Türk sinemasında çağdaş auteurler kapsamında bir Türk Yönetmen olarak Şerif Gören ve sineması üzerine bir inceleme

1960 yıllarında ortaya çıkan sosyolojik ve politik gelişmeler, Toplumsal Gerçekçilik Akımının ortaya çıkmasını ve yükselişe geçmesini sağlamıştır. Siyasetin günlük hayata ve popüler kültüre kadar yayılması, sinema endüstrisinde siyasal filmlerin oluşmasına zemin hazırlamıştır. Türk Sineması’nda Auteur Kuramından etkilenen ve Toplumsal Gerçekçilik Akımı kapsamında filmler çeken Yönetmen Şerif Gören, popüler kültürün ve halkın talepleri doğrultusunda, artık arabesk içerikli filmler çekmeye başlamıştır. Bu bağlamda Gören, sinema endüstrisi ve halkın isteğine bağlı olarak toplumsal yapıyı ve politik unsurları barındıran arabesk içerikli filmler çekerken, bu filmlerinde hem toplumsal sorunlara hem de sinemanın ticari amacına hizmet eden konulara yer vermiştir. Bu çalışmada, Gören ‘in Auteuristik anlatımı ve Auteur akımından zamanla ayrılarak, farklı tarzda filmler çekmeye başlaması değerlendirilmiş, arabesk içerikli ve gişeye yönelik olarak çektiği dört filminin incelenmesi amaçlanmıştır.

A Study on Şerif Gören and his cinema as an auteur director within the scope of contemporary auteurs

The sociological and political developments that emerged in the 1960s led to the emergence and rise of the Social Realism Movement. The spread of politics into daily life and popular culture paved the way for the formation of political films in the cinema industry. Influenced by the Auteur Theory in Turkish Cinema and making films within the scope of the Social Realism Movement, Director Şerif Gören has started to make films with arabesque content in line with the demands of popular culture and the public. In this context, Gören, while shooting films with arabesque content, which includes social structure and political elements, depending on the will of the cinema industry and the public, included both social problems and subjects that serve the commercial purpose of cinema in these films. In this study, it is evaluated that Gören’s Auteuristic narration and his departure from the Auteur movement over time, and that he started to shoot films in different styles, and it is aimed to examine his four films with arabesque content and aimed at the box office.

___

  • ALTINER, B. (2005). Metin Erksan Sineması. İstanbul: Pan Yayıncılık, 1. Baskı, 9789758434787
  • ESEN, Ş. K. (2016). Sinemada Auteur Kuramı. içinde Sinema Kuramları 2, Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramlar. (Ed.) Z. Özarslan. 33–50, İstanbul: Su Yayınevi.
  • GÜÇHAN, G. (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması. Ankara: İmge Kitapevi, 1.Baskı.
  • GÜNGÖR, A.C. (t.y). Auteur Kuramı ve Metin Erksan Sineması. The Journal of Academic Social Science Studies, 30 (1), 79-100.
  • KARADOĞAN, A., & ABİ, F. Ç. (2005). Şerif Gören Sineması’nda Öykü, Söylem ve Tematik Yapı. Ankara: Phoenix Yayınevi, 1. Baskı, 9789756565988
  • KASIM, M., & ATAYETER, H. D. (2012). 1960’lı Yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçeklik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(4), 19-33.
  • KAYALI, K. (2006). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, Ankara: Deniz Kitabevi, 1.baskı, 9789759204068
  • TUNCA, E. (2010). Sinemamızın Umutlu Tarihi. içinde Türk Sinemasında Yerli Arayışlar. (Ed.) A. Şen. 13-32, Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı.
  • UĞUR, U. (2017). Auteur Yönetmen Yaklaşımının Türk Sinemasına Yansımaları: Demirkubuz Sineması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 227-241.
  • ÖZDEN, Z. (2000). Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. İstanbul: Afa Yayınları.
  • ATAM, Z. (2010), Yeni Sinemanın Dört Kurucu Yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan. Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi.