Muş-Varto Alevilerinden Dini Anlayış ve Sosyal Yaşantı

With their specific beliefs, conception of worship and social life, alawism is a fact of Turkey. Although Mus-Varto alawism overlaps with the understanding of the basic principles of  traditional Alawism in general, some slight differences have been observed in cities and rural areas. In city centers traditional Turkish life styles has to some extent been changed. It goes without saying that the current conditions, historical experiences, asimilations, political and cultural factos played their own roles in this change.      In this paper Varto alawism is analyzed in terms of how they have transformed themselves in terms of social change in modern times. Makale Dosyaları Tam Metin

-

With their specific beliefs, conception of worship and social life, alawism is a fact of Turkey. Although Mus-Varto alawism overlaps with the understanding of the basic principles of traditional Alawism in general, some slight differences have been observed in cities and rural areas. In city centers traditional Turkish life styles has to some extent been changed. It goes without saying that the current conditions, historical experiences, asimilations, political and cultural factos played their own roles in this change. In this paper Varto alawism is analyzed in terms of how they have transformed themselves in terms of social change in modern times
Keywords:

Alawî Sunnî,

___

  • Alevî-Bektâşî Klasikleri (2008), İlm-i Câvidân, haz.: Osman Eğri, Türkiye
  • Diyanet Vakfı Yay., Ankara. Alevî-Bektâşî Klasikleri (2007), Kitâb-ı Dâr (Anonim), haz.: Osman Eğri,
  • Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara. Alevî-Bektâşî Klasikleri (2007), Erkânnâme I, haz.: Doğan Kaplan, Türkiye
  • Diyanet Vakfı Yay., Ankara. Beşikçi (1992), İsmail, Doğu Anadolu’nun Düzeni -Sosyo-Ekonomik ve Etnik Temeller-, Yurt Yay., Ankara, 1992.
  • Birdoğan (1999), Nejat, Türkiye’de Alevîler, Bektaşîler, Nusayriler, (İSAV Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi), Ensar Neşriyat, İstanbul.
  • Bozkurt (1990), Fuat, Aleviliğin Toplumsal Boyutları, Yön Yay., İstanbul.
  • Çem (1999), Munzur, Dersim’de Alevilik, Peri Yay., İstanbul.
  • Doğan (1990), İsa, Anadolu’da Alevîliğin Doğuşu ve Samsun Alevîleri,
  • Kardeş Matbaacılık-Yayıncılık, Samsun. -------- (1997); Türklük ve Alevîlik, Kardeş Matbaacılık-Yayıncılık, Samsun.
  • Engin (1999), İsmail, Türkiye’de Alevîler, Bektaşîler, Nusayrîler, (İSAV Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi), Ensar Neşriyat, İstanbul.
  • Erdoğan (2000), Kutluay, Alevî-Bektâşî Gerçeği -İslamiyet’in Türkmen
  • Töreselliği İçinde Özümlenerek Anadolulaşması-, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. Fığlalı (1996), Ethem Ruhi, Türkiye’de Alevilik Bektâşîlik, Selçuk Yay., Ankara. -------- (1996); Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, Selçuk Yay., Ankara.
  • Gölpınarlı (1977), Abdülbaki, Tasavvuftan Dilimize Geçen Deyimler ve Atasözleri, İnkılap ve Aka Kitapevleri, İstanbul.
  • İbn Manzûr (trz), Ebu’l-Fazl Cemâlüddîn, Lisânu’l-‘Arab, Dâru Lisâni’l- ‘Arab, Beyrut. Dıerl (1991), Anton Jozef, Anadolu Alevîliği, çev.: Fahrettin Yiğit, Ant Yay., İstanbul.
  • Kaplan (2011), Doğan, Yazılı Kaynaklarına Göre Alevîlik, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara.
  • Kutlu (2006), Sönmez, Alevîlik-Bektaşîlik Yazıları, Ankara Okulu Yayınları, Ankara.
  • Ocak (2002), Ahmet Yaşar, Babaîler İsyanı Aleviliğin Tarihsel Altyapısı
  • Yahut Anadolu’da İslam-Türk Heterodoksisinin Teşekkülü, Dergâh Yay., İstanbul. Öz (1997), Baki, Alevîlikle İlgili Osmanlı Belgeleri, Can Yay., İstanbul.
  • Öztürk (2011), Emine, Dinî ve Kültürel Ritüelleriyle Caferîlik, Rağbet Yay., İstanbul.
  • Pak (2005), Zekeriya, Allah-İnsan İletişimi, İlâhiyat Yay., Ankara.
  • Sarıkaya (2011), Mehmet Saffet, İslâm Düşünce Tarihinde Mezhepler, Rağbet Yay., İstanbul.
  • Sevgen (1999), Nazmi, Zazalar ve Kızılbaşlar Coğrafya-Tarih-Hukuk
  • Folklor-Teogoni, Kalan Yay., Ankara. Sözengil (1991), Tarık Mümtaz, Tarih Boyunca Alevîlik, Çözüm Yayıncılık, İstanbul.
  • Şanlı (2004), Hasan, Dersim’de Cem, Tij Yay., İstanbul.
  • Şener (2002), Cemal, Osmanlı Belgelerinde Alevîler-Bektâşîler,
  • Karacaahmet Sultan Derneği Yay., İstanbul. Tuğrul (2006), Talip, Tunceli Alevîliğinde İnanç ve İbadet (Sarı Saltık Ocağı Örneği), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul. Türkdoğan (1995), Orhan, Alevî-Bektâşî Kimliği -Sosyo-Antropolojik
  • Araştırma-, Timaş Yay., İstanbul. Uludağ (1994), Süleyman, “Dede”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm
  • Ansiklopedisi (DİA), İstanbul. ---------- (1991); “Aynü’l-cem (Âyin-i cem)”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm
  • Ansiklopedisi (DİA), İstanbul. Varto Kaymakamlığı İlçe Yazı İşleri Müdürlüğü. (21.08.2013).
  • Varto Kaymakamlığı İlçe Nüfus Müdürlüğü Arşivi Kayıtları. (21.08.2013).
  • Varto Kaymakamlığı İlçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü Arşivi Kayıtları. (22.08.2013).
  • Watt (2002), W. Montgomery, Dinlerde Hakîkat –Sosyolojik ve Psikolojik
  • Bir Yaklaşım-, trc.: A.Vahap Taşan-Ali Kuşat, İz Yay., İstanbul. Yaman (1998), Ali, Alevilikte Dedeler-Ocaklar, Uğur Matbaacılık, İstanbul.
  • Yazıcı (2011), Mehmet, Alevîlik (Alevî Deyişlerinin ve Gülbanglarının Sosyolojik Analizi), Çıra Yay., İstanbul.