Phaidon’da Hastalık ve Şifa: Platon’un Hastalığı ve Sokratik Terapi

Sokrates’in ölmeden önce dostlarıyla geçirdiği son anlarının anlatıldığı Phaidon’un dramatik finali, onun son sözlerinin zindanda yankılanmasıyla birlikte etkisini daha da arttırır: “Asklepios’a bir horoz borcumuz var; ödeyin bunu, sakın ihmal etmeyin.” Antik Yunan’da şifa tanrısı olarak bilinen Asklepios’a bir adak olarak anlaşılan bu söz çoğunlukla Sokrates’in, yaşamı hastalık, ölümü de şifa olarak gördüğü şeklinde yorumlanmıştır. Bu makalede diyaloğun iç bütünlüğü dikkate alınarak bu görüşün sıhhati tartışılacak, Sokrates’in diyalogta bulunanların hastalıklarına nasıl ve ne şekilde çare aradığı hususu, kendisini de diyaloğa hasta olarak yerleştiren Platon’un Asklepios ile olan ilişkisi üzerinden irdelenecektir.

Disease and Healing in the Phaedo: Plato’s Disease and the Socratic Therapy

The dramatic finale of the Phaedo in which Socrates’ last moments with his friends before his death are told increases its impact with the echoing of his last words in prison: “We owe a cock to Asclepius, pay it and do not neglect it.” This word understood as a dedication to Asclepius known as the god of healing in Ancient Greek, has been usually interpreted as Socrates’ view of life as disease and death as healing. In this article, the soundness of this view will be discussed by taking into account the integrity of the dialogue and how/in what way Socrates seeks a cure for the illnesses of those in the dialogue. In this study, the relationship between Plato, who placed himself as a patient in the dialogue, and Asclepius will also be examined.

___

  • Aygün, Ö. (2018). Yaygın Platon Okumasının Bir Eleştirisi. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 31, 57-91.
  • Burnet, J. (1911). Plato’s Phaedo. Oxford: Clarendon Press.
  • Clark, P. M. (1952). A Cock to Asclepius. The Classical Review, 2, 146.
  • Crooks, J. (1998). Socrates’ Last Words: Another Look at an Ancient Riddle. The Classical Quarterly, 48 (1), 117-125.
  • Foucault, M. (2018). Hakikat Cesareti (çev. A. Beyaz). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Foucault, M. (2019). Öznenin Yorumbilgisi: Collége de France Dersleri 1981-1982 (çev. F. Keskin). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Haşlakoğlu, O. (2016). Platon Düşüncesinde Tekhné: Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Kanayama, Y. Y. (2019). Socrates’ Humaneness: What His Last Words Meant. Frontiers of Philosophy in China, 14 (1), 111–131.
  • Lampe, K. (2010). “Socratic Therapy” from Aeschines of Sphettus to Lacan. Classical Antiquity, 29 (2), 181-221.
  • Most, W. G. (1993). A Cock for Asclepius. The Classical Quarterly, 43 (1), 96-111.
  • Nietzsche, F. (2003). Şen Bilim (çev. L. Özşar). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Nietzsche, F. (2014). Putların Alacakaranlığı (çev. İ. Z. Eyüboğlu). İstanbul: Say Yayınları.
  • Orhan, Ö. (2015). Jacob Klein’da Tortulaşma, Eğitim ve Platon’a Dramatik Yaklaşım. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 19, 259-280.
  • Peter, F. E. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü (çev. ve yay. haz. H. Hünler). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Platon (2002). Devlet (çev. H. Demirhan). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Platon (2005). Euthyphro, Apology, Crito, Phaedo, Phaedrus – Vol. 1 (trans. H. N. Fowler). Cambridge: Harvard University Press.
  • Platon (2013a). Sokrates’in Savunması – Diyaloglar (çev. N. Berkes). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Platon (2013b). Kriton – Diyaloglar (çev. T. Gökçöl). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Platon (2015). Mektuplar (çev. F. Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2020). Phaidon (çev. N. Kalaycı). İstanbul: Pharmakon Yayınevi.
  • Ricciardone, C. T. (2019). What is the Meaning of Socrates’ Last Words? A Multifaceted Approach. Ancient Philosophy, 39, 1-27.
  • Suvak, V. (2016). Socratic Theraphy: The Role of Socrates. Philosophia, 46, 88-100.
  • Temizkan, V. (2015). Platon’un Felsefesinde Ruhun Doğası ve İşlevleri Üzerine Bir İnceleme [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.