Kelamcıların Problemleri Ele Alışında"Çevre" Unsurlarının Etkisi: "Elem Problemi Örneği"

Mutakallimun have carried out important functions particularly during the period of expansion when they faced with different cultures and religions and they have never fallen within a simple form of religious defense. In fact, they have contributed a new horizon to the Islamic thought by putting forward new theories and establishing new issues. However, their primary concern has been introducing Islam to non-muslim quarters. This study aims to demonstrate how Qadi Abuljabbar handled a theological problem according to environmental factors. The Qadi tackles the problem of suffering with rational justification, dispelling the worries of non-muslims.  Keywords: Suffering, Grace, Non-muslims, Environmental factors.
Anahtar Kelimeler:

-

-

Mutakallimun have carried out important functions particularly during the period of expansion when they faced with different cultures and religions and they have never fallen within a simple form of religious defense. In fact, they have contributed a new horizon to the Islamic thought by putting forward new theories and establishing new issues. However, their primary concern has been introducing Islam to non-muslim quarters. This study aims to demonstrate how Qadi Abuljabbar handled a theological problem according to environmental factors. The Qadi tackles the problem of suffering with rational justification, dispelling the worries of non-muslims

___

  • Abdülcebbar, Kadı, el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhîd ve’l-adl, thk. Hadr Muhammed Nebha, Dârü’l-Kütübü’l-İlmiye, Beyrut, 2012.
  • _____,“el-Muhtasar fî usûli’dîn”, Resâil fi’t-tevhid ve’l-adl, thk. Muhammed Ammare, Dârü’ş-Şürûk, 2. baskı, Kahire, 1988.
  • Dolayısıyla bizi yaratan ve nimetlendiren olması Allah’ın ivazsız verdiği elemlerin hasen olmasını zorunlu kılmaz. Abdülcebbar, el-Muğnî, XIII, s. 345; Krş., Bağdadî, Usûli’d-dîn, Tah. Ahmed Şemseddin, Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 2002, s. 265.
  • Binyamin Abrahamov, İslâm Kelâmı, Çev. Emine Buket Sağlam, İnsan Yay., İstanbul, 2010, s.
  • Adil Avva, el-Mu’tezile ve’l-fikri’l-hür, neşr., el-Ehalî, Dımaşk, ts., s. 321. _____, Şerhu usûli’l-hamse, thk. Abdülkerim Osman, Mektebetu Vehbe, 3. baskı, Kahire, 1996.
  • Abrahamov, Binyamin, İslâm Kelâmı, çev. Emine Buket Sağlam, İnsan Yay., İstanbul, 2010.
  • Avva, Adil, el-Mu’tezile ve’l-fikri’l-hür, neşr., el-Ehalî, Dımaşk, ts. Bağdadî, Abdulkahir, Usûli’d-dîn, Thk. Ahmed Şemseddin, Darü’l-Kütübü’l- İlmiyye, Beyrut, 2002. _____,
  • Mektebetü’d-Dârü’t-Türâs, Kahire, ts. Câbirî, M. Âbid, Arap-İslâm Aklının Oluşumu, Kitabevi, 3.baskı, İstanbul, 2001.
  • De Boer, T. J., İslâm’da Felsefe Tarihi, Çev. Yaşar Kutluay, Anka Yay., 4.baskı, İstanbul, 2004.
  • Emin, Ahmed, Fecrü’l-İslâm, Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrut, 1933.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammd b. Muhammed b. Ahmed, el-İktisâd fî’l-i’tikâd, thk. İ. Agâh Çubukçu-Hüseyin Atay, Nur Matbaası, Ankara, 1962.
  • Görgün, Tahsin, “Hüsün-Kubuh Meselesi”, İslam Araştırmaları Dergisi, sayı, 5, 200 Heemskerk, Margaretha T., Suffering ın The Mu’tazılıte Theology, Brill, Leiden- Boston, 2000.
  • Hume, Davıd, Din Üstüne, Çev. Mete Tunçay, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 19 İbn Kuteybe, Ebu Muhammed ed-Dineverî, el-Meârif, thk. Servet Akâşe, 4.baskı, Dârü’l-Meârif, Kahire. Kaya, Mahmut, İslâm Filozoflarından Felsefe Metinleri, Klasik Yay., 2003, İstanbul.
  • Mutahhari, Murtaza, Adl-i İlâhî, Çev: Hüseyin Hatemi, Kevser Yay.,, İstanbul, 200 Nîsâbûrî, Ebî Reşîd, el-Mesâil fi’l- hilâf beyne’l-Basriyyîn ve’l-Bağdadiyyîn, thk. M’an Ziyade-Rıdvan Seyyid, Ma’hedu’l-Enmâu’l-Arabî, Beyrut, 1979.
  • Râzî, Fahreddîn, Kelâm’a Giriş (el-Muhassal), AÜİFY, 1978.
  • Sinanoğlu, Mustafa, “Seneviyye”, DİA, C. 36, İstanbul, 2009, s. 521-522.
  • Watt, W. Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı, Birleşik Yayıncılık, 2.baskı, İstanbul, 1996.