Richard Swinburne’de Teleolojik Delil ve Tazammunu

Tanrı’nın varlığını delillendirme adına farklı yöntemler dile getirilmektedir. Bu yöntemler kimi zaman bir kavram analizi kimi zaman da bir tecrübeden hareket etmektedir. Ancak üzerinde yoğun olarak konuşulan ve farklı açılımları olan yaklaşım, Tanrı evren ilişkisi üzerinden şekillendirilen teleolojik delildir. Teleolojik delil, geçmişte daha ziyade din merkezli ve gözleme dayalı iken günümüzde daha ziyade teknik düzeyde ve bilimsel olarak ele alınmaktadır. Teknolojinin sağlamış olduğu imkânlarla evrenin yapısına yönelik yeni bulgular elde edilmekte ve evrenin bir yaratıcı güç ile ilgili münasebeti tartışılmaya devam etmektedir. Richard Swinburne, evrenin ve insan bedenlerinin Tanrı olmadan meydana gelme ihtimalini imkânsız görmektedir. Swinburne’e göre evren ve insan bedenleri çok hassas bir şekilde ayarlanmıştır. Bu hassas sistemin var ola-bilmesi için bir üst düzey bilince ihtiyaç vardır. Bu çalışmanın amacı Swinburne’ün evren ve insan bedenlerinin var oluşlarının yaratıcı bir güçle olan irtibatını değerlendirmek ve teleolojik delil bağlamında dile getirilen farklı yaklaşımları bir bütün halinde değerlendirmektir.

Teleological Evidence and Its Insurance According to Richard Swinburne

Different methods are expressed in order to prove the existence of God. These methods sometimes act from a conceptual analysis and sometimes from an experience. However, the approach, which has been discussed extensively and has different expansions, is a teleological evidence shaped by the God-universe relationship. While teleological evidence was more religion-centered and observational in the past, today it is handled more technically and scientifically. With the opportunities provided by technology, new findings about the structure of the universe are obtained and the relationship of the universe with a creative power continues to be discussed. Ric-hard Swinburne considers it impossible that the universe and human bodies could have come into existence without God. According to Swinburne, the universe and human bodies are very finely tuned. A higher level of consciousness is needed for this sensitive system to exist. The aim of this study is to evaluate Swinburne's relationship between the existence of the universe and human bodies with a creative power and to evaluate the different approaches expressed in the context of the teleological evidence as a whole.

___

  • Kaynakça Alpher, Ralph - Herman, Robert. Genesis of the Big Bang. New York: Oxford University Press, 2001.
  • Aquinas, Thomas. Summa Thelogia. çev. by Fathers of the English Dominician Province, Ohio: Public Domain, 1947.
  • Aristoteles. Fizik. çev. Babür Saffet. Ankara: YKY Yayınları, 5. Basım, 2014.
  • Aristoteles. Metafizik. çev. Ahmet Arslan. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi, 1993.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Adres Yayınları, 12. Basım, 2009.
  • Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2007.
  • Barbour, Ian G. Bilim Ve Din: Çatışma Ayrışma Uzlaşma. çev. Mübariz Camal - Nebi Mehdi. İstanbul: İnsan Yayınları, 2004.
  • Cicero, Marcus Tullius. Tanrıların Doğası. çev. Çiğdem Menzilcioğlu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2012.
  • Collins, Robin. “Evidence for Fine –Tuning”. God and Desing. Ed. Neil A Manson. New York: Routledge, 2003. Davies, Paul. Tanrı Ve Yeni Fizik. İstanbul: Alfa Bilim, 2014.
  • Fredeich Tennant. Philosophical Theology. New York: Cambridge University Press, 1928.
  • Hawking, Stephen. Zamanın Kısa Tarihi. çev. Barış Gönülşen. İstanbul: Alfa Bilim, 2017.
  • Hume, David. Din Üstüne. çev. Mete Tunçay. İstanbul: İmge Yayınları, 1995.
  • Hume, David. İnsanın Doğası Üzerine Bir Inceleme. çev. Ergün Baylan. Ankara: BilgeSu, 2009.
  • Kurşunluoğlu, M. Sait. İnsan-Evren İlişkisi ve Antropik İlke. Ankara: Elis Yayınları, 2006.
  • Leslie, john. “Anthropic Principle, World Ensemble Design”. American Philosophical Quarterly 19 (1982), 141-152.
  • Paley, William. Natural Theology: Or, Evidence of the Existence and Attributes of the Deity, Collected from the Appearances of Nature. Ed. Matthew Eddy - David M. Knight. Oxford ; New York: Oxford University Press, 2006.
  • Penrose, Roger. Kralin Yeni Usu. çev. Tekin Dereli. Ankara: Tubitak Yayıncılık, 1989.
  • Platon. Timaios. çev. Erol Güney - Lütfi Ay. İstanbul: MEB Yayınları, 1997.
  • Platon. Yasalar. çev. Candan Şentuna - Saffet Babür. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık, 2012.
  • Platon - Akderin, Furkan. Phaidon. İstanbul: Say Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Reçber, Mehmet Sait. “Tanrı’nın Varlığının Delilleri”. Din Felsefesi. Ankara: Grafiker Yayınları, 2014.
  • Swinburne, Richard. “Argument From the Fine- Tuning of the Universe”. Physical Cosmology and Philosophy. Ed. john Leslie. New York: Macmillan, 1990.
  • Swinburne, Richard. “Arguments For The Existence of God”. Ed. Phillips Griffiths. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  • Swinburne, Richard. “Evidence For God”. Beyond Reasonable Doubt. Ed. Gillian Ryeland. Norfolk: The Cantenbury Press, 1991.
  • Swinburne, Richard. The Evolution of the Soul. Oxford [England] : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press, 1997.
  • Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford : New York: Clarendon Press ; Oxford University Press, 2004.
  • Taslaman, Caner. Big bang ve Tanrı. İstanbul: İstanbul Yayınevi, 2011.
  • Tro, Nivaldo J. “Elementlerin Peri̇yodi̇k Özelli̇kleri̇”. çev. Ahmet Mavi, Genel Kimya. Ed. Ekrem Köksal vd. Ankara: Nobel Yayınları, 2021.
  • Uslu, Ferit. Tanrı Ve Fizik: Büyük Patlama Ve Öncesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Yaran, Cafer Sadık. Klasik Metinlerle Din Felsefesi. Samsun: Etüt Yayınları, 1997.
  • Yasa, Metin “Panenteizmin Tarihsel Ardalanı Üzerine” (Samsun: OMÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, 18,19, 131.