FAKİR BAYKURT’UN ROMANLARINDA ALEVİ ve SÜNNİ ÇATIŞMA MA SI ALEVİ SUNNİ HARMONY İN THE NOVELS OF FAKİR BAYKURT

Fakir Baykurt 1950 sonrasında yazdığı romanları, öyküleri, şiirleri denemeleri, çocuk kitapları, halk masalları, değerlendirme yazıları ile dikkati çeker. Köy romanı ile 1950'lerden 1970'lerin sonlarına kadar Türk edebiyatının en popüler ismi olarak kalmayı başaran Fakir Baykurt'un eserlerinin temel amacı; köyün ve köylülerin yaşamını belgeye dönüştürmektir. Köy ve köylü yaşamını romanının temel konusu yapan Fakir Baykurt, Alevilerin kültür zenginliğini ön plana çıkaran romanlar da yazmıştır. Kaplumbağalar ve Yarım Ekmek romanlarında, Aleviler ve Alevilik romanın dokusunda önemli bir yer tutar. Fakir Baykurt’un özellikle Kaplumbağalar romanında Alevi topluluğuna ait değerler önemli ölçüde romana girer. Yarım Ekmek’te ise bir kadının- Kezik Acar’ın- yaşam öyküsü etrafında Alevi dünyası romana malzeme olur.

ALEVİ SUNNİ HARMONY İN THE NOVELS OF FAKİR BAYKURT FAKİR BAYKURT’UN ROMANLARINDA ALEVİ ve SÜNNİ ÇATIŞMA MA SI

Fakir Baykurt, 1950 after his novels, stories, poems, essays, children’s boks, folk tales and evaluation of vritings have attracted attention. Until the late 1970s to the 1950s with the village novel in Turkish literature representing the most popular area. Fakir Baykurt’s main aim of his work is to shed light on the village and peasant life. Villages and villagers who do basic issues of life novel Fakir Baykurt, highlighting the richness of Alevi culture also has written a novel. “Turtles” and “Half of Bread” in the novels, Alevis and Alevi has an important place in the novel. Fakir Baykurt’ especially “Turtles” in the novel, all the values belonging to the Alevi community enters the novel. Author spread between the Alevi religious community source beliefs, myths and rituals in the novel gives. “Half of Bread” in the story of a woman’s life around-Kezik Acar, Alevi world is the subject of the novel.

___

  • Aktaş, Şerif (1984). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Birlik Yayınları.
  • Andaç, Feridun (1997). Aydınlanmanın Işığında Sanat İnsanlarımız III Fakir Baykurt, İde Yayınları.
  • Aytaç, Pakize (2008). “Alevî-Bektaşî Felsefesinde Yer Alan Ana Metaforlar Üzerine Bir Değerlendirme”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 46(131-152).
  • Aytaş, Gıyasettin (2012). Cumhuriyet Devri Türk Romanında Alevîlik Algısına Yönelik Tespit ve Yorumlar, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, Sayı 64
  • Baykurt, Fakir (1967). Kaplumbağalar, Remzi Kitabevi
  • Baykurt, Fakir (1971). Kaplumbağalar, Remzi Kitabevi
  • Baykurt, Fakir (1977). “Romancının Çalışması, Türk Dili, Mart 1977
  • Baykurt, Fakir (2000). Özyaşam 5, Bir TÖS Vardı, Papirüs Yayınları.
  • Baykurt, Fakir (2002). Özyaşam 7, Sıladan Uzakta, Papirüs Yayınları.
  • Baykurt, Fakir (2007). Yarım Ekmek, Literatür Yayınları
  • Erseven, İlhan Cem (2005). Çağdaş Türk Romanı ve Öyküsünde Aleviler, İstanbul: Alev Yayınları
  • Eyüboğlu, İsmet Zeki (2012). Bütün Yönleriyle Tasavvuf Tarikatlar Mezhepler Tarihi, İs- tanbul: Derin Yayınları.
  • Forster, E.M.(1982). Roman Sanatı, çev: Ünal Aytür. İstanbul: Adam Yayıncılık
  • Karabela/Şermet, Sevim(2007). Fakir Baykurt Hayatı ve Romanları Üzerine Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, An- kara.
  • Pultar,Gönül; Sünter, Selim (2002). Fakir Baykurt' u Anarken Kardeşim Yaralısın, Tetragon Yayınları.
  • Stevick, Philip (1988). Roman Teorisi, çev: Sevim Kantarcıoğlu. Ankara: Gazi Üniversite- si Yayınları.
  • Yalçın, Alemdar (1992). Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı, Ankara: Günce Yayınları