Bilgi Kaynağı Olarak Akıl

Öz This study deals with the reason as a source of knowledge. The reason is basic source of knowledge in Kalam. Without it, scientific knowledge has no any value at all. The knowledge obtained through senses and report/transmission is raw and needs to be evaluated by reason. Senses could be mistaken or could be short of evaluation in terms of what they sense. Reports (khabar) could be false, one-sided or deficient. So the knowledge obtained through these both needs to be verified by reason in order to have the criterion of objectivity. In conclusion, there is a unique source of knowledge, i.e. reason. Other sources are not independent sources of knowledge, rather they are the secondary aide of reason. Without reason the knowledge gained through senses and message have no any validation.

Kaynakça

ABDUH, Muhammed, Tevhid Risalesi, (Çev. Prof.Dr. Sabri Hizmetli) Ankara-1986

---------, El-İslâm Ve’n Nasraniyye Maa’l İlm Ve’l Medeniye, Kahire-1373

ABDULBÂKİ, Muhammed Fuad, El-Mu‘Cemu’l Müfehres Li’l Elfâzı’l Kur’ani’l Kerim, İstanbul-1990

AKBULUT, Ahmet, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Ankara-2001

El-ALÛSÎ, Ebu’l-Fadl Şahâbudd’in Muhammed El-Bağdâdî, R’uhu’l Meâni Fî Tefsiri’l Kur’ani’l Azim Ve’s Sebi’l Meşâni, Beyrut-Tsz

ATAY, Hüseyin, Kur’ân’a Göre Araştırmalar – I, Ankara 1993

El-BAĞDÂDÎ, Ebû Mansûr Abdulkahir B. Tahir B. Muhammed, El- Fark Beyne’l Fırâk, (Mezhepler Arasındaki Farklar, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı), Ankara-1991

--------------, Usûlu’d Dîn, Beyrut-1981

El-BÂKILLÂNÎ, Ebû Bekr Muhammed B. Tayyib B. Muhammed , Et’temhîd Fi’r Red Ale’l Mulhideti’l Muattıla Ve’r Râfizâ Ve’l Hâvâric Ve’l Mutezile, (Nşr. Mahmud Hudayri, M. Abdulhâdî Ebu Ride), Kahire-1947

El-BEYÂDÎ, Kemâluddin Ahmed Bin Hasan B. Sinâneddin, İşâratu’l Merâm Min İbârati’l İmâm, İstanbul-1949

El-CÂHIZ, Ebu Osman Amr B. Bahr B. Mahbûb El- Kinânî, Kitâbu’l Hayevân, (Nşr. Abdusselam M. Karun), Beyrut-1968

CONDILLAC, E. B, İnsan Bilgilerinin Kaynağı Üzerine, (Çev.Miraç KATICIOĞLU), İstanbul-1992

El-CÜRCÂNÎ, Ali B. Muhammed Es-Seyyid Es-Şerif, Ta‘Rifât, İstanbul- 1308 -------------, Şerhu’l Mevâkıf, İstanbul-1321

ELMALILI, Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dili Kur’an Dili, Ankara-1986 -------------, Metâlib, İstanbul-1978

El-EŞ’ARÎ, Ebu’l Hasan Ali B. İsmail Ebi Bişr İshak B. Salim El Basri, Makâlâtu’l İslâmiyyîn Ve İhtilâfu’l Musallîn, (Nşr. Muhyiddin Abdulhamid), Kahire-1970

-----------, El-Luma’ Fi’r Reddi Alâ Ehli’z Zeyğî Ve’l Bida, (Nşr. Richard J. Mccarty), Beyrut- 1953

FARUKİ, İsmail Raci, Bilginin İslâmileştirilmesi, İstanbul-1985

El-GAZZALÎ, Ebu Hamid Muhammed B. Muhammed B. Muhammed B. Ahmed Et-Tusi,

Mişkâtu’l Envâr, Kahire-1964

--------------, Miyâru’l İlm, Kahire-1329

--------------, Munkız Mine’d Dalâl, İstanbul-1990

--------------, Mustasfâ Fî İlmi’l Usul, Bulak-1324

İBN-İ HAZM, Ebu Muhammed Ali B. Ahmed B. Said El-Endülusi El-Kurtûbî, El-Fasl Fi’l Milel Ve’l Ehvâ Ve’n Nihâl, Mısır-1321

İBN-İ MANZÛR, (Nşr. Abdullah Ali El-Kebir, Muhammed Ahmed Hasebullah, Haşim Muhammed Şazili), Lisânu’l Arab, Kahire-Tsz

İBN-İ TEYMİYYE, Ebu’l Abbas Takıyyuddîn Ahmed B. Abdulhâlim B. Abdusselâm, Mecmûu’l Fetâvâ, Beyrut-Tsz.

