Husserl Fen men l ı sine pr ler Kurmak

Bu makale usserl fenomenolo isine köprüler kurmayı ama lamaktadır. Bunun i in de usserl in karşılaştığıfelsefi problemlerden yola ıkacaktır. Makalede problemler ü başlık altında toplanmıştır. Bunlardan ilkiDescartes la başlayan modern felsefedeki ö ne merke lilik, ihin-madde duali mi ve yeni dünya anlayışıdır. kincisisi ise, on doku uncu yü yılda bilimlerin yükselişiyle birlikte karşımı a ıkan ontolo ik, epistemolo ikve metodolo ik yapıdır. Ü üncüsü de, bu yükseliş karşısında felsefenin yaşadığı meşruiyet problemidir. usserlmodern felsefedeki sorunları, bilincin kasıtlı olması, epokhe ve transandental indir eme ile ö meyi dener.Bilimlerin yükselişiyle karşılaştığı yapıya ise, her şeyin bilimsel bil iyle ele alınamayacağı, yaşama dünyasınınnedensellik ilkesine dayanarak anlaşılamayacağı ve bu bağlamda fenomenolo inin erekli olduğu düşüncesiyleitira eder. Felsefenin bilimler karşısında yaşadığı meşruiyet kri ini de hem felsefenin bundan böyletransandental fenomenolo i olduğu hem de bilimlere temel olduğu te iyle ö meyi dener.

Building Bridges t Husserl’s Phen men l gy

This article aims to build bridges to Husserl's Phenomenology. For that purpose, the article starts the path from philosophical problems that Husserl encounters. Problems are examined under three headlines in the article. First headline is subject-centrism, mind-matter dualism and understanding of a new world in modern philosophy that started with Descartes. Second is the ontological, epistemological and methodological entity that we encountered with the rise of sciences in the 19th century. While third headline being the justification problem that philosophy experienced with this arise. At this juncture, Husserl tries to solve problems in modern philosophy with epoche, deliberate consciousness and transcendental reduction. Meanwhile, he objects to the entity that he encountered with the rise of sciences, by saying not everything can be handled with scientific information, the living world cannot be understood through causality principle and in this context, phenomenology is necessary. He tries to solve the justification crisis that philosophy experiences facing sciences, through the thesis that philosophy is, from now on, transcendental phenomenology and a basis to the sciences.

___

  • CROWELL, teven . “What Is It to Think , Phenomenology of Thinking Philosophical Investigations Into the Character of Cognitive Experiences, ed. by T. Breyer&C. Gutland, London: Routledge.
  • HUSSERL, Edmund (1976). , Husserliana Den Haag: Martinus Nijhoff.
  • HUSSERL, Edmund (1982). Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology, trans. D. Cairns. The Hague: Martinus Nijhoff.
  • HUSSERL, Edmund (1997). Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe, ev. A. ay ı, Ankara: Türkiye Felsefe urumu.
  • HUSSERL, Edmund (2010). , ev. H. Tepe, Ankara: Bil esu ayıncılık.
  • KOCKELMANS, Josef J. . “Edmund usserl ve Fenomenolo i , Cogito, , stanbul: apı redi ayıncılık.
  • LEWIS, Michael&Staehler, Tanja (2019). Fenomenoloji, ev. . B. aplan, M. Demirhan, M. Türkan, . ahankaya, M. B. Gürsoy, Ankara: Fol Kitap.
  • MOHANTY. J. N. (2006). “Intentionality , A Companion to Phenomenology and Existentialism, ed. by M. A. Wrathall&H. L. Dreyfus, Oxford: Blackwell.
  • SMITH, David Woodruff . “Thinkin About This Individual , Phenomenology of Thinking Philosophical Investigations Into the Character of Cognitive Experiences, ed. by T. Breyer & C. Gutland, London: Routledge.
  • WRATHALL, Mark A. & Hubert L. DREYFUS . “A Brief Introduction to Phenomenolo y and Existentialism , A Companion to Phenomenology and Existentialism, ed. by M. A. Wrathall&H. L. Dreyfus, Oxford: Blackwell.
  • ZAHAVI, Dan (2019). Phenomenology the Basics, Newyork: Routledge.