Kur'an-ı Kerim Perspektifinden Mescid-i Aksa'nın Geleceğine Bakış

Bu araştırma, Mescidi Aksa'nın, Kuranı Kerimdeki yerine, önemine, ulaşmış olduğu şerefve kutsallığa odaklanmaktadır. Beni İsrailin yok olacağını haber vermesinin yanında Yahudilerin manen kirletmiş oldukları Mescidi Aksa'nın temizleneceğine de işaret etmektedir. Yüce Allahın bize, muhtelif bir çok ayette oranın ancak kendisine bir ibadet mekanı olduğunu söylemiş ve peygamberi Hz Muhammed'in yolunu takip edenler tarafından koruyacağını bildirmiştir. Yine bir çok ayet, bu topraklarda güçlendirilmesi ve yeniden burada toplanması halinde Beni İsrail'in yaptıklarının sonuçlarından bahsetmektedir ki Allah onları tamamen orada silecek ve vadedilen ceza kaçınılmaz olarak gelecektir. Bir çok ayette Allah, yolsuzluğun, bozgunculuğun ve dini yeniden diriltmeye gönderilmiş peygamberleri öldüren günahkarların sonucunu zikretmiştir ki onların bu dünyadaki cezaları yerlerine başkalarının getirilmesi ve ahirette de cehennemin en şiddetli azabı olacaktır.

The Future Vision of Al-Aqsa Mosque from the Perspective of the Holy Quran

This research focusses on the importance of Al-Aqsa Mosque in the Holy Qur’an; the honour, and sanctification it received. In addition to the glad tidings to the dissolution of the Zionist state, and the purification of Al-Aqsa Mosque from their desecration. The Quran in its numerous verses establishes that it is a sanctified place for the worship of Allah the Almighty and once inherited by the Ummah of Prophet Muhammad, it will be their duty to protect it. Numerous Quranic verses mention the Children of Israel and the consequences of their actions, as they are empowered in the land, and gathered in it, then God will destroy them as Divine punishment is inevitable. Allah likewise mentions that he had scattered them on earth and His judgment is applicable under the Day of Resurrection. The Quran also had focused on the consequences of the actions of tyrants who cause corruption on earth, murdering those calling to good. The Quran stresses that they will receive punishment in this life through the Sunnah of Istibdāl (Divine substitution), and then in the hereafter they shall face the most severe torment in the hellfire.

___

  • Abu Nahl, J. (2018). Filistin wa Akhbaruha fi al-Islam. Mawsu‘at Dairat al-Ma‘arif al-Filistinyah, Nablus: An-Najah National University; https://palwiki.najah.edu/index.php/فلسطين_وأخبارها_في_الإسلام
  • al-Azhari al-Harawi, M. A. (1991). Ma'ani al-Qira'at lil-Azhari. Saudi Arabia: Markaz ak0Buhuth fi Kuliyat al-Adaab.
  • al-Baghawi, H. (1420AH). Ma'ālim al-Tanzil fi Tafsir al-Quran, Tafsir al- al-Baghawi. Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabi.
  • al-Bazzar, A. (2009). Musnad al-Bazzar al-Manshur bi-Isim alBahr al-Zakhir. Medina: Maktabat al-‘Ulum wal-Hikam.
  • al-Bukhari, M. I. (1422AH). Sahih al-Bukhari. Egypt: Dar Tawq al-Najat.
  • El-Awaisi, K. (2016). The Inclusivity of Islamicjerusalem and its Model for Multiculturalism. Journal of Islamicjerusalem Studies, 16(1), 23-39.
  • al-Farahi, A. (2008). Tafsir Nizam al-Quran wa-Ta’wil al-Furqan bil-Furqan. India: al-Da’ira al-Hamidiyah.
  • al-Farisi, H. A. (1993). al-Hujjah lil-Qurra al-Sabah. Damscus: Dar al-Ma’mun lil-Turath.
  • Ibn ‘Ashur, M. T. (1984). al-Tahrir wal-Tanwir. Tunus: al-Dar al-Tunusiyah.
  • Ibn ‘Atiyyah, A. (1422AH). al-Muharrar al-Wajiz fi Tafsir al-Kitāb al-'Aziz. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
  • Ibn 'Ajiba, A. (1419AH). Al-Bahr al-Madid fi Tafsir al-Quran al-Majid. Cairo: n.p.
  • Ibn Badis, A. (1995). Tafsir Ibn Bādis fi majālis al-Tadhakkur min Kalām al-Hakīm al-Khabīr. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.
  • Jarrar, B. (2002). Zawal Dawlat Isra’il 2022 Nubu’ah am Sudaf Raqamiyah. Np.
  • al-Jawzi, A. (1422AH). Zad Al-Masir Fi Ilm Al-Tafsir. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Arabi.
  • al-Maraghi, A. (1946). Tafsir al-Maraghi. Egypt: Sharikat Maktabat wa-Matba’at Mustafa al-Babi al-Halabi wa-Awladuh.
  • al-Mubarakpuri, S. (n.d.) Ar-Raheeq Al-Makhtum. Beirut: Dar al-Hilal.
  • al-Nadawi, A. (1425AH). Al-Sirah al-Nabawiyah li-Abi al-Hassan al-Nadawi. Damascus: Dar Ibn Kathir.
  • al-Qinnawji, M. S. K. (1992). Fath al-Bayan fi Maqasid al-Quran. Beirut: al-Maktabah al-‘Asriyah lil-Tiba‘ah wal-Nashir.
  • al-Qushayri, A. (n.d.) Laṭāʾif al-Ishārāt: Tafsir al-Qushayri. Egypt: al-Hay’ah al-Misriyah al-‘Amah lil-Kitab.
  • al-Razi, M. (1420AH). Mafatih al-Ghayb: al-Tafsir al-Kabir. Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-‘Arabi.
  • Rida, M. R. (1990). Tafsir al-Quran al-Hakim (Tafsir al-Manar). Egypt: al-Hay’ah al-Misriyah al-‘Amah lil-Kitab.
  • al-Sha'rawi, M. M. (n.d.) Tafsir al-Sha'rawi: al-Khawatir. Egypt: Matabi’ Akhbar al-Yawm.
  • al-Tabari, M. J. (2000). Jami’ al-Bayan fi Tafsir al-Quran. Beirut: Mu’asasat al-Risalah.
  • al-Zamakhshari, M. (1407AH). Al-Kashshaf an Haqa Iq Ghawamid Al-Tanzil. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Arabi.