Eğitim Üzerine Anarşist Bir Yaklaşım: William Godwin ve Ulusal Eğitimin Eleştirisi

İnsan özgürlüğünü ön planda tutan ve her tür mutlakıyeti reddeden kural tanımaz bir düşünce olarak anarşizm, insanın biçimlendirilme süreci olarak eğitim anlayışına karşı çıkarak eğitimi özgürlüğün kazanımı ya da korunmasında bir araç olarak ele alır. Eğitim bir tahakküm mü yoksa bir özgürlük aracı mıdır? Bu sorunun yanıtı; anarşizm açısından özgürlük aracıdır ve anarşistlere göre anarşist olmayan hiyerarşi taraftarlarının elinde bir tahakküm aracıdır. Bu sebeple eğitimin amaçsal değişimini ve araçsal dönüşümünü sağlamak özgürlük açısından, dolayısıyla da anarşizm açısından bir zorunluluktur. Bu bağlamda anarşist düşünür William Godwin otoritenin elinde bir araç olan kamusal ya da ulusal eğitimi eleştirerek bunun yerine aklın kullanımı olarak eğitimi ileri sürer. Bu çalışmada Godwin’in eğitimle ilgili düşünceleri ele alınarak açıklanmaya çalışılacaktır.

An Anarchistic Approach on Education: William Godwin and Critique of National Education

Anarchism as an idea which does not accept any rule rejects all kinds of autocracy keeps human freedom in the forefront, handles education as a tool for obtaining and preserving of freedom by opposing the concept of education as a human forming process. Is education a tool of domination or of freedom? The answer of this question is that education is a tool for freedom in terms of anarchism, but a way of domination on the hands of non anarchist proponents according to anarchists. Therefore, it is a necessity to provide the purposeful change of the education and instrumental transformation in terms of freedom and thus for anarchism. William Godwin, herein, criticizing public or national education which is a tool on the hand of authority, put forwards the education for the use of reason. In this study, Godwin’s ideas about education are attempted to explain.

___

  • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali (2006) Ulus-Devlet ya da Halkın Egemenliği, İmge Kitabevi, Ankara.
  • ARNHART, Larry (2005) Siyasi Düşünce Tarihi, Çev. Ahmet Kemal Bayram, Adres Yayınları, Ankara.
  • ARVON, Henri (1979) Anarşizm, Çev. Sâmih Tiryakioğlu, Varlık Yayınevi, İstanbul.
  • CAN, Nevzat (2005) Özgür Birey Sınırlı Devlet, Hece Yayınları, Ankara.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2007) Felsefe, Sentez Yayıncılık, Bursa.
  • CHAPPELL, Robert H. (1978) “Anarchy Revisited: An Inquiry into the Public Education Dilemma”, Journal of Libertarian Studies, Vol. 2, No.4, pp. 357 -372.
  • GODWIN, William (1831) Thoughts on Man: His Nature, Productions, and Discoveries, Effingham Wilson, Royal Exchange, London.
  • GODWIN, William (2001) Enquiry Concerning Political Justice, Batoche Books, Kitchener.
  • İNAL, Kemal (1996) Eğitimde İdeolojik Boyut, Doruk Yayımcılık, Ankara.
  • KRAMNICK, Isaac (1972) “On Anarchism and the Real World: William Godwin and Radical England”, The American Political Science Review, Vol. 66, No. 1. (Mar., 1972), pp. 114-128.
  • KROPOTKIN, Peter (2003) Anarşizm Başlangıcı, İdeali ve Felsefesi, Çev. Elif Günçe, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • MARSHALL, Peter (2003) Anarşizmin Tarihi, Çev. Yavuz Alogan, İmge Kitabevi, Ankara.
  • SCRIVENER, Michael H. (1978) “Godwin's Philosophy: A Revaluation”, Journal of the History of Ideas, Vol. 39, No. 4. (Oct. - Dec., 1978), pp. 615-626.
  • SKINNER, B. F. (2005) Science and Human Behavior, The B.F. Skinner Foundation, Cambridge. http://www.bfskinner.org/f/Science_and_Human_Behavior.pdf _____20.06.2008>
  • SPRING, Joel (1991) Özgür Eğitim, Çev. Ayşen Ekmekçi, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul.
  • TORUN, Yıldırım (2007) Klasik Anarşizm Godwin-Proudhon-Bakunin-Kropotkin, Savaş Yayınevi, Ankara.
  • VINCENT, Andrew (2006) Modern Politik İdeolojiler, Çev. Arzu Tüfekçi, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • WARD, Colin (1996) Eylemde Anarşi, Çev. H. Deniz Güneri, Kaos Yayınları, İstanbul.
  • WOODCOCK, George (2001) Anarşizm Bir Düşünce ve Hareketin Tarihi, Çev. Alev Türker, Kaos yayınları, İstanbul.