Küreselleşme Sorunu "Ötekilik" ve "Karşı-Ötekiler"

Küreselleşen dünyanın önerdiği farklılıkların birlikteliği fikri uygarlıklar arası işbirliğini sağlayacak yerde çatışmaları ortaya çıkarmıştır. Bunun nedeni Batı dü-şüncesinin belirlediği tarihsellik üzerine bu bakış açılarının oturmuş olmasıdır. Batılı toplumlar, kendilerini korumak amacıyla “öteki”ni üretmiştir. Bu durum Batılı olmayan toplumlarda ise “öteki” olmanın getirdiği kompleksle bir savunma mekanizmasına dönüşerek “karşı-ötekilik” yaratmıştır.

Problem of Globalisation "Otherness" and "Contra-Otherness"

The idea of the unity of nations propased by the globalisation of the world has brought about conflicts instead providing international cooperation. The reason for this was that these views turned into speech based on the “historicness” de-termined by the Western societies. Western societies created the concept of “otherness” in order to save (protect) themselves. This has brought about the concept of “contra-otherness” in non-Western societies due to their defence mechanism formed by the complex about being “other”.

___

  • CHOMSKY, Noam (2000) Dünya Düzeni: Eskisi Yenisi, çev. A. Çakıroğlu, T. Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • CLIFFORD, James (1987) “Of Other Peoples: Beyond The ‘Salvage’ Paradigm”, Discussions in Contemporary Culture, ed. Hal Foster, pp. 121–130, Seattle, Washington: Bay Press.
  • COHN, Bernard S. (1980) “History and Antropology: The State of Play” Comperative Studies in Sogiety and History, vol. 22/2, pp. 198–221.
  • ÇÜÇEN, Kadir (2005) “Felsefî Açıdan İnsan Haklarının Evrenselliği Sorunsalı”, Kaygı, 2005 Bahar, ss. 80-92
  • DERRIDA, Jacques (1982) Margins of Philosophy, trans. Alan Bass, Chicago University Press.
  • FANON, Frantz (2001) Yeryüzünün Lanetlileri, çev. L. Fevzi Topoaçoğlu, İstanbul: Avesta Yayınları.
  • FOUCAULT, Michel (1977) Language, Counter-Memory Practice: Selected Essays and Interviews, ed. Donald F. Bouchard, Ithace, New York: Cornell University Press.
  • FOUCAULT, Michel (1980) The History of Sexuality, vol. 1: An Introduction, Vintage Books.
  • FOUCAULT, Michel (1988) “Tecnologies of The Self”, Tecnologies of The Self: A Seminar with Michel Foucault, ed. L. H. Martin, H. Gutman and P. H. Hutton, pp. 16–49, Amherst: Massachusetts University Press.
  • HUTTON, Patrick H (1988) “Foucault, Freud, And Tecnologies of The Self”, Tecnologies of The Self as Seminar With The Michel Foucault, ed. L. H. Martin, H. Gutman and P. H. Hutton, pp. 121–144, Amherst: Massachusetts University Press.
  • KAÇMAZOĞLU, H. Bayram (2002) “Doğu-Batı Çatışması Açısından Globalleşme” Eğitim Araştırmaları, sayı: 6, ss. 44–55, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • LIBERMAN, Kenneth (1989) “Decentering the Self: Two Perspectives From Philosophical Antropology”, The Question of the Other, ed. Arleen B. Dallery and Charles E. Scott, pp. 127–142, Albany: New York State University Press.
  • LUTZ, A. Catherina & COLLİNS, L. Jane (2005) “National Geographic” i Doğru Okumak, çev. Mefkûre Bayatlı, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • ROBERTS, J. M. (1985) The Triumph of West, BBC: London.
  • SAID, Edward W. (1978) Orientalism, New York: Vintage Books
  • SAID, Edward W. (1993) Culture and Imperialism, New York: Knopf.
  • WILLIAMS, Patrick & CHIRISMAN, Laura (1994) Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader, New York: Colombia University Press.