Salgın Hastalıkların Karşısında Varoluşun Dayanağı Olarak Dayanışma

Zorlu dönem ya da durumlar karşılaştığında insan, varlığı ve varoluşunu gözden geçirir, yaşadıklarının ve kendisinin bilincine varır. Bilincin varoluşun anlamlandırılmasında rolü bu bağlamda ön plana çıkar. Varoluşun sonsuzluğu içinde varolanlar kendilerini sınırsız ve sonsuz bir şekilde gerçekleştirmek isterler. Diğer yandan hayat kendisini sonsuz çeşitlilikte ifade etmeye de yönelmiştir. Her var olan kendisini sınırsız/sonsuz şekilde gerçekleştirmeye çalışırken başkasının iradesiyle karşılaşır ve bu da bir çatışmaya neden olur. Bu çatışmada varlıklar kırılır, incinir. Kırılganlıkta bilinç kendisine yaşam alanı bulur. Aynı zamanda hayatın sonsuz çeşitliliğin kırılgan, narin bir canlanma sürecine ihtiyaç duyduğu da açıkça ortaya çıkar. Buradan hareketle varlığın özünde çatışma kadar dayanışmanın da olduğu görülür. Hayatın sürdürülmesi bir arada olmakla, birlikte eylemde bulunmakla ve uzlaşmakta söz konusu olur. Dayanışma ile eksikliklerin ve sorunların üstesinden gelinebilir. Bir değer ve bilinç varlığı olarak insan, dayanışma ile salgın gibi felaketlerin sorunların üstesinden gelebilecektir. Bu çalışmada salgın hastalıklarla baş etmenin yolu olarak dayanışmanın rolü incelenecektir. Dayanışma ile insanların kendisinden başka olan her şeyi araçsallaştırmaya yönelik tavrının önüne geçilmesinin ve varolma isteğinin kayıtsızlığının araçsallaştırıcı tavrına karşı duruşun dayanağı olarak dayanışmanın önemine değinilecektir.

Solidarity as the Basis of Existence in the Face of Epidemics

When challenging times or situations are encountered, man reviews his existence and being, and becomes conscious of himself and his experiences. The role of consciousness in making sense of existence comes to the fore in this context. Those who exist in the eternity of existence want to realize themselves in an unlimite and infinite way. On the other hand, life has tended to express itself in an infinite variety. While every being tries to realize itself in an unlimited / infinite way, it encounters the will of someone else, and this causes a conflict. In this conflict, beings are broken and hurt. Consciousness finds a living space in fragility. It also becomes clear that life's infinite variety requires a fragile, delicate process of revival. From this point of view, it is seen that there is solidarity as much as conflict in the essence of existence. Sustaining life is a matter of being together, acting together and compromising. Deficiencies and problems can be overcome with solidarity. As a being of value and consciousness human beings with solidarity will be able to overcome disaster problems such as epidemics. This study will examine the role of solidarity as a means of dealing with epidemics. With solidarity, it will be mentioned that the attitude of people towards instrumentalizing everything other than themselves can be prevented and the importance of solidarity as the basis of the stance against the indifference of the indifference of the desire to exist.

___

  • ARISTOTELES (2012). Nikomakhosa Etik, çev. Saffet Babür, 4. Basım, Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • BALTA, Evren (2020). “Salgın, Kriz ve Ulus Devlet”, Salgın: Tükeniş Çağında Dünyayı Yeniden Düşünmek, der. Didem Bayındır ss. 205-219, İstanbul: Tellekt, Can Sanat Yayınları.
  • BACON, Francis (1999). Novum Organon, çev. Sema Önal Akkaş, Ankara: Doruk Yayınevi.
  • BISWAS, Soutik (2020). “India Coronavirus: Can the Covid-19 Lockdown Spark a Clean Air Movement?”, Erişim Tarihi: 01.01.2021, (https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52313972).
  • CRAWFORD, Doroty (2019). Ölümcül Yakınlıklar, çev. Gürol Koca, İstanbul: Metis Yayınları.
  • GÖREGENLİ, Melek (2020). “Dünyayı Değiştirmezseniz O Sizi Değiştirir”, Salgın: Tükeniş Çağında Dünyayı Yeniden Düşünmek, Derleyen: Didem Bayındır ss. 173-182, İstanbul: Tellekt, Can Sanat Yayınları.
  • FOUCAULT, Michel (2000). Hapishanenin Doğuşu, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, 2. Basım, Ankara: İmge Yayınevi.
  • FOUCAULT, Michel (2002). Toplumu Savunmak Gerekir, çev. Şehsuvar Aktaş, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki (2017). Mevlevî Âdâb ve Erkânı, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • HEIDEGGER, Martin (2018). Varlık ve Zaman, çev. Kaan Ökten, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • KUÇURADİ, İonnia (2020). “Covid 19 Salgını Sırasında Dünyamızın Dününe, Bugününe, Yarınına Bir Kuş Bakışı”, Salgın: Tükeniş Çağında Dünyayı Yeniden Düşünmek, derl. Didem Bayındır ss. 155- 172, İstanbul: Tellekt, Can Sanat Yayınları.
  • KÜÇÜKÜSTEL, Selcen (2020). Ren Geyiği Türkleri Dukhalar, İstanbul: Kolektif Kitap.
  • MORTON, Timoty (2020). İnsan Türü, çev. Duygu Dölek, İstanbul: Profil Kitap.
  • NIKIFORUK, Andrew (2020). Mahşerin Dördüncü Atlısı, çev. Selahattin Erkanlı, 9. Baskı,İstanbul: İletişim Yayınları.
  • NUSSBAUM, C. M. (2007). “Beyond The Social Contract: Capabilities and Global Justice”, Oxford Development Studies, 32(1)/2007: 3-18.
  • RADKAU, Joachim (2020). Doğa ve İktidar, Global Bir Çevre Tarihi, çev. Nafiz Güder, 2. Basım, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • RAWLS, J. (2017). Bir Adalet Teorisi, çev. Vedat Ahsen Coşar, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • SEN, Amartya (2003). Etik ve Ekonomi, çev. Ali Süha, İstanbul: Doğan Kitap.
  • ÜNAL, Burcu ve Leyla GÜLSEREN (2020). “Covid 19 Pandemisinin Görünmeyen Yüzü: Aile İçi Kadına Şiddet”, Erişim Tarihi: 01.01.2021, (https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD-37973-LETTER_TO_EDITORUNAL.pdf), Klinik Psikiyatri, (23) (Ek 1), 89-94.
  • YILDIRIM, Mine ve Onur Akgül (2020). “Pandeminin Karanlık Tarafı: İnsan, Yaban, Yeryüzü”, Salgın: Tükeniş Çağında Dünyayı Yeniden Düşünmek, derl. Didem Bayındır, ss. 123-153, İstanbul: Tellekt, Can Sanat Yayınları.
  • VARLIK, Nükhet (2020). “Geçmiş Pandemileri Anlamak Neden Önemlidir”, Salgın: Tükeniş Çağında Dünyayı Yeniden Düşünmek,” derl. Didem Bayındır, ss. 15-43, İstanbul: Tellekt, Can Sanat Yayınları.