TARİHSEL BİR VAKA ÇALIŞMASI: 18. YÜZYIL ANATOMİSİNDE BİR GÖRSEL ALAN OLARAK İNSAN BEDENİ

Burada, içinde bir figürün görülmesi ile algılanması arasındaki sınır belirleniminin duyumsama ve algılama arasındaki sürekli filtreleme süreci olduğunu savunacağım bir tarihsel vaka çalışması sunmaya çalışacağım. Bu filtrelemenin, farklı paradigmalarda farklılık gösterip, farklı işlevlere sahip olması mümkün temel görsel ilkeler aracılığıyla işlediği iddiasında bulunacağım. Bu tarihsel vaka çalışması, Londralı ünlü cerrah William Cheselden'in insan iskeletine ait 66 şilte içeren etkili eserine odaklanarak bu nüshalardaki paradigma-temelli filtrelemeyi, duyu verilerinin figürü bütünlüğüyle gösterebilmek için en basit biçimde organize edildiğini savunarak ortaya koyacaktır. Burada kullanılan görsel ilkenin benzerlik, karşıtlık ve simetri kalıplarını içeren, basitlik olduğunu göstereceğim. Cheselden'in kullandığı görsel ilkelerin, onun gözlemlerinin Newton paradigması ile dolu olduğundan, insan bedenindeki ölçeklerin doğru sayısını ve doğru orantılarını aksettirerek mükemmelliğe erişmeye çalıştığı sonucuna varacağım. Nihayetinde, bu sonuçların Kelam'ın Tanrı ile Yaratılış arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaç edinen nesnel bilişsel içeriğe sahip ilahiyat temelli bilimsel bir araştırma programı olarak ortaya konmasında ileride disiplinler arası bir çalışmaya imkan tanıyacağını vurguladım

A HISTORICAL CASE STUDY: HUMAN BODY AS A VISUAL FIELD IN 18TH CENTURY ANATOMY

I will attempt to provide a historical case study in this article where I suggest that the demarcation between perception and how a figure is ‘seen’ is the process of perpetual filtering. I argue that this filtering operates through the basic visual principles, which may vary and have divergent functions in different paradigms. This historical case study will focus on the work of William Cheselden, to reveal the paradigm-based filtering in these prints by arguing that the sense data is organized in the simplest manner to view figures in their unity. I will focus on the visual principle of simplicity, which features the patterns of similarity, contrast and symmetry. I will conclude that these visual principles were used by Chelselden to achieve perfection by conveying right proportions of scales of human body since his observations was laden-with Newtonian-paradigm. Finally, I will conclude that these findings would enable an inter-disciplinary study to disclose Kalam as a theo-centric science discipline

___

  • Arnheim, R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. California: UCP, 1974.
  • Batirel, H. F. ‚Early Islamic Physicians and Thorax‛. The Annals of Thoracic Surgery 67 no. 2 (1999): 578-580.
  • Boff, K. R et. al. (eds.). Handbook of Perception and Human Performance. New York: Wiley, 1986.
  • Bulgen, M.. ‚Osmanli Yeni Ilm-i Kelaminda Materyalizm Elestirileri‛, Bilimname XXX, no. 1 (2016): 391-433.
  • Cheselden, W. Osteographia, or The anatomy of the bones. By William Cheselden surgeon to Her Majesty; F.R.S. Surgeon to St. Thomas's Hospital, and Member of The Royal Academy of Surgery. London : [s.n.], MDCCXXXIII, 1733.
  • Coren, S. Sensation and Perception. Fort Worth TX: Harcourt Brace Colleague Publishers, 1994.
  • Ford, B. Images of Science: A History of Scientific Illustrations. London: British Library, 1992.
  • Ford, B. Scientific Illustration in the Eighteenth Century, R. Porter (ed) The Cambridge History of Science vol. 4 Eighteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Grossmann, R. ‚The Philosophical Background of Gestalt Psychology‛. Critica 9 no. 24 (1977): 3-21
  • Harrison, B. and Matthew, H. C. G. (eds.). Oxford Dictionary of National Biography. Oxford: Oxford University Press, 2004.
  • Israel, J. I. ‘Enlightenment, Radical Enlightenment and the Medical Revolution of the Late Seventeenth and Eighteenth Centuries’, O P Grell (ed) Medicine and Religion in Early Modern Europe. Hampshire: Ashgate, 2007.
  • Hartmann, G. W. Gestalt Psychology. New York: The Ronald Press Company, 1935.
  • Ibn Sīnā. A treatise on the Canon of medicine of Avicenna, incorporating a translation of the first book. London :Luzac & co., 1930.
  • Keskinbora, K. H. et. al. ‚A systematic review of Ibn Sīnā’s studies: reflections on anatomy‛. European Journal of Anatomy 20 no.1, (2016): 99-100.
  • Knoeff, R. 'Moral Lessons of Perfection', O P Grell (ed) Medicine and Religion in Early Modern Europe. Hampshire: Ashgate, 2007.
  • Norman, J. M. (ed). Morton’s Medical Bibliography: An Annotated Checklist of Texts Illustrating the History of Medicine. 5th edition. Aldershot: Scholar Press, 1991.
  • Prioreschi, P. ‚Anatomy in Medieval Islam‛. JISHIM 5 (2006): 2-6.
  • Roberts, K. B. The Fabric of the Body. Oxford: Clarendon Press, 1990.
  • Setia, A. ‚The Theologico-Scientific Research Program of the Mutakallimun: Intellectual Historical Context and Contemporary Concerns with Special Reference to Fakhr Al-Din Al-Rāzī‛, Islam and Science 3 no.2, (2005): 127-151.
  • Shoja, M. M., & Tubbs, R. S. ‚The History of Anatomy in Persia‛. Journal of Anatomy, 210 no.4, (2007), 359–378. http://doi.org/10.1111/j.1469- 7580.2007.00711.
  • Slater, A. and Oates, J. ‘Sensation to Perception’, in Oates, J. Grayson A. and Wood C. (eds.) Psychological Development and Early Childhood. Milton Keynes: Open University Press, 2005.
  • Stafford, B. M. Body Criticism: Imaging the Unseen in Enlightenment Art and Medicine. Cambridge: MIT Press, 1993.
  • Trevsky, B. ‚Visualizing Thought‛. Topics in Cognitive Science 3 no.3, (2010): 499- 535.
  • Watt, W. M. The Faith and Practice of Al-Ghazālī. Oxford: One World Publications, 2007