The Deterritorialization of Women in the Masculine Language of Philosophy through Historical Examples

The Deterritorialization of Women in the Masculine Language of Philosophy through Historical Examples

When looking at the whole history of philosophy, from ancient philosophical traditions up to modern times, it is difficult to encounter an argument or approach which has been favored with general acceptance. Philosophy is a realm of ideas that are contradictory and conflicting; it is also a discipline of contrasts, debates, refutes, and objections. It is possible that in this vast accumulation the one factor that can bring together the majority of philosophers throughout the ages has been the development of rhetoric that denigrates women as being secondary and governed by the sword. When emphasizing this general idea, which has rarely been the case in philosophy, the masculine language that prevails in every period is notable. The ability of the language to be seen in this way articulates the values of a period and leads to periodspecific crosspoints. In approaching the relationship of philosophy to women, another notable issue is that the major thinkers who put forth ground-breaking opinions had shown no diligence in this area. In this way, the justifications for the arguments of philosophers, who have been adopted as the founders of rationalism, can be observed to be on irrational grounds on the topic of women

___

  • Aristoteles. (2013). Politika (M. Temelli, çev.). İstanbul: Ark Kitapları.
  • Berktay, F. (2014). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. İstanbul: Metis Kitabevi.
  • Berktay, F. (1996). Felsefe ve kadın: Zor bir ilişki. Cogito, 6-7(Kış-Bahar), 448–457.
  • Boyacı, N. P. (2014). Platon’da kadın sorunu üzerine bir tartışma. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Güz), 205–230.
  • Erkızan, H. N. (2012). Nussbaum’da cinsiyet ve sosyal adalet üzerine (HFSA 23. Kitap). İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları.
  • Gezgin, İ. (2013). Antik çağın ötekisi kadın. Aktüel Arkeoloji: İki Aylık Sanat ve Arkeoloji Dergisi, 32, 68–77.
  • Işıktaç, Y. (2010). Hukuk felsefesi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Kant, I. (2010). Güzellik ve yücelik duyguları üzerine gözlemler. İstanbul: Hil Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2013a). Böyle söyledi Zerdüşt (M. Tüzel, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2013b). İyinin ve kötünün ötesinde bir gelecek felsefesini açış (A. İnam, çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon. (2008). Devlet (S. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Şahin, Ç. (2012). Erkek egemen cinsiyetçi söylemin Türkiye’deki kadın haklarına yansımaları. Hukuk Gündemi, 2, 52–59.
  • Ünal, H. (2005). Adalet sistemindeki sosyal cinsiyet farklılıkları (HFSA 14. Kitap). İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları.