JOAQUIN RODRIGO'NUN KLASİK GİTAR ESERLERİNDE NEOKLASİZM’İN ETKİSİ

Joaquin Rodrigo'nun 1901-1999 müzikal yaklaşımları incelendiğinde M. de Falla’dan 1876-1946 devraldığı ulusalcılık özelliğini bütün eserlerine yansıttığı gözlemlenmektedir. Bestecilik kariyeri oldukça üretken olan Rodrigo'nun müzikal kimliği üzerinde Neoklasizm etkisi son derece güçlüdür. Bu etki bestecinin klasik gitar eserlerinde sıklıkla görülmektedir Bu çalışmada ilk olarak bestecinin yaşamı özetlenmiş ardından eserleri üzerinden yaratıcılık portresi incelenmiştir. Neoklasizm’in müzik sanatı içerisindeki yeri açıklanmış, ek olarak oluşum ve gelişim süreçleri örnekler aracılığıyla sunulmuştur. Ayrıca İspanyol müziği içerisinde Neoklasizm etkilerine yer verilmiştir. Son bölümde ise ise J. Rodrigo’nun klasik gitar eserleri üzerindeki Neoklasizm’in etkisi incelenmiştir. Bestecinin kullandığı teknikler ve yaklaşımlar belirlenmiş eserler üzerinden tartışılmış ve örneklendirilmiştir. Çalışma içerisinde nota ve fotoğraf gibi görsel medya materyalleri kullanılmıştır.

NEOCLASICAL EFFECTS ON JOAQUIN RODRIGO'S CLASSICAL GUITAR WORKS JOAQUIN RODRIGO'NUN KLASİK GİTAR ESERLERİNDE NEOKLASİZM’İN ETKİSİ

When Joaquin Rodrigo's 1901-1999 musical approaches were examined, it is observed that he reflected the nationalism inherited from M. de Falla 1876-1946 . Neoclassical influence on Rodrigo's considerably productive musical identity is highly strong. This influence is often observed in his classical guitar works. This study primarily began with the summarization of the composer's life. After that, his creativity portrait were examined through his works. The place of Neoclassicism in music and its formation and development processes were presented through the examples. Furthermore, Neoclassical influences in in Spanish music were explained. In the last part, the effect of Neoclassic on J. Rodrigo's classical guitar works were examined. Techniques and approaches applied by the composer were discussed and exemplified through the selected works. In this study visual media materials such as scores and photographs were used.

___

  • Aktüze, İ. (2003) Müziği Okumak (1. Cilt) İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Aslan, G. (2011) Ortaçağdan Günümüze Modernite: Doğuşu ve Doğası,Adıyaman Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4/7. Donıs, J. A. (2005) The Musicologist Behind The Composer: The Impact of
  • Historical Studies Upon The Creative Life in Joaquin Rodrigo’s Guitar Compositions, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Florida: Florida Üniversitesi Feridunoğlu, Z. L. (2005) İz Bırakan Besteciler, İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Grıffıhs, P. (2010) Batı Müziğinin Kısa Tarihi, (M. H. Spatar, Çev.) İstanbul: İş Bankası Yayınları
  • İlyasoğlu, E. (1994) Zaman İçinde Müzik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Kaygısız, M. (1999) Müzik Tarihi Başlangıcından Günümüze Müziğin
  • Evrimi, İstanbul: Kaynak Yayınları Önder, T. (2012) Joaquin Rodrigo'nun Fantasia Para un Gentilhombre İsimli Eserinin Müzikal ve Teknik Açıdan İncelenmesi, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul: T.C. Mimar
  • Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Say, Ahmet. (2008) Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır?, İstanbul: Evrensel Basım Yayınevi
  • Selanik, C. (1996) Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Sözer, V. (1996) Müzik-Ansiklopedik Sözlük, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Şişman, Ahmet. (2006) Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş, İstanbul: Literatür Yayınları