Beethoven Op 110 Piyano Sonatı Birinci Bölüm Tema ve Geçiş Bölgelerindeki Modülasyonların Kurulumu

Küçük yaşta müzik eğitimine başlayan Ludwig von Beethoven, olağanüstü yeteneğiyle ve aldığı eğitimle klasik döneme adını yazdıran besteciler arasında yer almıştır. Beethoven, klasik dönemin ve klasik dönemden romantik döneme geçişin en önemli ve en verimli bestecilerindendir. Besteci, zamanının müzik kuramlarına daha yenilikçi yaklaşmıştır ve müziğiyle gerek armoni, gerekse de form ve modülasyon kavramlarına yenilikler getirmiştir. Bu yeniliklerin ve farklılaşmanın en temel nedenlerinden biri eserlerine yansıdığı da hissedilen Fransız Devrimi'nin etkileridir. Çünkü Beethoven kendisini bu devrimin ortasında bulmuştur ve bu durum onu döneminin diğer bestecilerinden oldukça farklı fikirsel yeniliklere sürüklemiştir. Bu yenilikler için müzik tarihçileri tarafından bestecinin orta çağı ve olgunluk döneminde ortaya çıktığı vurgulanmaktadır. Bestecinin olgunluk döneminden önce, W.A. Mozart'ın etkisi seziliyor olsa bile Beethoven'in yenilikçi etkileri her eserinde gittikçe belirginleşmeye ve ortaya çıkmaya başlıyordu. 1801 yılında bestelediği op. 24 İlkbahar Sonatı ve op.28 Piyano sonatı bu izlerin belirgin temsilcilerinden olduğu söylenmektedir. Op 110 piyano sonatı da Beethoven'in olgunluk dönemi yapıtlarındandır ve 1821 yılında bestelediği, 1822 yılları arasında yazdığı üç piyano sonatından birisidir. Eser kendi içinde sonat formunun temel ögelerini göstermekle birlikte 3 ana bölümden oluşmaktadır. Eserin bölüm başlıkları "Moderato cantabile molto espressivo", "Allegro molto", "Allegro ma non troppo"dur. Bu çalışmada, "Moderato cantabile molto espressivo" karakteri yapısındaki birinci bölümün tema bölgelerindeki ve geçiş köprülerindeki modülasyon yapıları ele alınmıştır. Modülasyon yapıları bir eserin dinamikliğini ve tazeliğini koruyan, eserin sürekliliğini sağlayan en temel kompozisyon ögelerindendir. Beethoven'ın kendi karakterinde dönemin anlayışına göre bu yapıların daha farklı bir boyut kazandığı da gözlemlenmektedir. Kompozisyon materyalinde önemli ögelerden olan kontrast kavramı, op 110 piyano sonatının modülasyon bölgelerinde nasıl sağlandığı ve piyano eğitiminde gerekliliğine ışık tutacağı düşünülmektedir.

Configuration of Modulations in Theme and Transition Sections in Beethoven Op 110 Piano Sonata Part One

Started his musical training at an early age, Ludwig van Beethoven has become one of the composers who made his mark in the classical period with his extraordinary skills and training. The composer has approached the musical theories of his time in a more innovative manner and he has made innovations in harmony, form and modulation concepts with his music. One of the most fundamental reasons of these innovations and diversification is the impacts of the French Revolution which are also evident in his works, because Beethoven has found himself right in the middle of this revolution and this dragged him to ideological innovations quite different than other composers of the time. Musical historians emphasize that these innovations have occurred in the medieval and maturity period of the composer. Although the impacts of W. A. Mozart was felt before his maturity period, Beethoven's innovative impacts have started to be more evident and stand out in his every other work. It is said that op. 24 Spring Sonata and op.28 Piano Sonata that he composed in 1801 are significant representatives of these impacts. Op 110 Piano Sonata is also one of the maturity period works of Beethoven and it is one of the three piano sonatas that he has composed between 1821 and 1822. It displays the basic elements of sonata form in itself and it consists of 3 main parts. The titles of these parts are Moderato cantabile moltoespressivo, Allegro molto and Allegro ma non troppo.In this study, the modulation structures in theme sections and transition bridges of the first section in Moderato cantabile moltoespressivo character structure will be discussed. Modulation structures are one of the most fundamental composition elements which preserves the dynamism and freshness and ensures continuity of a work. It is observed that these structures have acquired a different aspect in Beethoven's character compared to the perception of the time. This study will shed light to how the contrast concept which is considered as one of the important elements in composition material is used in modulation sections of Op 110 Piano Sonata and its necessity in piano training.

___

  • Tovey, D. F. (2010). A Companion to Beethoven's Pianoforte Sonatas. ABRSM. 256-262.
  • Rosen, C. (1988). Sonata Forms. W.W. Norton & Company, Inc. Borrel. 380-387.
  • Lederer, V. (2011). Beethoven's Piano Music: A Listener's Guide, Eugene Milwaukee: Amadeus Press, 154.
  • Sonat. (1966). Devlet Konservatuvarı Yayınları Serisi. 67-71
  • Salsbury, J. (1985). A Concise Analysis of Beethoven's 32 Pianoforte Sonatas. A. Weekes&Co., Ltd, 23
  • Usmanbaş, İ. (1974). Müzikte Biçimler. Devlet Konservatuvarı Yayınları Serisi. 54-108.
Journal of Education and Future-Cover
  • ISSN: 2146-8249
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2012
  • Yayıncı: Nesibe Aydın Eğitim Kurumları
Sayıdaki Diğer Makaleler

BT Entegrasyonu Eğitim için Sihirli Bir Değnek mi? Singapur ve Türkiye Karşılaştırmalı Tarihsel Analizi

Ekmel ÇETİN, Ebru SOLMAZ

Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Ders Planı Bilgilerindeki Değişimin Analizi

Gönül YAZGAN-SAĞ, Elçin EMRE-AKDOĞAN

Lisans Öğrencileri İçin Proje Derslerinde Verilen Biçimlendirici Geri Bildirim Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Geçerliği

Mustafa ŞAT

Türkçe - Teknoloji - Sanat - Sosyal Bilgiler (2t2s): Bütünleşik Öğrenme Uygulaması

Derya YILDIZ, Mustafa YAVUZ, Tuğba ÖZKARAL

Aday Öğretmenlerin Danışman Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri (Muğla İli Örneği)

Saadet KURU ÇETİN, Funda NAYIR

Bilgi Teknolojileri ile Geliştirilmiş İngilizce Okuma Derslerinin Öğrencilerin Öğrenme ve Başarıları Üzerindeki Etkileri

Zeynep MUNZUR

Mediation Role of Self-Efficacy Perceptions in the Relationship between Emotional Intelligence Levels and Social Entrepreneurship Traits of Pre--Service Teachers

Mehmet ÜSTÜNER, Hüseyin AKAR

Öğretmenlerle İlgili YouTube Videolarının Analizi

Burhanettin KESKİN

Dijital Okuryazarlık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Durumları

Eralp BAHÇİVAN, Erhan GÜNEŞ, Mutlu TAHSİN ÜSTÜNDAĞ

Teknoloji Destekli Öğrenme Ortamlarında Öğretmenler ve Öğrencilerin Karşılaştığı Pedagojik Problemler: FATİH Projesi Örneği

Mevlüt ÖZBEN, Türkan KARAKUŞ, Engin KURŞUN, Yüksel GÖKTAŞ, Suat ÇELİK