İKBAL, Dr. Muhammed, Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, (Çev. Dr. N. Ahmet Asrar), İstanbul-Tsz

İZMİRLİ, İsmail Hakkı, Yen-İ İlmi Kelâm, (Nşr. Pro. Dr. Sabri Hizmetli), Ankara-1981

KÂDÎ ABDULCEBBÂR, Abdullah B. Ahmed Ebu’l Hüseyin, El-Muğnî Fî Ebâbi’t Tevhîd Ve’l Adl, (Nşr. A.Fuad El-Ehvani), Kahire-1962

------------------------------, Şerhu’l Usûli’l Hamse, (Nşr. Ahmed B. El-Hüseyin B. Ebi Haşim Ve Abdulkerim Osman), Kahire-1965

MALEBRANCHE, M, La Recherche De La Verite - Hakikatın Araştırılması, (Çev. Miraç

KATIRCIOĞLU) İSTANBUL-1997

El-MÂTURÎDÎ, Ebu Mansur, Kitâbu’t Tevhîd (Çev. Bekir Topaloğlu), Ankara-2003

MAVERDÎ, Ebu’l Hasan Ali B. Ebi Mansur Muhammed, Edebu’d Dünyâ Ve’d Dîn, Beyrut- 1987

MAZHARUDDÎN, Sıddıkî, İslam Dünyasında Modernist Düşünce, (Çev. Murat Fırat - Göksel Korkmaz), İstanbul-1990

(MEB), Komisyon, Örnekleriyle Türkçe Sözlük, Ankara-1995 NESEFÎ, Ebu’l Muin Meymun B. Muhammed, Tabsıratu’l Edille Fî Usuli’d Dîn (Nşr. Hü- seyin ATAY), Ankara-2004

NEŞŞÂR, Ali Sami, İslâm’da Felsefî Düşüncenin Doğuşu, (Çev. Osman Tunç), İstanbul- 1999

ÖZCAN, Doç. Dr. Hanifi, Mâturîdî’de Bilgi Problemi, Ankara-1993 PEZDEVÎ, Ebu’l Hasan B. Muhammed B. Hüseyin, Ehli Sünnet Akaidi, (Çev. Şerafeddin Gölcük), İstanbul-1980

Er-RÂGIB, Ebu’l Kasım Hüseyin B. Muhammed B. El-Fadl B. Muhammed El-İsfehânî, ElMüfredât Elfâzi’l Kur’an, (Çev. Yusuf Türker), İstanbul-2007

Er-RÂZÎ, Ebu Abdillah Fahruddin Muhammed B. Ömer B. Huseyn Et-Taberistani, ElMefâtihu’l Gayb (Et-Tefsiru’l Kebir), (Nşr. M. Muhyiddin Abdulhamid), İstanbul-1889

---------, El-Metâlibu’l Âliyye Mine’l İlmi’l İlâhiyye, (Nşr. A. Hicazi Es-Safa), Beyrut-1987

Es-SÂBÛNÎ, Nureddin, El- Bidâye Fî Usûli’d Dîn (Çev. Bekir Topaloğlu) Ankara-1995

Et-TABERÎ, Ebû Ca’fer Muhammed B. Cerîr, Câmiu’l Beyân Fî Tefsîri’l Kur’ân, Beyrut- 1978

Et-TAFTAZÂNÎ, Sâ‘Duddîn, Şerhu’l Akâid, (Çev. Süleyman Uludağ) İstanbul-1991

(TDK), Komisyon, Türkçe Sözlük, Ankara-1998

ÜLKEN, Ord. Hilmi Ziya, Bilgi Ve Değer, ANKARA-1965

Kaynak Göster

ISNAD Çağlayan, Harun . "Bilgi Kaynağı Olarak Akıl". KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 9 / 1 (Şubat 2011): 233-262 .