aims to convey the reader to a general life from a special moment with striking sentences.

___

  • Aktunç, Semra (2007), Komşu, Hece Öykü Dergisi, (Öyküde Sözcük Ekonomisi: Kısa Kısa(Küçürek) Öykü Özel Sayısı, S. 19, s. 14.
  • Burcu Yılmaz, Ebru (2011). ‚Hikaye ve Romanlarda Sembol Dilinin Görüntüleri Üzerine Bir Değerlendirme‛, Bilig, S. 56, s. 45-56.
  • Deveci, Mutlu (2012), Ferit Edgü Varoluş ve Bireyleşme, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Devellioğlu, Ferit (2003), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Kitabevi.
  • Emre, İsmet (2012), Edebiyat Bilimi 1, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fromm, Erich (2015), Özgürlükten Kaçış, Şemsa Yeğin, (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.
  • Gasset, Ortega y (2014), İnsan ve Herkes, Neyire Gül Işık, (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gürbilek, Nurdan (2016), Vitrinde Yaşamak, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Korkmaz, Ramazan ve Mutlu Deveci (2017), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür: Küçürek Öykü, Anka- ra: Akçağ Yayınları.
  • Özcan, Tarık (2013) ‚Ard Zamanlı Bir Geçiş: Kelile ve Dimne’den Küçürek Öyküye‛, Erdem Dergisi, S. 65, s. 23-31.
  • Randall, William L. (2010). Bizi “Biz” Yapan Hikâyeler, Ş. Süer Kaya, (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.