Aşkınlık ve yaşam: Nietzsche ve tanrının ölümü' üzerine

Bu çalışmanın amacı Tanrının ölümü düşüncesinin iki tema çerçevesinde incelenmesidir. İlk tema şimdiye kadar hayata anlamını veren aşkınlık alanının çökmesi sonucu varlığın ve dünyanın teleolojik yorumlanması ile ilgili. Tanrının ölümü ne dünyaya ne de insan eylemine bir sonuç yüklenemeyeceğini ima eder. Bu temanın araştırılması Nietzschenin ana doktrinlerinlerinden biri olan Aynının Bengi Dönüşünün incelenmesini gerektirir. Bu kavram, uzun süreden beri Nietzschenin eserleri içinde anlaşılması en zor olanlardan biri olarak değerlendirilir. Nietzsche de kavramın detaylı bir analizini vermemiş sadece en dipsiz düşünce olduğuna değinmiştir. Tartışılacak ikinci tema ise Tanrının ölümünden sonra düşüncenin doğası ve ödevi ile bunun ızdırap çekme ile ilişkisi olacak. Hayatın teleolojik yorumu akıl ve iyinin artık birbirinin teminatı olmadığını ima eder. Ayrıca düşünce artık daha yüce iyi uğruna ızdırap çekmeyi temellendiremez. Yaşam ve ızdırap çekme arasındaki ilişki ve buna bağlı olarak ızdırap çekmenin değeri yeniden değerlendirilmelidir. Nietzschenin iddiası iki yönlüdür; talep ettiği dönüşüm ızdırabı ortadan kaldırmak yerine onaylar ama düşünmek ızdırap çekmektir.

Transcendence and life: Nietzsche on the death of god

The aim of this essay is to reflect on the implications of the thought of the death of God with a view to two related themes. The first has to do with the a-teleological interpretation of Being and the world as a result of the collapse of the transcendent realm which heretofore had given a meaning to life. The death of God implies that no finality can be ascribed to either the world or human action. The investigation of this theme necessitates examining one of Nietzsche s central doctrines, the Eternal Recurrence of the Same. It has long been considered to be the most puzzling idea in Nietzsche s corpus, to which he himself offered no thorough explanation but simply referred to it obliquely as his most abysmal thought. The second theme to be discussed is the nature and the task of thinking after the death of God and its relation to suffering. The a-teoleological interpretation of life implies that reason and the good no longer guarantee one another, and that thinking cannot justify suffering in the name of the greater good. The relationship between life and suffering must be re-evaluated and so too must the value of suffering. The point that Nietzsche makes is double; the transformation that he calls for is not only to affirm suffering rather than eliminate it, but to affirm that thinking is suffering.

___

  • Deleuze, Gilles. Nietzsche and Philosophy (Nietzsche ve Felsefe). Çeviren: Hugh Tomlinson. New York: Columbia University Press, 2006.
  • Fink, Eugen. Nietzsche’s Philosophy (Nietzsche’nin Felsefesi). Çeviren: Goetz Richter. New York: Continuum, 2003.
  • Heidegger, Martin. “The Word of Nietzsche: God is Dead”, The Question Concerning Technology and Other Essays (“Nietzsche’nin Sözü: Tanrı Öldü”, Teknoloji Sorusu ve Diğer
  • Denemeler). Çeviri ve Giriş yazısı: William Lovitt. New York: Harper, 1977. Kain, Philip. “Nietzsche, Eternal Recurrence, and the Horror of Existence” (“Nietzsche,
  • Ebedi Dönüş ve Varoluşun Dehşeti“). The Journal of Nietzsche Studies, Issue 33, Spring 2007, pp. 49-63. Project Muse, August 2011.
  • Nietzsche, Friedrich. The Gay Science (Şen Bilim). Çeviren: Walter Kaufmann. New York: Vintage Books, 1974.
  • ----Ecce Homo (İnsanca, Pek İnsanca). Çeviren: Judith Norman. The Anti-Christ, Ecce
  • Home, Twilight of the Idols and Other Writings (Deccal, İnsanca Pek İnsanca, Putların Alacakarnalığı ve Öteki Yazılar). Editörler: Aaron Ridley ve Judith Norman. Cambridge Texts in the History of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • ----The Anti-Christ (Deccal). Çeviren: Judith Norman. The Anti-Christ, Ecce Home, Twilight of the Idols and Other Writings (Deccal, İnsanca Pek İnsanca, Putların Alacakarnalığı ve Öteki Yazılar). Editörler: Aaron Ridley ve Judith Norman. Cambridge Texts in the History of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • ----The Twilight of the Idols (Putların Alacakaranlığı). Çeviren: Judith Norman. The Anti- Christ, Ecce Home, Twilight of the Idols and Other Writings (Deccal, İnsanca Pek İnsanca, Putların Alacakarnalığı ve Öteki Yazılar). Editörler: Aaron Ridley ve Judith Norman. Cambridge Texts in the History of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • ---Nietzsche contra Wagner (Nietzsche Wagner’e Karşı). Çeviren: Judith Norman. The Anti-Christ, Ecce Home, Twilight of the Idols and Other Writings (Deccal, İnsanca Pek İnsanca, Putların Alacakarnalığı ve Öteki Yazılar). Editörler: Aaron Ridley ve Judith Norman. Cambridge
  • Texts in the History of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  • ---Thus Spoke Zarathustra (Böyle Buyurdu Zerdüşt). Çeviren: Clancy Martin. Giriş yazısı: Kathleen Higgins ve Robert Solomon. New York: Barnes and Noble, 2005.
  • ---The Will to Power (Güç İstemi). Çeviren: Walter Kaufmann ve R. J. Hollingdale. New York: Vintage, 1967.
  • ---On the Genealogy of Morals (Ahlakın Soykütüğü). Çeviren: Walter Kaufmann. New York: Vintage, 1967.
  • Popper, Karl. The Poverty of Historicism (Tarihselciliğin Yoksulluğu). London: Routledge Classics, 2002. Yeniden Basım: 2004. Google Books.